Første gjærstarter med magnetrører.

Hei!
Jeg har etter å ha lest så øye blir vått, satte jeg min første gjærstarter med magnetrører.
Hadde relativt gammel gjær, 09.08.10, som jeg punkterte ampullen på og den sto i romtemp i 2 dager før den svellet litt.
Kokte så opp 1 liter vann med 100gr spraymalt og en 1/2 ts gjærnæring i 5 liter E M kolbe og som nå har rørt i 30 timer. Lite skumming.
Men stoppet nå og smakte på den, den smakte gjær, ikke noe søtsmak, da er den vel klar?
Tenkte og la den stå på kjøl til i morgen og lage et step til og tilføre 1,8 til 2 liter maltblanding. Kalkulator sier 16pk gjær til 2,8 liter starter.
Jeg hadde kun 1pk. Siden jeg bare har 1pk, må jeg steppe opp enda flere omganger, ble veldig usikker her.
Er det rimelig riktig det jeg her gjør?
Skal den skumme så lite? ( tynt skum på så og si hele overflaten, og avtatt mye idag)
Takknemlig for noe kommentarer.
 
Høres bra ut. Startere skummer ikke så mye (kommer litt an på hvilken gjær det er). Får å finne ut om den er ferdig må du egentlig måle SG på vørteren... En kan også se at den blir betraktlig lysere i fargen og at skummet legger seg.
Jeg lar den stå lenge nok kaldt til at gjær og "øl" skiller seg. Da heller jeg av ølet og måler SG (jeg har hatt startere som måtte stå 2 døgn for å bli ferdig). Så har jeg på ny vørter og lar det stå på røreren et døgn. Så kaldt igjen, heller av øl og brygger med gjæren...
Med gammel gjær kan det første steget  godt være enda mindre (0.5 l) hvis du har en passende sak å ha det i...

Når det gjelder mengder kan en ta det litt på gefűlen (1l + 2 l er sikkert bra). Eller en kan ta en teoretisk tilnærming og bruke kalkulatorene på Mrmaly og Wyest. 
 
Hei!
Godt å høre at man ikke er helt på villspor, vil gjerne ha dette så riktig som mulig. er mer opptatt av at  ølet laget riktig, enn bare det å få et øl å drikke.
Gjæren er en Wyest 2206 fra 09.08.10 Nå målte jeg ikke sg, da jeg er redd forurensing og det at at måleglasset tar jo nesten 1/2 liter? heller jeg tilbake så kan det være gjort.
Men jeg smakte på litt og det er ikke søtsmak. Jeg tror denne gjæren er til OG 1060, hva bør SG være da? SG, legges det inn som et parameter i noen kalkulator eller. Jeg spør kanskje meg enn 10 vise kan svare. men en gang får jeg vel snøring.
 
Nei - du må ikke helle fra målebegeret tilbake i starteren  :eek:
Har du brukt 100g spraymalt i 1 liter vann så er OG cirka 1.040  - du trenger ikke måle det. Mål FG (og kast innhold i målebeger - )  -  FG blir vel ca. 1.014 eller lavere.
Det finnes masse kjekk bryggesoftware...
 
Mange takk, da er jeg opplyst.
Av software har jeg studert  Beercalk og der har jeg endret litt på 3 oppskrifter som jeg vil prøve etterhvert. Det var humlen som i oppskriften var Saaz, den er ikke så lett å få tak i for tiden. Vin&Bar anbefalte da en som heter Sladek, men den har alfasyre på dobbelt av saaz, så da har jeg redusert mengden humle.
Jeg har kjøpt Speidel 20 liter og da synes jeg det er fint at programmet omgjør til den ønskede mengde.

Men er det noe software du vil anbefale eller kommenter er jeg lutter øre.
Så får jeg måle SG i morgen.
 
Jeg kjøpte både Beersmith og Beertools, syntes at BT hadde noen fine greier, men ser jeg bruker bare Beersmith.
Beersmith kan skalere oppskrifter, samt at den har en kalender som viser når du må gjøre hva med brygget ditt (Forutsatt at du har lagt inn riktige parametre i oppskriften da)

Begge har rimelig ok utvalg av ingredientser og slikt, men begge lider av at ingen tenker utveksling i større grad.. Altså, utveksle ingredientser og oppskrifter med andre, i 2011 er det litt merkelig, men men. :)
 
Da har jeg satt kokt en ny malt (2liter) for tilsetting i gjærstarteren. FG ble 1014.
Det jeg nå lurer på er, I utgangspunktet skulle det 15 pk gjær til 2,55 liter starter. Jeg hadde kun en pakke.
Når man så skal lage dette i step, neste på 2 liter. Hvordan vet jeg om jeg oppnår 438 mill. gjærceller? Som må til i ca 20 liter øl.
Takknemlig for innspill.
Bruker mr Malty, men kanskje feil?
 
