Frakting av vørter / øl under gjæring

amunddis

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle brygge litt på hytta kommende helg. Har da følgende utfordring: frakt av gjæringskar hjem. Det betyr 6 timer + i bil. Tenkte på to muligheter:

1. Brygge og kjøle ned vørter. Oppbevare nedkjølt vørter i desinfisert kar noen dager og frakte dette hjem for så å tilsette gjær når jeg er klar til å fortsette.

2. Brygge og starte gjæringen på hytta. Frakte gjæringskaret hjem i bilen og fortsette gjæringen hjemme.

Er det noen som kan fortelle om dette er mulig, eller bør jeg glemme hele greia ? Vet at karet vil skumpes mye rundt i bilen og dette er vel kanskje ikke veldig gunstig om gjæringa er i gang. Så er det vel utfordring med ustabil temperatur. Når det gjelder oppbevaring av kald vørter, hvor lenge kan denne oppbevares før den forringes?

Håper noen har noen fornuftige råd !

Brygg et kraftig brygg som en Barley Wine eller Imperial Stout med OG et godt stykke over 1.100
og se om ikke en biltur innen 24 timer etter brygging hjelper på utgjæring

Kanskje den har godt av en ekstra beluftning

Her kommer mine spekulasjoner. Dersom du skal oppbevare det kaldt, vil jeg anbefale ned mot 0℃. Har selv tatt vare på 'rest vørter' jeg planla og bruke som starter. Etter to dager i romtemperatur, hadde villgjæringen startet. Jeg oppbevarte restene i 1,5L flaske som luften ble klemt ut av.
Jeg kan ikke se noe store ulemper med transport av gjærende vørter dersom du pakker den inn i et liggeunderlag el.l.

Da vil nok det tryggeste være å starte gjæringa og frakte gjæringskaret hjem. Så da et det ikke så viktig for selve gjæringen at gjæringskaret står i ro ?
Loebrygg: er ikke så glad i øl med høy alkoholprosent så barley wine eller imperial stout blir neppe aktuelt :)

Tilbake
Topp