From England to New England: Online IPA-kurs for medlemmer

Bygdeoriginal var bra, men jeg må innrømme at jeg ble litt skuffa. Kanskje hadde jeg bare altfor høye forventninger. Northern Brewer er min favoritthumle og konseptet av en slags tysk IPA hørtes genialt ut. Men selve ølet smakte litt ubalansert, ihvertfall i min gane. Altfor høy bitterhet i kombinasjon med litt tynn munnfølelse. Men nå er det en stund siden jeg smakte på den, så kanskje må jeg gi den en sjanse til:).
 
Bygdeoriginal var bra, men jeg må innrømme at jeg ble litt skuffa. Kanskje hadde jeg bare altfor høye forventninger. Northern Brewer er min favoritthumle og konseptet av en slags tysk IPA hørtes genialt ut. Men selve ølet smakte litt ubalansert, ihvertfall i min gane. Altfor høy bitterhet i kombinasjon med litt tynn munnfølelse. Men nå er det en stund siden jeg smakte på den, så kanskje må jeg gi den en sjanse til:).

Skal jeg være ærlig, så liker jeg min egen versjon bedre enn originalen. Den viktige forskjellen tror jeg var gjæren; jeg brukte wlp 013 (som er gjæren fra IPA-klassikeren Worthington White Shield) i stedet for wyeast 1318. Meska på 65 + 72. Det er absolutt ikke tynt, synes jeg - men det er jo IPA-bittert. 150 ppm sulfat og 60 ppm klorid.

Jeg tenker jeg setter engelsk IPA på lista nå. Alt som skal til i forhold til Bygdeoriginal-konseptet er vel å bytte ut pilsnermaltet med Maris Otter. Tyske humler har vært brukt i engelsk øl, og blir ikke så galt. Men om det skal tørrhumles må det nok engelske humler til. Men jeg er ikke så sikker på den tørrhumlinga. Historisk blei jo ikke dette ølet drukket ferskt, så den effekten vi er ute etter amerikanske IPAer, har vel ikke noe med den historiske engelske IPAen å gjøre. Tørrhumlinga blei gjort for å konservere ølet.

Så det er jo et stilspørsmål: Må egentlig en engelsk IPA tørrhumles?
 
Kunne ikke dy meg og googlet litt, denne kan utvide horisonten noe:

Traditional or classic IPA, by which I mean IPA, roughly according to the Burton IPAs of the 19th century, were actually quite simple beers, based only on pale malt. Actual analyses of beers of that time indicate OG of 1.065–1.070 (15.9–17.1 °P), with finishing gravities around 1.008-1.012 (2-3 °P), giving 7-7.5% ABV. As to hop rates we do know that these were high at 3–5 lbs./barrel or 6-9 oz./5 US gallons. What we do not know is what varieties of hops were used — Goldings were probably a favorite, but Bass for one is known to have used some American hops.
 
Historisk var det vel vanlig å tørrhumle, men det er jo ikke sikkert det er det du er ute etter smaksmessig
Samtidig så kunne du jo også tørrhumlet også lagre den og se hvordan det utvikler seg, uten å nødvenigsvis fatlagre
 
Ny Historisk var det vel vanlig å tørrhumle, men det er jo ikke sikkert det er det du er ute etter smaksmessig

Ja, det samsvarer med:

However, educated guesses suggest that these beers had IBU levels of 70 to as much as 100+. They were generally dry-hopped in the cask for both aroma and preservative purposes, but again we do not know just how effective this procedure was for producing aromatic character, as much of the hop oils could have been lost in storage.

fra artikkelen over.
 
Skal jeg være ærlig, så liker jeg min egen versjon bedre enn originalen. Den viktige forskjellen tror jeg var gjæren; jeg brukte wlp 013 (som er gjæren fra IPA-klassikeren Worthington White Shield) i stedet for wyeast 1318. Meska på 65 + 72. Det er absolutt ikke tynt, synes jeg - men det er jo IPA-bittert. 150 ppm sulfat og 60 ppm klorid.

Jeg tenker jeg setter engelsk IPA på lista nå. Alt som skal til i forhold til Bygdeoriginal-konseptet er vel å bytte ut pilsnermaltet med Maris Otter. Tyske humler har vært brukt i engelsk øl, og blir ikke så galt. Men om det skal tørrhumles må det nok engelske humler til. Men jeg er ikke så sikker på den tørrhumlinga. Historisk blei jo ikke dette ølet drukket ferskt, så den effekten vi er ute etter amerikanske IPAer, har vel ikke noe med den historiske engelske IPAen å gjøre. Tørrhumlinga blei gjort for å konservere ølet.

Så det er jo et stilspørsmål: Må egentlig en engelsk IPA tørrhumles?
I utgangspunktet ser jeg ikke grunn til å ikke tørrhumle med tysk humle. Jeg har ihvertfall tørrhumla med Northern Brewer med gode resultater:).
 
I mine øyne er NB som en engelsk familie som har bodd i Tyskland i så mange generasjoner at den egentlig er mer tysk enn engelsk nå:)

hehe - som @Miguel sier, betyr terroir mye, så sjølsagt har du rett i det. Men uansett, den er en innflytter, og kan vanskelig plasseres på linje med den ekte, innfødte adelen, edelhumlene.

Jeg har det for meg at edelhumlene ikke gjør seg noe særlig i tørrhumling, sjøl om artikkelen jeg linker til over her, sier at Spalt egner seg. (Spalt er på den annen side omtrent umulig å få tak i.) Men akkurat som innflyttere gjerne stadig henger fast ved deler av kulturen der de kom fra, så kan selvfølgelig Northern Brewer ha beholdt tørrhumlingskvaliteter fra hjemlandet.

Så ja, kanskje en engelsk IPA med Northern Brewer som enehumle hadde vært et godt prosjekt:)?
 
Det er ganske vanlig med 1 år holdbarhet på flaskeøl, så det regner jeg nesten med,
Får satse på det, 14 dager gammal den eg tok då i tilfelle. Var ein del andre Kinn øl med holdbarheit til langt uti 2022. Men tviler på det går so lite av Vestkyst at den er eit år gammal.. spørs om dei gjer litt forskjell etter øltype.
 
Spennende spredning på deltakerne
e8eacdf76d75e3d2f28a1c6ed15d0128.jpg
 
Tilbake
Topp