Førstegangsbrygg: spørsmål om OG

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg har nå sat mitt første brygg til gjæring, og har et spørsmål om OG.

Etter kok, hadde vi en OG på .75 omtrent, noe jeg regnet med var ganske høyt. Vi vannet vørteren ut med vann som hadde blitt kokt til OGen var 61.

Såvidt jeg har skjønt er .75 ganske høyt, så. Hva kan vi gjøre til neste brygg som gir oss en mer korrekt og? (ca 60). Skal vi bruke mindre malt? Skylle mindre? Eller hva?

Mesket i 2.5 l vann pg kg (marris Ottey), skylte med 16 liter som ga oss 20 liter før kok. Måtte spe på med ca 3-4 liter etter kok for å komme ned til .61 OG.

Og: som et oppfølgingspørsmål: Hvordan skal det lukte av mesken etter kok? Jeg prøver å lage en IPA, og med columbus i 90 min lukter det ikke noe annet enn.. brød. Fikk liksom ikke noe IPA-feeling på det. Stemmer dette? Gjør gjæren sine underverker?

Bruk mindre malt. Å skylle mindre vil bare gi dårligere effektivitet = dyrere øl. At dere har høy effektivitet er jo bare pluss :)

Det siste spørsmålet synes jeg er vanskelig å svare på. Det skal jo lukte litt av humle, men spesielt fremtredende er den ikke. Det kommer seg betraktelig etter gjæring + evt. tørrhumling. Hvor mye humle har dere bruk? Regner med at dere også har tilsatt mer enn bare ved 90 min?

EivindM skrev:
Bruk mindre malt. Å skylle mindre vil bare gi dårligere effektivitet = dyrere øl. At dere har høy effektivitet er jo bare pluss :)

Det siste spørsmålet synes jeg er vanskelig å svare på. Det skal jo lukte litt av humle, men spesielt fremtredende er den ikke. Det kommer seg betraktelig etter gjæring + evt. tørrhumling. Hvor mye humle har dere bruk? Regner med at dere også har tilsatt mer enn bare ved 90 min?

Ifølge oppskriften så skulle vi bruke 43g ved 90min, og 28 g ved 0 min. Det jeg stusset på var den 0-minutteren. Skal denbare dyppes i vørteren og tas rett ut igjen? Skjønte ikke helt..

Skal også tørrhumles med noen gram.

borander skrev:
Av personlig erfaring skal det gjerne både smake, og lukte humle av vørteren til en velhumlet IPA.

Da har vi vel ikke brukt nok humle. Vi smakte ikke på vørteren, men det luktet ikke nevneverdig humle av den.

Miguel skrev:
Ifølge oppskriften så skulle vi bruke 43g ved 90min, og 28 g ved 0 min. Det jeg stusset på var den 0-minutteren. Skal denbare dyppes i vørteren og tas rett ut igjen? Skjønte ikke helt..

0 minutter slenger du oppi ved kokeslutt og lar den bli der gjennom kjølinga av vørteren.

daje skrev:
Miguel skrev:

0 minutter slenger du oppi ved kokeslutt og lar den bli der gjennom kjølinga av vørteren.

Topp. Det var det vi endte opp med å gjøre.

EivindM skrev:

Finnes det forøvrig en formel noe sted som sier hvor mye malt man bør bruke? Synes det er så mye forskjellige svar på det spørsmålet.. Kan jeg gå ned fra 5.7kg til f.eks 4.5kg? Eller blir det for lite igjen?

Tilbake
Topp