Søtt øl, FG 1.010. Gir amber like mye kropp og sødme som caramalt?

Tappet i dag en am. IPA etter 15 dager i gjæringskar.

OG var på 1.059, og FG ble målt til 1.010.
Likevel slår ølet meg som for søtt, og kanskje noe mye fylde. Nå har jeg enda ikke lagret noe ferdig, men skjer det veldig mye på 14 dager med priming og 14 dager med kald lagring? Jeg skjønner at helheten blir bedre, men stemmer det ikke at ølet går mot å bli søtt og fyldig?

Og, hva er det som gjør at ølet mitt oppleves søtt? Jeg ser at Lervig bruker 10% av carapale og caracrystal, mot mine 5%.  (Ikke at jeg sammenligner eg :amen:)

Er det da Amber-malten min som gjør dette? Må også nevne at jeg mesket på 62 grader, skylte med 75. Gjæret på 18 grader, Safale US-05.

Er det sånn å forstå at ambermalt oppfører seg ganske likt med caramalt, men gir en annen farge? Isåfall har jeg brukt opp mot 8% "cara-amber" og jeg skjønner godt hvor sødme og kropp kommer fra. Veien blir til mens man går.

OG: 1.059
FG: 1.010
Farve (beregnet): 26.6 EBC
Beregnet bitter: 65.0 IBU
Vørtermengde: 52 l
Sluttvolum:  50  l

Malt & sukker
11500 gram  84.9 %      Marris Otter Pale Malt    5.9    EBC 
650 gram      4.8 %      Caramel/Crystal Malt    118.2 EBC
1000 gram    7.4 %      Munich Malt                  15    EBC
400 gram      3.0 %      Amber Malt                  400    EBC

Jeg brygget også en IPA med Amber malt,
og den oppleves også litt søt, nesten rosin-aktig

Ja, rosin-fruktig. Brukte dette egentlig mest på grunn av fargen, ikke så mye mtp. smak. Kanskje det kan være en idè å la ambermalt trekke i vannet før mesketemperatur dersom man bare skal "bruke fargen"? Dette er jo vanlig ved ekstraktbrygging.

Ihvertfall så vil dette brygget ende opp i American Barley Wine kategorien i NM og ikke i Imperial IPA kategorien :)
for god var den og det er uansett en stund siden den ble brygget

Tilbake
Topp