Jeg har en del knust malt liggende i plastposer i et skap i 17-18*C kanskje, de har vel ligget der siden siste uka i oktober eller tidlig november. Er dette brukenes i det hele tatt lenger ?
Går nok helt greit å bruke det fortsatt.
Mener det er en tråd her på forumet hvor olbrygging.no fikk tilsendt ferdigkvernede kit som hadde lagt et år eller mer, for å teste hvordan disse ville bli. Resultatet var visstnok ikke så aller verst?
Lavere utbytte er kanskje greit, har ganske mye malt igjen, skal brygge pils. Kan jo bare slenge på en halv eller hel kilo pils mer og måle OG, evt vanne den ut. Takk for raske svar
Jeg brygga med 10mnd gammelt oppmalt malt(Kölsch) og fikk tidenes høyeste utbytte, noe som også kan skyldes bedre skylleprosess). Men lell da gut. Er det ikke muggent eller lukter rart så brygg i vei!
Har litt for lite surmalt på lager og nå er et lagerbrygg er på gang.
Kan få noe som ble knust og har ligget siden november 2017.
Ser det greit ut og smaker og lukter ok er det da ok å bruke det?
-Blir jo ikke mer enn et par prosent av totalen så evt lavere utbytte er ikke noe å tenke på.
Høyner: Grunnet uregelmessig brygging har jeg innimellom brukt knust malt som må ha vært opp til 3 år gammel. Mengden har vært fra 50 til 90% av totalen. Det smaker langt fra fersk rett fra sekken,
men i det ferdige produktet har jeg ikke hatt noe å utsette på smaken.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.