Førstereis i urent farvann

Forvirret

Norbrygg-medlem
Nok en nybegynner trenger hjelp.
Gjør et forsøk på ølbrygging for å finne ut om det kan bli en ny hobby.
Tidligere erfaring begrenser seg til et brygg satt på sukker, rosiner og vanlig bakegjær i det Herrens år 1970  :laugh:
Vil ikke ha så store kostnader nå i forsøksfasen så tanken er å bruke kopper og kar som er tilgjengelig.
Går for allgrain BIAB med meskepose og først ut er en Weissbier etter oppskrift og ingredienser fra Hobbybryggeren.

Litt fra oppskriften

-Min/maks OG, 1,044/1,052 SG
-Min/maks FG,  1,010/1,014 SG
-Worth before boil  27 l

-Totalt 5,550 kg malt

-28 g German Saphir 4,4% brukt som First Wort Hopped
-19 g German Saphir 4,4% 10 min. fra slutt

-1,27 g Yeast Nutrient ved koking

-2 pakker WLP380-Hefeweisen IV Ale tørrgjær

-Full mash, single step 66 grader C i 60 min.

-Kokes 90 min.


Gryta det blir mesket/kokt i er på 30l. Rist i bunn så pose ikke svir.
Tenker å gjøre det slik;

1-19l vann varmes til 70 grader
2-Malten og 28 g humle røres inn
3-Rører forsiktig i gryta hver 5 min.
4-Ved 50 min. settes plata på fullt (3,4 Kw induksjon) slik at temperaturen kommer opp mot 75 grader. Rører ofte og leser av temperatur hele tiden
5-Ved 60 min. så løftes posen med malt/humle over i ny gryte og 8l 75 grader vann tømmes over. Rører godt i gryta
6-Posen løftes ut etter 5 min. Vørter tømmes sammen i en gryte. Måler tetthet (ved 20 C)

7-Kokes 90 min. med humle og Yeast Nutrient oppi 10 min. før slutt. Forsøker å få reduksjon på ca 8% pr time. Måler tetthet (ved 20 C)


Kommenter gjerne og ønsker spesiellt innspill på

1-Passe mengde vann?
2-Har jeg forstått dette med First Wort Hopped riktig? (Humla er pellets)
3-Leser ulike holdninger til dette med røring. Hva mener DU er riktig?
4-Oppskriften sier ikke at jeg skal gjøre dette. Tenker at tempen går litt ned når posen kommer i ny gryte. Feil tenkt?
5- Blir korrigert iht eventuell endring i startvolum (19l)

6 og 7
Hvis OG blir for lav (under 1,044 la oss si den bli 1,034) er minimum FG fortsatt 1,010?

Er ikke spesiellt opptatt av volum men håper smaken blir noe bedre enn brygg av 1970.
Humle istedenfor fluer og annet småkryp kan ikke være feil  :saadoevt:


Mvh for tiden ganske så
 
Jeg er selv nybegynner men kan jo komme med mine synspunkter.

1-Passe mengde vann?
Mengden vann folk bruker til BIAB varierer, noen bruker fullt volum uten å skylle andre bruker et eller annet gyllent forholdstall mellom malt og vann. 3 liter per kg er for eksempel et tall jeg har sett, noe som vil tilsvare ca 16.5L i ditt tilfelle.

3-Leser ulike holdninger til dette med røring. Hva mener DU er riktig?
Her har jeg latt gryta stå i ro hele tiden som oppskriften angir for meskesteget. Da slipper man å slippe ut unødvendig varme mens man rører.

4-Oppskriften sier ikke at jeg skal gjøre dette. Tenker at tempen går litt ned når posen kommer i ny gryte. Feil tenkt?
Oppskriften sier single step 66 grader 60 min, da ville jeg latt den stå 60 minutter før jeg satt på varmen. Når temp i mesk er ved mash out temp ville jeg skrudd av plata og latt den stå 10 min. Pass på som du sier å røre godt under oppvarming og mål temperatur flere steder i gryta, det kan bli store variasjoner.

5- Blir korrigert iht eventuell endring i startvolum (19l)
Ville nok hatt endel mer vann for skylling. Malten binder vel rundt en liter per kg, og du vil opp på 27L.

6 og 7
Hvis OG blir for lav (under 1,044 la oss si den bli 1,034) er minimum FG fortsatt 1,010?
Du kan gå på hjemmesiden til gjærprodusenten for å finne ut hvor mye den er oppgitt til å gjære (typisk +/-75%) noe som da gir FG 1.0085 ved OG 1.034.
 
Jeg lurer på når skal humlen i ved "First Wort Hopped" på denne? I maltrøret(Speidel) eller etter skylling?Kansje @Rutof vet? :)
 
First Wort hops (FWH) tilsettes etter mesking/skylling, når du begynner oppvarming til koking...
 
Pass på å seile i rent farvann,og unngå urent farvann. Hygiene er alfa omega. Da er du garantert en bedre opplevelse,enn 1970.
PS. 5,5 kg malt stjeler endel temp. I mitt oppsett ville jeg varmet vannet 6 grader over mesketemp. Jeg bruker litt tid på å røre inn maltet, setter lokket på, og isolerer gryta.

Du må nok skylle med mer enn 8 l. Vil tippe du må opp i 12 l, hvis du skal ende på 27.

Lykke til!
 
Har gått på grunn noen ganger men ikke verre enn at jeg med forumets hjelp har kommet av igjen og det med livet i behold. :)
Skyller ofte med rundt 15-18l.
Noen infeksjoner er det blitt uten at jeg finner ut hvorfor. Er visst noe som kan komme snikende i noen øl når de passerer tre kvart år. Om ABV er 8.5 eller 2.5 ser ikke ut til å bety noe. Enkelte urene flasker tror jeg ikke det er for er en blitt sur så er de andre det også. Tenker å legge til en runde med klor i tillegg til vanlig vasking og starsaniering.
Tror det er tre eller fire øl som er blitt sure.
Ellers så har jeg en utfordring når jeg snart skal flaskekarbonere et øl på vel 13%
Les gjerne tråden "Hva vil dette bli"
 
Sikker på at du skal tilsette humle ved start av mesking? Ukjent praksis for meg.
Obs.. så nå at andre hadde kommentert allerede.
 
Sist redigert:
Har gått på grunn noen ganger men ikke verre enn at jeg med forumets hjelp har kommet av igjen og det med livet i behold. :)
Skyller ofte med rundt 15-18l.
Noen infeksjoner er det blitt uten at jeg finner ut hvorfor. Er visst noe som kan komme snikende i noen øl når de passerer tre kvart år. Om ABV er 8.5 eller 2.5 ser ikke ut til å bety noe. Enkelte urene flasker tror jeg ikke det er for er en blitt sur så er de andre det også. Tenker å legge til en runde med klor i tillegg til vanlig vasking og starsaniering.
Tror det er tre eller fire øl som er blitt sure.
Ellers så har jeg en utfordring når jeg snart skal flaskekarbonere et øl på vel 13%
Les gjerne tråden "Hva vil dette bli"

Kanskje du burde vurdere noe slikt: http://www.danstaryeast.com/products/cbc-1-cask-bottle-conditioned-beer-yeast ?
 
Vurderer den pluss Belle Saison (som laget den så sterk) og Fermentis F2. Sistnevnte er gått ut på dato men kanskje en pakke på 14l kan gjøre jobben likevel.
Men hvem skal jeg velge? I dag er Belle favoritten, i morgen kanskje en av de andre to.
Og hva med en miks? Gjæren som ble brukt var en miks av W-34/70 og Belle.
 
Tilbake
Topp