første forsøk med en form for BIAB

Vil starte med å si at jeg er helt ny til dette med maltbrygging, bare brukt maltekstrakt så langt.  :help:

Handlet med ved uhell (eller godt hell om du vil  ;D ) ølsett basert på vanlig malt.
Trenger litt hjelp og rådføring på hvordan en går frem når det blir biab metode, har nemlig ingen
Speidel e.l. blir vel vanlig stor kjele med mesket i en pose  :)

Trenger jeg å rote rundt/presse på posen for å få ut hver verdistoff?
Er det noe ting viktig å tenke på?

Blir også første gang jeg bruker wyeast dette da noen enkle valg jeg
Tok etter øltypene jeg tenkte ga mening, det lages en ipa og en red lager, begge fra ølbrygging.no.

Regner kanskje med jeg må få tak i humle og, ser det finnes "humleball" å putte humlen?

Så lurte også på hvordan dette med gjærstarter fungerer og om det er nødvendig?

Blir mye spørsmål, veldig nysgjerrig og oppi alt denne ventinga på sakene :) takker og bukker for alle råd og  tips :skitbra:

Det kan nok være en fordel å rote litt rundt under mesking, slik at tempen holder seg stabil i hele kjelen.
Det er ikke anbefalt å skvise posen etter endt mesking, mener jeg å huske å ha lest, men det gjorde jeg da jeg brygget BIAB. Det var noe snakk om tanniner, eller noe i den gaten.

Humle må du ha, ja. Noen bruker humleposer, andre ikke.

Gjærstarter er en meget god idé. Den finnes en glimrende artikkel i medlemsseksjonen. Ta en titt der.
Lykke til, og bare spør oss. :)

Tusen hjertelig for svar :)

Må innrømme jeg er blank på humle til disse, sto ingen anbefalinger
På ølbrygging.no til disse, har såklart sett andres oppsett, men vet jo ikke
Immidlertidig ikke malt type innholdet.

Noen rågode tips til en god fruktig ipa?  :yes: settet er ment til
25 liter vann, men tenker å kjøre 20 liter med mindre jeg finner
Meg en billig 30-50 liters kjel ;-)

Samme med humler til rød lager, den er jeg minst belest på.

Skal oppdatere dette når jeg får settet om det er noe
Oversikt på de forskjellige mengdene med malt  :sikle

Oppskrifter er jeg dårlig på, så andre får trå til på den fronten. Se også oppskriftsseksjonen på forumet. Det er mye fint der. Internett generelt har jo mange oppskrifter. :)
Billig kjele finner du på f eks. bryggeland.no. Der har de en 32-liters aluminiumkjele til ca 400 kr.

Oi, den kjelen har jeg oversett isåfall! Visste ikke helt om
aluminium var å fortrekke eller ikke heller da :)

Skal undersøke oppakrifter etter jeg har fått malt
Blandingen klar  :) regner med det blir hentet i dag etter
Arbeidsdagen er ferdig  ;D

Nei, det er jo ikke å foretrekke, men det er billig. Jeg har brukt min i et par år, og det har funket helt fint. Dersom man vil ha tykkbunnet stål, må man nok litt opp i pris. 400 kr er uansett en investering man overlever dersom man senere skulle ønske man hadde en annen kjele.

På kjøp og salg her ser så jeg noen selger en 50liter. Hvis du fortsetter med allgrain vil jeg anbefale å evt utsette brygginga kanskje en uke til du får en stor nok kjele i hus. For du kommer garantert til å oppgradere fra 32L aluminium, da er det like greit å heller vente litt og heller kjøpe utstyret en gang i steden for to. Til en fruktig IPA er kanskje 001 på ca 20-21 grader noe å prøve. Nå vet jeg ikke hvor fruktig du sikter etter..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hva mente du med 001 20-21 grader?

Tenkte slik selv og, mye bedre oppvarming i en ordentlig tykkbunnet kasserolle.
Er heldig med at jeg har 1-3 andre kompiser som tenker noe av det samme, kan være
Vi ender med å spleise på noe greit utstyr  :)

Om ikke annet ser jeg etter 50liters stålkjel av noe slag  ;D

frevev skrev:
Hva mente du med 001 20-21 grader?

Tenkte slik selv og, mye bedre oppvarming i en ordentlig tykkbunnet kasserolle.
Er heldig med at jeg har 1-3 andre kompiser som tenker noe av det samme, kan være
Vi ender med å spleise på noe greit utstyr  :)

Om ikke annet ser jeg etter 50liters stålkjel av noe slag  ;D

2080.no har rimelige kjeler i rustfritt, opptil 78l.

