From England to New England: Online IPA-kurs for medlemmer

gustavf

Administrator
Ølsmakekurs på nett. Tema er IPA, from England to New England.

Anbefalte øl å smake:
En britisk IPA, eventuelt Frydenlund Pale Ale
En vestkyst IPA, for eksempel Kinn Vestkyst eller Nøgne Ø IPA
En New England IPA, for eksempel Amundsen Hopbliminal Messages eller din favoritt

Har du hjemmebryggede eksempler, er selvfølgelig det enda bedre.

Kurset varer ca 1 time. Det er 200 plasser.

Påmelding på: From England to New England - 23.09.2020 | Norbrygg - norsk hjemmebryggerforening
 
Jeg har vært og handlet til smaking i dag. Dette er øl som bør være rimelig lett tilgjengelig for de fleste, selv om man kanskje bør ta en titt på datostemplene når man kjøper IPA på polet.

Til høyre en veldig forsiktig humlet NEIPA.

inn.jpg
 
@gustavf Er du sikker på Frydenlund pale ale som referanse for engelsk IPA?

For å være helt, helt ærlig: Jeg er ikke sikker på om engelsk IPA egentlig er en ølstil. Men mer om det på foredraget.

Som et eksempel for å snakke om engelsk IPA, og som er tilgjengelig i alle landets fylker på noen dagers varsel, tror jeg den er det beste alternativet.
 
For å være helt, helt ærlig: Jeg er ikke sikker på om engelsk IPA egentlig er en ølstil. Men mer om det på foredraget.

Som et eksempel for å snakke om engelsk IPA, og som er tilgjengelig i alle landets fylker på noen dagers varsel, tror jeg den er det beste alternativet.

Ser den. Men tja. Dra over til øyene og trål opp IPA'er fra britiske bryggerier og bli underwhelmed.
 
Må innrømme at jeg skvatt litt over forslaget om Frydenlunds Pale Ale som IPA-eksempel, jeg også. Det er riktignok ikke lett å finne noe som kan passere. Du har Proper Job fra St.Austell, den er vel ikke så uvanlig på pol rundt omkring? Den er humla med Willamette, Cascade, Chinook, altså amerikanske humler. Men den er i det minste god. Men det blir vel drøyt å kalle den en engelsk IPA bare fordi den er brygga av et engelsk bryggeri.

Sånn det ser ut for meg, er en moderne engelsk IPA ikke noe annet enn en lys bitter som er bitrere enn en bitter. Så kan man diskutere om det er en egen ølstil. Om Norbrygg kunne se litt lysere på fargegrensene for bitter, så ville det være lite grunnlag for det, tror jeg. (Det er en slags jungel det der, engelsk IPA, bitter, golden ale, APA.)
 
Sist redigert:
Jeg ville gjerne smake på en ordentlig engelsk IPA. Noen tips? Noe i retning Proper Job, men med engelsk humle. Fins det noe sånt på polet i det hele tatt?
 
Jeg syntes det er veldig mye som selges som West Coast IPA for tia som egentlig er som Finn sa East Coast.
Og mye som kaller seg New England som egentlig er West Coast. Det gjelder å ha tunga rett i munnen neste onsdag.
Egentlig syntes jeg hele greia blir litt tull. Vi skulle egentlig bare hatt Engelsk og Amerikansk IPA slik stildefinnisjonene var før, selv om ingen brygger Engelsk IPA for tia
 
Frydenlund Pale ale brygges vel med Columbus og skotsk gjær så vidt jeg kan huske
Vet ikke hva det er
 
Apropos den påskeølen, hvis noen får tak i den så har den i hvertall fått litt lagring
Slik en klassisk eipa skal

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp