G-kobling: 2 spørsmål

Er litt ny innen g-koblinger, og lurer på:

- Når dere tvangskarbonerer et fat via en g-kobling, hvordan stenger dere da øl-ut-ventilen? Lar dere ølslange/tappekran sitte på, eller bruker dere feks lokk av denne typen http://www.clasohlson.com/no/Rørdeler/30-9501 til å terminere utgangen med?

- Og omvendt: Hva bruker dere til å stenge CO2-inn-ventilen med når fatet er ferdig karbonert og kun skal tappes fra? Foreløpig har jeg latt gass-koblingen stå på, men det er jo litt upraktisk å drasse rundt på 5kg CO2..
 
Foreløpig har det her i gården gått for løsningene du nevner, la alt være oppkoblet. Tror derimot tilbakeslagsventilen muligens kunne vært en løsning
:)
 
Sist jeg tvangskarbonerte et slikt fat, satte jeg forøvrig en slange på øl-ut-koblingen og klemte denne av med ei kraftig klemme. Det funket, men hadde vært kjekt med en litt penere og renere løsning..
 
Jeg har fått tak i adaptere til ball-lock tilkoblinger, slik at øl-ut og gass-inn blir på nøyaktig samme måte som cornelius. Fikk tak i mine på Vestbrygg
 
Nei, de overgangene er ikke tilgjengelige på nettsiden. Du vil ha 1 x "Inn/CO₂ ventil Corneliusfat" + 1 x "Ut/øl ventil Corneliusfat" med to overganger slik at de passer til g-kobling. Send en epost og forklar hva du vil ha, så ordner de opp!
 
Aight! Takk!

Edit: Men forresten, inn/ut-ventiler til cornelius får man jo flere steder. Og selve overgangen kan man vel bare kjøpe på Biltema, etc? Eller er det noe spesielt med den, annet enn å være en vanlig, gjenget overgang?
 
Jeg mente den lille gummisaken som virker malplassert inne i g koblingen. Bare påpeker at jeg aldri har forsøkt!
 
Aight! Takk!

Edit: Men forresten, inn/ut-ventiler til cornelius får man jo flere steder. Og selve overgangen kan man vel bare kjøpe på Biltema, etc? Eller er det noe spesielt med den, annet enn å være en vanlig, gjenget overgang?

Jeg klarte ikke å finne rett dimensjon noen andre plasser, men det finnes nok helt sikkert bare du vet hvor du skal leite. Ingen ting spesielt med den såvidt, bortsett fra at den faktisk passer både på inn/ut ventilen og g-koblingen.
 
Aleks: Ja, har tilbakeslagsventilen stående i koblingen, men må jo ha et "lokk" over koblingen uansett, ellers vil bare den gummidingsen sprute ut sammen med ølet. Poenget mitt er at jeg ikke ønsker å ha alt av slanger koblet til.

Palme: Ok, greit.. da vet jeg det! Takk!
 
Aight! Takk!

Edit: Men forresten, inn/ut-ventiler til cornelius får man jo flere steder. Og selve overgangen kan man vel bare kjøpe på Biltema, etc? Eller er det noe spesielt med den, annet enn å være en vanlig, gjenget overgang?
Det er veldig spesielle gjenger på "studen" som ballock koblingen skrus på. 19/32 inch BSP er omtrent ikke i bruk til noe som helst noe sted, og du finner det definitivt ikke på Biltema.
 
Tilbake
Topp