Rekner med at Miguel meinte gjæring med WLP001 på 20-21 grader :)

Ser dere prater om kjele på 32L fra bryggeland.no -- kan ikke finne den. Er det bare meg som er blind, eller?  :bank2:

2080 ja. Søk der. De har fine priser. Og sølve er spot on. Gjæren WLP001 på 20-21 grader.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Om du har kjøpt ølsettene med malt fra ølbrygging.no så inneholder vel disse både humle og gjær? Eller er det jeg som har missforstått?

Øystein

Stemmer nok det, sendte mail for å høre, viser seg at de inneholder malt humle og nødvendig gjær. :)
Veldig greit å opplyse om på siden syns jeg da, men kan jo hende jeg var litt blind der jeg
Satt med iveren på trykkeren og skulle handle inn råvarene  ::)

Folis skrev:
Ser dere prater om kjele på 32L fra bryggeland.no -- kan ikke finne den. Er det bare meg som er blind, eller?  :bank2:

Sorry, jeg var nok litt kjapt ute. Det ser ut som den er tatt ut av sortimentet.

Må bare spørre, det er vel kanskje ikke nødvendig med 50liters kjele til ølsett ment til 25 liter ferdig produkt? :)

Tips til kokeplate som er stor nok og "kraftig" nok til å varme opp det nødvendige volumet?

Tenker egentlig bare å handle ferdig kjel med termometer og kran, virker som det er like greit.
Regner med at jeg har kunnet kjøpt vanlig kjele uten kran og borret på hull til kran og termometer, men må det sveises på plass eller går det greit å skru på kran og termometer? :)

frevev skrev:
Må bare spørre, det er vel kanskje ikke nødvendig med 50liters kjele til ølsett ment til 25 liter ferdig produkt? :)

Tips til kokeplate som er stor nok og "kraftig" nok til å varme opp det nødvendige volumet?

Tenker egentlig bare å handle ferdig kjel med termometer og kran, virker som det er like greit.
Regner med at jeg har kunnet kjøpt vanlig kjele uten kran og borret på hull til kran og termometer, men må det sveises på plass eller går det greit å skru på kran og termometer? :)

Spørsmålet er om du kjem til å angre på at du ikkje kjøpte 50l etter kvart ;) Men nei, til 25l ølsett trenger du ikkje meir enn 30l, men eg vil anbefale litt større.

Til 25l kan det vere greit å ha 2-3kw, men du kan klare deg med mindre, det tar berre lenger tid. Vår første kokeplate var ein haugammal Electra komfyr som eg skrudde av koketoppen på. Den var 2kw, og det funka greit. Komfyrer får du på "gies bort" på finn.

Ingen problem å skru gjennomføringer i kjelen. Det er nok litt blligare å gjere slikt sjølv, om du har mulighet.

Sølve

Konge, vil gjerne ordne selv, men fryktet at arbeidet blir komplisert,
Men går det fint med å bore og skru på kran og termometer er det greit for meg,
Er vant med stålarbeid, både sveis og annet. Er jo egentlig biloppretter selvom jeg
ikke jobber med det nå.  ;D

Da handles det kjele på 2080.no kran og termometer separat.

Men det med komfyren er jeg skeptisk til, blir avhengig av en trefas kurs for
Å drive kokeplata da regner jeg med, kan bli spesielt ettersom at jeg ikke har
Muligheten til å sette opp slikt i de aktuelle rommene til å brygging
I kåken.

Er det noen løsninger med vanlig støpsel dom funker eller må jeg belage
Meg på trefasen?  :) skal såklart klare å ordne med trefas, men jo enklere jo bedre  :yes:

Det er ikkje nødvendig med 3fas, det er vel meir dersom du skal bruke heile komfyren. Eg skrudde av toppen, såg korleis strømmen var kobla, og monterte 2m ledning og støpsel, med jording selvfølgelig. Brukte kun eine plata, og den var som sagt kun 2kw. No bruker eg et liknande oppsett. Var så heldig å finne ein induksjonstopp gratis grunna skade på sjølve glasplata. Denne fungerer supert, og eg kjører to element samtidig, og får over 4kw. Kjører på samme kurs som vvb i huset, og må koble den ut under oppkok :)

Oi, hørtes genialt ut!  :skitbra: så har jeg greid å få tak i en induksjonsplatetopp så kan det fungere knall? Går det  koble om de til vanlig støpsel og?  :)

frevev skrev:
Oi, hørtes genialt ut!  :skitbra: så har jeg greid å få tak i en induksjonsplatetopp så kan det fungere knall? Går det  koble om de til vanlig støpsel og?  :)

Jepp. Det er lagt opp til 230v tilkobling. Genialt enkelt. Sikkert ikkje lett å finne gratis, men du finner sikkert brukt til 1000-2000,- Og så lenge kjelen er stor nok til å dekke to kokesoner, så har du plenty med power

Tilbake
Topp