Første tørrhumling

lassi

Hei, har planer om å brygge en IPA i dag. Sitter igjen med en del humlerester fra tidligere brygg som jeg tenkte å bruke.
Tenkte å basere på Chinook og Columbus som smak og for bittering, men er det noen som har noen meninger om Saaz passer inn i denne sammesettningen eller er den for svak og vil drukne litt. Tenkte også å prøve med litt sitrus zest i slutten av koken.

Vil en humle som kokes i 60 minutter i det hele tatt sette igjen noe smak eller er det bare bitterheten som blir igjen. Leste en plass at du kunne bruke hvilken som helst humle for å bygge bitterheten.

Eller så my jeg bare si Tumbs upp for Bergen Ølfest. Mye folk og mye god øl. Ser frem til neste år:)

Saaz vil nok drukne helt blant Chinook og Columbus, om du ikke bruker flerfoldige ganger så mye av den. Noen mener også at den ikke egner seg til tørrhumling, men jeg aner ikke om det er sant.

Hvorvidt humle som koker 60 minutter setter smak kommer an på humlen. Northern Brewer er fremdeles merkbar, mens Magnum og Chinook ikke er det -- men Magnum og Chinook er likevel svært forskjellige som bitterhumler, den ene mild og den andre ganske rå.

Tilbake
Topp