Første brygging startet, tror du det virker? :)

Heisan,
Jeg måtte bare prøve dette til slutt!
Jeg har begynt som de fleste med et enkelt øl set, i mit tilfelle prøver jeg Geordie Lager 1.5 Kg.
Jeg har forøkt å følge den utvidede bruksanvsningen jeg fant her på forumet.
Dette er i korte trekk hva jeg har gjort så langt:
Jeg vasket alt ustyr med rense stoff, og skylte godt.

Siden jeg bare hadde kjele med 8 liter kapasitet tok jeg og kote denne opp 2 ganger med vann, og fylte dette i en rengjort gjeringsbøtte, og satte denne i badekaret med lokk for nedkjøling.
Jeg tok deretter å kote "sirupen" samt 1150gr Moss flytende Malt-Extrakt med 8 l vann , jeg lot dette koke i 60 min.
Satte da kjelen i oppvaskummen for hurtig nedkjøling, og fylte deretter innholdet over i et rengjort gjeringsbøøte sammen med tidligere kote vann, tilsammen 22.5 liter, blandingeng er nå på ca 22c.
Jeg valgte å bruke gjæren som fulgte med, jeg kokte opp 0.5 L vann og lot dette kjøle seg ned til 40c blannet tørgjæren og lot det stå i 15 min.
Helte da gjærblandingen over i gjæringsbøtta og rørte litt forsiktig, satte på gjærlås og la lokket på igjen.
etter ca 9 timer sjekket jeg prosessen, og nå "bobler det", så jeg håper på det beste. rom temp er ca 20c.

Så til dere som er drevne, virker min fremgangsmåte fornuftig så langt?
Hvor ofte skal jeg måle prosessen, daglig? bruksanvsningen sier 5-10 dager før omtapping.

Mvh
Richard

Hei igjen,
Jeg sjekket brygget igjen det har nå stått i 18 timer, desverre så har tempraturen i rommet steget til 25c, og jeg har ikke noe kaldere alternativ.
Produsenten oppgir 18-22c.
det er stor aktivitet i vannlåsen, tror dere at det forsatt kan gå bra eller blir det ødelagt hvis det står for varmt?

/Richard

Hei! Jeg tror at 40°C kan være i øverste laget for gjæren, men det ser ut som om den har holdt seg i livet, så det er bra! At det er 25°C gir nok litt fruktigere øl, og innerst i brygget er det vel sikkert enda varmere, siden det oppstår energi i form av varme under gjæringen. Men øl vil det uansett bli.

Øl som lages med ølsett blir som regel ganske rene, og det eneste grumset du vil få vil være gjæren. Sånt sett kan du godt la brygget stå og gjære og klarne i 10 dager (mens boblingen allerede vil avta etter 3-4 d), og så kan du tappe ølet rett på flasker.

Husk å tilsette sukker i flaskene eller i brygget rett før tapping! Hvis du tilsetter sukkerlake til brygget så kan det være smart å stikke om brygget til en annen dunk, siden du ikke vil røre i brygget hvor gjæren nettopp pent har lagt seg i bunn. Jeg pleier å bruke en bitteliten målebeger på maks 4 gr for å tilsette hver enkel flaske (vanlige glassflasker på 0,33 l) 2 g. Litt tungvint men man slipper å stikke om.

La oss gjerne vite hvordan prosessen går!

Tilbake
Topp