Første brygg: Har jeg glemt noe?

Hei

Jeg er straks klar til å sette mitt første brygg* - var nettopp og henta pakke fra bryggselv.no med basissett og ekstraktsett til en stout.

Det er jo tusen forskjellige meninger om hvordan man skal brygge disse ekstraktsettene på best mulig måte - men jeg tenkte å følge bryggselv.no sin guide - er den grei?

Hvilket gjæringskar er greiest å bruke til å blande ut vørteren i? Jeg heller mot å bruke bøtta og sleiva, men er det kanskje like greit å bruke tanken og heller bare riste den?

Jeg bestilte med Safesale-s04-tørrgjær. Det står at anbefalt gjæringstemperatur er 15-24 grader. Gjør det noe om temperaturen ikke er helt jevn under gjæringstida? Altså: Kan jeg sette den i stua, hvor temperaturen varierer mellom 17-18 grader og opp til 22-23 grader?

Har prøvd å lese så mye som mulig om prosessen de siste dagene - men kjenner at jeg begynner å drunke litt i all kunnskapen som er å finne, både her på forumet og andre plasser. Så beklager om spørsmålene mine er litt for elementære. :p

Noe annet jeg bør tenke på? Har fått med meg at hygiene er viktig.

Ole Gunnar

*)Om man ser bort fra julebrygget jeg har gjort med min far - moss maltekstrakt/tomtebrygg/bakegjær.
 
Jeg er fortsatt uerfaren og har bare brukt S-04 en gang, men det er det ølet jeg har vært minst fornøyd med hittil. Gjæringen foregikk på kjøkkenet, da det vanligvis holder en temperatur på under 20 grader, men plutselig (et par dager inn i primærgjæringen) var det en varmebølge en helg jeg var borte, og romtemperaturen kom opp i over 24 grader. Ølet hadde da vært oppe i 26 grader. Resultatet var et dårlig brygg, men jeg klarer ikke å identifisere usmaken. Det er først nå, 2 mnd. etter flasking at ølet er drikkbart. Fremdeles er det ikke helt top-notch, men det blir bedre for hver uke som går, så jeg håper det blir bra etterhvert.

Kort fortalt: Vær forsiktig med temperaturen. De erfarne hjemmebryggerne sier at å holde kontroll på temperaturen er viktig for et godt resultat, og etter at jeg ble mer påpasselig har jeg ikke hatt tilsvarende opplevelser, så de har nok rett.  :yes:
 
Takk for svar.

Får se om jeg ikke får fiksa noe litt mer kontrollert i et annet rom i huset da.

Hvilken temperatur er "sweet spot" for en stout av denne typen?
 
mine står alltid på stua, men jeg har stabil temp på 18 hele tiden.
har du en bod eller et annet rom så ville det vært bedre.
lykke til.
tipper du får noe godt drikke etterhvert.
 
932_10151246878015944_451142152_n.jpg


Der var stouten satt til gjæring iallefall.

Det eneste jeg angrer på er at jeg glemte å sette i krana før jeg vaska gjæringstanken. Ble et par-tre liter utover kjøkkengulvet... Ellers tror jeg faktisk det gikk bra. Gleder meg til å følge med nå!
 
det går nok bra..  hvilken stout fikk du muntons gikk fint hos meg som først brygg..  :biersmile:  det ble nr 2 og 3 og he he ,, men det er de første dagene man kan utvikle usmak på ølet ved høye tempraturer , etter dette er 22 - 24 helt greit ..  gjæringen er ferdig før , men la bare tanken stå ut tiden før du sjekker sukkerinhold (FG) final gravity dette viser om gjæren er ferdig.. 

så lenge tanken og vannet var rein så er det best å ikke sjekke den så ofte ..  da tilfører du bare humbugg i tanken..

dette blir uansett det beste ølet du har smakt etter 2 mnd på flaske ( da det er ditt første ;-) ) 

lykke til.. 
 
Jeg er helt nybegynner som deg, har akkurat flasket mitt tredje brygg. Og jeg vil bare si at det er lite konkret info om hvor viktig temperaturen faktisk er for brygget! De to første bryggene mine ble ikke spesielt gode, de hadde gjæret i stuetemperatur, 20-23 grader. I følge infoen om gjæren jeg brukte kunne denne trives i fra 15-25 grader, så jeg tenkte at det ville gå fint! Men nei,- jeg fikk en ale med smak av overmoden frukt, og fuselmengder som gav meg en ganske heavy fyllesyke av bare 3 øl! Det er jo forskjell på gjær, og noen trives sikkert på høyere temperaturer, men jeg skal nok aldri prøve å gjære en øl over 20grader igjen! Det siste brygget gikk nettopp på flaske, det har gjæret ved 17-18 grader, og smaken er lovende, så vi får se! Men det er sikkert riktig det som blir sagt lenger oppe her i tråden, at det er de første dagene som er kritiske!
Og jeg har et spørsmål selv her;- Når det snakkes om temperatur for gjæring generelt,- menes det da romtemperatur eller temperatur inne i bøtta? For det må da være de færreste (nybegynnere) som har en gradestokkløsning inne i bøtta?!
 
Var og sjekka termometeret i rommet jeg satte dunken - 19.5 grader. Kan jeg satse på at det går bra, eller bør jeg prøve å senke temperaturen noen grader?
 
Det menes temperatur i øla. De første dagene jobber gjæra ekstra effektivt, og temperaturen kan da være flere grader varmere i øla enn i rommet. Et tips kan være å tape temperaturføleren inntil bøtta, og isolere den med litt isopor eller lignende. Da vil du kunne måle tilnærmet temperatur i ølet.
Når det gjelder gjær og temperaturer, så er vel det et av de feltene som påvirker smak på ølet mest, etter det jeg forstår. Der finnes mye informasjon om de forskjellige gjærsortene. Selv har jeg brukt s-04 en gang, og var igrunn ok fornøyd med den. Øla gjæra da på ga 20 grader, og ikke over den var til tider nede i 17 grader også. Gjæra også ei øl på 24-26 grader og angret bittert på det etterpå. :) frukt og banan i lange baner!
Mitt tips for s-04 er å ligge gjevest mulig rundt 20 grader. 18-21 går nok bra, men prøv så godt som mulig å unngå for store svingninger i øla. Men det skal også legges til at jeg er som nybegynner å regne selv, så mine svar er på ingen måte noen fasit. :)
 
Tilbake
Topp