FWK - Fredagspils under trykk - hvor lenge før tapping?

Hei! Fikk omsider tak i kjøleskap, og fredagspilsen fra ølbrygging.no har stått å gjæret under trykk nå i fem dager.
Merket allerede i går at det ikke susa like godt i overtrykksventilen lenger, så den hissigste gjæringa er nok over.

Spørsmålet er, bør jeg likevel la den stå å gjære i de 14 dagene som er oppgitt i heftet, eller bør jeg skaffe hydrometer og kanskje vurdere vurdere overføring til fat ganske snart?
Til dere andre som gjærer FWK under trykk, hvordan gjør dere det, og blir det kortere modningstid også når man gjør det slik? Eller bør den få modne 4 uker på fat før man smaker?
 
Hei! Fikk omsider tak i kjøleskap, og fredagspilsen fra ølbrygging.no har stått å gjæret under trykk nå i fem dager.
Merket allerede i går at det ikke susa like godt i overtrykksventilen lenger, så den hissigste gjæringa er nok over.

Spørsmålet er, bør jeg likevel la den stå å gjære i de 14 dagene som er oppgitt i heftet, eller bør jeg skaffe hydrometer og kanskje vurdere vurdere overføring til fat ganske snart?
Til dere andre som gjærer FWK under trykk, hvordan gjør dere det, og blir det kortere modningstid også når man gjør det slik? Eller bør den få modne 4 uker på fat før man smaker?

Temperatur? Du kan bytte ut ventilen med gjærlås og bør definitivt vente til den har klarna og plopping roa seg
 
Bruker inkbird på kjøleskapet, så ligger stabilt på ca 17 grader. Har satt ventilen til å opprettholde 0,8 bar. Har litt å gå på klarningsmessig, så da skal jeg la den stå :)
Takk for kjapt svar!
 
Hei! Fikk omsider tak i kjøleskap, og fredagspilsen fra ølbrygging.no har stått å gjæret under trykk nå i fem dager.
Merket allerede i går at det ikke susa like godt i overtrykksventilen lenger, så den hissigste gjæringa er nok over.

Spørsmålet er, bør jeg likevel la den stå å gjære i de 14 dagene som er oppgitt i heftet, eller bør jeg skaffe hydrometer og kanskje vurdere vurdere overføring til fat ganske snart?
Til dere andre som gjærer FWK under trykk, hvordan gjør dere det, og blir det kortere modningstid også når man gjør det slik? Eller bør den få modne 4 uker på fat før man smaker?
Hydrometer er et nokså uunnværlig redskap når du brygger, så det bør du unansett skaffe:). (Ok, de klarte seg uten til opp mot 1800, men ting blir liksom enklere å holde kontroll på med et hydrometer:).)
 
Tilbake
Topp