Forvirret
Norbrygg-medlem
Nok en nybegynner trenger hjelp.
Gjør et forsøk på ølbrygging for å finne ut om det kan bli en ny hobby.
Tidligere erfaring begrenser seg til et brygg satt på sukker, rosiner og vanlig bakegjær i det Herrens år 1970 :laugh:
Vil ikke ha så store kostnader nå i forsøksfasen så tanken er å bruke kopper og kar som er tilgjengelig.
Går for allgrain BIAB med meskepose og først ut er en Weissbier etter oppskrift og ingredienser fra Hobbybryggeren.
Litt fra oppskriften
-Min/maks OG, 1,044/1,052 SG
-Min/maks FG, 1,010/1,014 SG
-Worth before boil 27 l
-Totalt 5,550 kg malt
-28 g German Saphir 4,4% brukt som First Wort Hopped
-19 g German Saphir 4,4% 10 min. fra slutt
-1,27 g Yeast Nutrient ved koking
-2 pakker WLP380-Hefeweisen IV Ale tørrgjær
-Full mash, single step 66 grader C i 60 min.
-Kokes 90 min.
Gryta det blir mesket/kokt i er på 30l. Rist i bunn så pose ikke svir.
Tenker å gjøre det slik;
1-19l vann varmes til 70 grader
2-Malten og 28 g humle røres inn
3-Rører forsiktig i gryta hver 5 min.
4-Ved 50 min. settes plata på fullt (3,4 Kw induksjon) slik at temperaturen kommer opp mot 75 grader. Rører ofte og leser av temperatur hele tiden
5-Ved 60 min. så løftes posen med malt/humle over i ny gryte og 8l 75 grader vann tømmes over. Rører godt i gryta
6-Posen løftes ut etter 5 min. Vørter tømmes sammen i en gryte. Måler tetthet (ved 20 C)
7-Kokes 90 min. med humle og Yeast Nutrient oppi 10 min. før slutt. Forsøker å få reduksjon på ca 8% pr time. Måler tetthet (ved 20 C)
Kommenter gjerne og ønsker spesiellt innspill på
1-Passe mengde vann?
2-Har jeg forstått dette med First Wort Hopped riktig? (Humla er pellets)
3-Leser ulike holdninger til dette med røring. Hva mener DU er riktig?
4-Oppskriften sier ikke at jeg skal gjøre dette. Tenker at tempen går litt ned når posen kommer i ny gryte. Feil tenkt?
5- Blir korrigert iht eventuell endring i startvolum (19l)
6 og 7
Hvis OG blir for lav (under 1,044 la oss si den bli 1,034) er minimum FG fortsatt 1,010?
Er ikke spesiellt opptatt av volum men håper smaken blir noe bedre enn brygg av 1970.
Humle istedenfor fluer og annet småkryp kan ikke være feil :saadoevt:
Mvh for tiden ganske så
Gjør et forsøk på ølbrygging for å finne ut om det kan bli en ny hobby.
Tidligere erfaring begrenser seg til et brygg satt på sukker, rosiner og vanlig bakegjær i det Herrens år 1970 :laugh:
Vil ikke ha så store kostnader nå i forsøksfasen så tanken er å bruke kopper og kar som er tilgjengelig.
Går for allgrain BIAB med meskepose og først ut er en Weissbier etter oppskrift og ingredienser fra Hobbybryggeren.
Litt fra oppskriften
-Min/maks OG, 1,044/1,052 SG
-Min/maks FG, 1,010/1,014 SG
-Worth before boil 27 l
-Totalt 5,550 kg malt
-28 g German Saphir 4,4% brukt som First Wort Hopped
-19 g German Saphir 4,4% 10 min. fra slutt
-1,27 g Yeast Nutrient ved koking
-2 pakker WLP380-Hefeweisen IV Ale tørrgjær
-Full mash, single step 66 grader C i 60 min.
-Kokes 90 min.
Gryta det blir mesket/kokt i er på 30l. Rist i bunn så pose ikke svir.
Tenker å gjøre det slik;
1-19l vann varmes til 70 grader
2-Malten og 28 g humle røres inn
3-Rører forsiktig i gryta hver 5 min.
4-Ved 50 min. settes plata på fullt (3,4 Kw induksjon) slik at temperaturen kommer opp mot 75 grader. Rører ofte og leser av temperatur hele tiden
5-Ved 60 min. så løftes posen med malt/humle over i ny gryte og 8l 75 grader vann tømmes over. Rører godt i gryta
6-Posen løftes ut etter 5 min. Vørter tømmes sammen i en gryte. Måler tetthet (ved 20 C)
7-Kokes 90 min. med humle og Yeast Nutrient oppi 10 min. før slutt. Forsøker å få reduksjon på ca 8% pr time. Måler tetthet (ved 20 C)
Kommenter gjerne og ønsker spesiellt innspill på
1-Passe mengde vann?
2-Har jeg forstått dette med First Wort Hopped riktig? (Humla er pellets)
3-Leser ulike holdninger til dette med røring. Hva mener DU er riktig?
4-Oppskriften sier ikke at jeg skal gjøre dette. Tenker at tempen går litt ned når posen kommer i ny gryte. Feil tenkt?
5- Blir korrigert iht eventuell endring i startvolum (19l)
6 og 7
Hvis OG blir for lav (under 1,044 la oss si den bli 1,034) er minimum FG fortsatt 1,010?
Er ikke spesiellt opptatt av volum men håper smaken blir noe bedre enn brygg av 1970.
Humle istedenfor fluer og annet småkryp kan ikke være feil :saadoevt:
Mvh for tiden ganske så