Utbytte er jo kanskje ikke så viktig ved hjemmebrygging som hos Anhauser-Busch og tilsvarende.
Mange mener jo også at "first runnings" er absolutt best.
Ref Engelsk tradisjon med å lage "barnevennlig small beer" av second runnings.
Malt er billig, så hvorfor ikke bruke mer malt, og som du ønsker: drite i skylling.
Etter evnt. proteolytisk steg så vil sukkerdannelsen gå raskere med tynnere mesk.
Dog opp til ca 5liter/kg malt, hvis jeg ikke husker helt feil. (Husker ikke tabellen i hodet).
Største problemet med en rektangulær kjøleboks melder seg vel (etter min erfaring) dersom man ikke bruker heldekkende "falsk bunn" eller mange slissede rør, plassert riktig. John Palmer har gode eksempler på dette i boka "How to brew".
Det er vel heller ikke særlig stor vits for en hjemmebrygger å sikte på høyest mulig meskeeffektivitet.
Det har vel aldri vært noe slags kriterium mht kvalitet. Et sted mellom 60-75% bør vel være svært akseptabel?
Det er vel ikke akkurat der sluttresultatet avgjøres.
Jeg stusser litt når hjemmebryggere mener å oppnå 80-85% effektivitet, når avanserte laboratorier oppnår drøyt 80%.
Mulig de måler på annet hvis??
Jeg vil heller ta pH-verdi i mesken langt mer alvorlig enn noen prosent ±.
Tykk mesk ved evnt proteolytisk steg, tynn mesk ved sukkerdannelsen, pH under kontroll, og rolig avrenning ved opprettholdt 77-78grader, uten pH-økning mer enn kanskje 0,1. I alle fall ikke over 5,5. Med mindre det passer øltypen og din smak.
Effektivitet avhenger jo også av maltknusingen. Tja, hvorfor bry seg så meget, så lenge man får fornuftig avrenning.
Om malten er for grov; mesk over lengere tid. Fin/Grovmalt effektivitetsdifferansen på normal malt er ikke så stor. I alle fall ikke for en hjemmebrygger.
Mange bryggerier bruker hammermøller og "meskefilter". Dvs at de fullstendig pulveriserer malten, og presser gjennom membraner.
De trekker ikke ut problematiske mengder taniner, selv om de skyller langt ned mht SG.
De får høyt utbytte, men de passer også strengt på pH-verdien.
Ble mye Geeking, men muligens relevant ;-)