Per N skrev:
Da har jeg satt kokt en ny malt (2liter) for tilsetting i gjærstarteren. FG ble 1014.
Det jeg nå lurer på er, I utgangspunktet skulle det 15 pk gjær til 2,55 liter starter. Jeg hadde kun en pakke.
Når man så skal lage dette i step, neste på 2 liter. Hvordan vet jeg om jeg oppnår 438 mill. gjærceller? Som må til i ca 20 liter øl.
Takknemlig for innspill.
Bruker mr Malty, men kanskje feil?
Hvor mange gjærceller sier kalkulatoren at du skal få etter det første steget? En fersk gjærpakke/-tube inneholder 100 mrd gjærceller, og det er det du tar utgangspunkt i ved neste steg. Hvis f.eks. kalkulatoren sier at du får 95 mrd celler etter den første starteren, taster du ikk 95% i feltet for viability (fordi 95 mrd er 95% av 100mrd).

Hva er planlagt OG og liter for ølet ditt?
 
Ølvind skrev:
Per N skrev:
Da har jeg satt kokt en ny malt (2liter) for tilsetting i gjærstarteren. FG ble 1014.
Det jeg nå lurer på er, I utgangspunktet skulle det 15 pk gjær til 2,55 liter starter. Jeg hadde kun en pakke.
Når man så skal lage dette i step, neste på 2 liter. Hvordan vet jeg om jeg oppnår 438 mill. gjærceller? Som må til i ca 20 liter øl.
Takknemlig for innspill.
Bruker mr Malty, men kanskje feil?
Hvor mange gjærceller sier kalkulatoren at du skal få etter det første steget? En fersk gjærpakke/-tube inneholder 100 mrd gjærceller, og det er det du tar utgangspunkt i ved neste steg. Hvis f.eks. kalkulatoren sier at du får 95 mrd celler etter den første starteren, taster du ikk 95% i feltet for viability (fordi 95 mrd er 95% av 100mrd).

Hva er planlagt OG og liter for ølet ditt?

Utgangspunktet er 1pk wyest 09.08.2010  sier kalkulator har 10% gjærceller og krever  da 15pk til 2,55liter med magnetrører. OG for planlagt øl er 1060 og volum 20 liter ( Speidel) Så her faller jeg av lasset. 
 
Det er det som er problemet med mrmalt'y. Hvis  en tar kalkulatoren helt bokstavelig må man tømme butikken for gjærpakker for i det hele tatt å kunne brygge øl. Det går an å regne ut step up starter - http://seanterrill.com/2010/03/08/two-stage-starter-calculations/
Eller man kan ta en enklere tilnærming.... 1 liter så 2 liter gir sikkert førsteklasses øl  ;D

Selv har jeg akkurat satt starter på 0.5 liter (whitlabs 830, gikk ut på dato 8 januar). Så tilsetter 2 eller 3 liter til på onsdag. Brygger tidlig neste uke.

Til neste brygg har du gjær i massevis (fra dette brygget)  ;) Da kan du bruke mrmalty for å regne ut hvor mye "slurry" du trenger.
 
Ser lenger opp at det er Wyeast 2206, altså en lager. Hvis jeg har forstått riktig så er det slik man skal gjøre det:

Steg 1: Det første jeg gjør er å justere ned mengde og OG tilsvarende din første starter. 1 liter og OG 1044. (trikset her er å justere ned volumet til at du kun trenger en pakke, siden det er det du har) Da sier kalkulatoren at du trenger 16 mrd celler og 1 liter starter. Du har jo laget 1 liter starter, så da skal du ha 16 mrd celler, det 16% av en fersk pakke gjær. Starteren burde nok ha vært to liter...
Steg 2: Fjern haken for "Calculate viability from date", og tas inn 16 i feltet for viability. Øker så størrelsen på bygget helt til den sier at du trenger to pakker. Justerer så tilbake slik at jeg trenger en. Da kom jeg til 2,9 liter. Da sier kalkulatroen at du trenger 47 mrd veller, og 1 liter starter. Dvs at du tilsetter 1 liter startervørter i kolben din, og lar den gjøre ut.
Steg 3: Samme som steg to, men setter viability til 47%. Da må jeg opp i 8,5 liter, og får da 139 mrd celler for nok en 1-liter starter.
Steg 4: Sjekker nå  med OG 1060 og 20 liter, som er målet ditt, med viability 139%. Da må jeg vist opp i to pakker, men jeg ser at hvis jeg trapper ned til 18.5 liter, holder det med en pakke. Dvs at du underpitcher litt på 20 liter, men du kan kanskje lage en større starter enn kalkulatoren sier. Ser at det går an å justere "growth factor" for å få større startere og færre pakker, men jeg vet ikke hvor mye man kan tulle med den.

Håper det hjelper mer det forvirrer...
 
Viktste skrev:
Det er det som er problemet med mrmalt'y. Hvis  en tar kalkulatoren helt bokstavelig må man tømme butikken for gjærpakker for i det hele tatt å kunne brygge øl. Det går an å regne ut step up starter - http://seanterrill.com/2010/03/08/two-stage-starter-calculations/
Eller man kan ta en enklere tilnærming.... 1 liter så 2 liter gir sikkert førsteklasses øl  ;D

Selv har jeg akkurat satt starter på 0.5 liter (whitlabs 830, gikk ut på dato 8 januar). Så tilsetter 2 eller 3 liter til på onsdag. Brygger tidlig neste uke.

Til neste brygg har du gjær i massevis (fra dette brygget)  ;) Da kan du bruke mrmalty for å regne ut hvor mye "slurry" du trenger.

Takker, det enkleste er ofte det beste, sies det. Men for å få til det enkle, må det erfaring til og det har jo ikke jeg.
Men imorges kokte, kjølte jeg 2 liter vørter som jeg har tømt over den 1. gjærproduksjonen og den skummer fint nå på magnetrøreren.
 
Ølvind skrev:
Ser lenger opp at det er Wyeast 2206, altså en lager. Hvis jeg har forstått riktig så er det slik man skal gjøre det:

Steg 1: Det første jeg gjør er å justere ned mengde og OG tilsvarende din første starter. 1 liter og OG 1044. (trikset her er å justere ned volumet til at du kun trenger en pakke, siden det er det du har) Da sier kalkulatoren at du trenger 16 mrd celler og 1 liter starter. Du har jo laget 1 liter starter, så da skal du ha 16 mrd celler, det 16% av en fersk pakke gjær. Starteren burde nok ha vært to liter...
Steg 2: Fjern haken for "Calculate viability from date", og tas inn 16 i feltet for viability. Øker så størrelsen på bygget helt til den sier at du trenger to pakker. Justerer så tilbake slik at jeg trenger en. Da kom jeg til 2,9 liter. Da sier kalkulatroen at du trenger 47 mrd veller, og 1 liter starter. Dvs at du tilsetter 1 liter startervørter i kolben din, og lar den gjøre ut.
Steg 3: Samme som steg to, men setter viability til 47%. Da må jeg opp i 8,5 liter, og får da 139 mrd celler for nok en 1-liter starter.
Steg 4: Sjekker nå  med OG 1060 og 20 liter, som er målet ditt, med viability 139%. Da må jeg vist opp i to pakker, men jeg ser at hvis jeg trapper ned til 18.5 liter, holder det med en pakke. Dvs at du underpitcher litt på 20 liter, men du kan kanskje lage en større starter enn kalkulatoren sier. Ser at det går an å justere "growth factor" for å få større startere og færre pakker, men jeg vet ikke hvor mye man kan tulle med den.

Håper det hjelper mer det forvirrer...

Den der takker jeg for, nå legger jeg lommelykta fra meg. Da kom lyset, det at du justere OG slik at jeg kan klare meg med en pakke og begynner derfra, forstår jeg hvordan steppene må gjøres for å nå riktig resultat. Det var derfor jeg rota rundt i mørket, jeg satte OG til det ølet jeg om litt skal brygge. Så da får jeg rekapitulere gjærstarteren litt å se. Så når jeg får litt mer erfaring, er kanskje dette for nøye?
 
Tilbake
Topp