Gårdsbryggeri, lovlighet til produksjon, regler & praksis

Erlendso skrev:
Ser for meg at det er svært mye usikkerhet og risiko knyttet til etablering av et lite bryggeri. Man er fullstendig avhengig av at enkeltpersoner i offentlig sektor utøver "skjønn". Har sagt det før og sier det igjen: Har ytterst stor respekt for de som tør satse på dette.

Når det er sagt så er det veldig flott å ha dette kun som hobby. Ingen regler eller småhøvdinger å forholde seg til, intet press eller økonomisk risiko med å få en batch perfekt, og null stress med markedsføring eller salg. Det er ikke sikkert det blir like gøy hvis man plutselig skal leve av dette.
Det er sikkert. Det å starta opp eit microbryggeri er ikkje nokon impulshandling, og det er heller ikkje nokon snarveg til lettjente pengar. Her er det kunn staheit og ein intens vilje til å få det til som er avgjerande. Respekt for dei som står løpet ut ja!!
 
Jeg ser at tråden er gammel, men jeg står midt oppi dette nå og JA, det er et langt lerret å bleke. Statlig bevilling: jeg må først ha politiattest, skatte- og næringsattest, melde inn til Mattilsynet, både jeg og stedfortreder må bestå kunnskapsprøven m.m. Den leieste kneika er egentlig dette med toll. Jeg må først søke helsedir., så får jeg avslag, så tar jeg avslaget med meg innom tolla og registrerer meg, få utarbeida en bankgaranti og så må det søkes på nytt  :eek:

http://helsedirektoratet.no/folkehe...ents/soknadsskjema-tilvirkningsbevilling.pdf
http://helsedirektoratet.no/folkehe...g/Documents/veiledning-til-soknadsskjema.pdf
...og da er man såvidt i gang  :yes:
Men spill på lag med alle instanser. Jeg har vært innom kommunen flere ganger og snakka med en jurist der. Jeg la frem planene og hun pekte ut hvordan jeg måtte gjøre det for å få dette til. Jeg tar dette i etapper slik at ting blir gjort i riktig rekkefølge. Bare det å få søkt om politiattest er et helt kapittel for seg: adressen lensmannskontoret gav meg var feil, så søknaden lå en hel måned før den ble videresendt. Jaja, men vi gleder oss likevel  ;D
 
Ah, Norsk byråkrati. Nekter å innse at olja ikke varer evig. Driter på alle som prøver å skape verdier og arbeid. Skål!
 
Mye av jobben er vel kanskje å finne ut av alt og ikke nødvendigvis å gjøre det.

Hva om vi sammen hadde klart sammen å sette opp en punktliste i riktig rekkefølge med linker til skjemaer og kommentarer.

Kan hende det kunne ført til at flere kunne hatt ork til å prøve.
 
Jeg skal forsøke å lage ei how-to-do-liste hva tilvirkningsbevilling angår - men ikke før jeg sitter med bevillinga i handa :) Jeg har bestemt meg for at det er dette jeg vil drive på med, så jeg skal nok få trøkka meg gjennom disse byråkratiske greiene uansett. Det er viktig å begynne i rett ende uansett: les veiledninga som er til tilvirkningssøknaden og oppfyll alle krav og man er på god vei :)
 
For vår del i Austmann Bryggeri har vi sendt søknad om statlig tilvirkningsbevilling til helsedirektoratet. Søknaden i seg selv er et omfattende dokument med internkontroller, rutiner, stiftelsesdokumenter, attester, plantegninger, forsikringspapirer m.m. Behandlingstiden er veldig flytende og varierer med alt fra en til fire måneder avhengig av når på året man søker. Helse sender søknaden til en haug med forskjellige instanser (toll, fylkeslege, politi m.m.) som skal komme med sine uttalelser før man mottar bevillingen.
Det er utrolig mange skjulte kostnader ved å starte et bryggeri. Å bytte ut en kjøreport fordi tollvesenet (med forsikringsselskapet) krever mer solid kjøreport med to låser kan fort bli en stor kostnad. I tillegg har vi fått krav om å bolte fast armeringsjern foran vinduer og mure igjen dører som ikke skal være i bruk. Kravene fra helsedirektoratet når det kommer til lokalets utforming og løsninger også ganske høye sammenliknet med resten av verden. Det er på mange måter en bra ting, men igjen koster sånt langt mer enn man skulle tro. Kostnaden for selve bryggverket blekner i sammenlikning.
Da vi har distributør tar vi oss ikke av det som omhandler alkoholavgifter men vi må selvsagt ha full loggføring av råvarebeholdningen så tollvesenet kan se at vi ikke jukser med tallene våre.
Det er en omfattende prosess som tærer på kropp og sjel men heldigvis har jeg to gode venner som medarbeidere og det tror jeg er viktig. Det går knapt en dag der vi ikke møter på nye ting som må ordnes, graves og søkes om, så nå ser vi egentlig mest fram til å få papirene i hånda og starte en "vanlig" bryggerihverdag.
 
Ah...kjekt å vite om distributør. Man sparer seg vel en del arbeid i det minste dersom knytter seg opp mot en forhandler. Jeg venter på en del av disse attestene ennå, men bruker tiden til å sette meg inn i reglene til Innovasjon Norges og kommunens næringsfond m.m. Jeg er også i gang med å presentere meg selv for potensielle kunder. Skal ta en runde med forsikring nå i uka og så er det vel bare å få denne kunnskapsprøven avsegstyrt neste uke. Baby-steps!
 
Jeg har ikke vært gjennom prosessen, men har lest en del om den, og synes ikke den virker avskrekkende. For en som ønsker å begynne å brygge øl, er det selvfølgelig ikke noe man ønsker å bruke tid på.

Med tanke på at man skal ha på plass alt som kreves for å produsere et næringsmiddel, oppbevare beskattede og ubeskattede varer, tilfredstille forsikringskrav for en litt uvanlig bransje og ha på plass alt for å betale særavgifter for en produksjon, synes jeg det virker enklere enn man kunne frykte. Alt i alt er dette ganske mye, men flere småfirmaer i året kommer gjennom det hvert år og det er ikke noe man trenger en egen juridisk avdeling for. Selvfølgelig burde det kunne forenkles noe, kanskje spesielt ved å slippe helt separat saksbehandling hos både Helsedirektoratet og Tollvesenet.
 
Jeg synes det er kjempespennende at du går de stegene som skal til!  :ilike:

Jeg må innrømme at jeg ikke har oppdatert meg selv særlig når det gjelder lovtekstene de siste to årene når det gjelder tilvirkning. Jeg har tidligere importert både øl og brennevin ifra Russland, Georgia og andre land ifra Øst-europa. Den gangen var det veldig mye til felles i lov-tekstene for import og tilvirkning. Men lov-tekstene hang etter hvordan det i praksis ble administrert. For import med statlig lisens er det nå "kun" tollvesenet som det skal søkes til og ikke Helsedirektoratet. Derfor er jeg litt forbauset over at fremdeles Helsedirektoratet er en institusjon man må innom når det gjelder tilvirkning med statlig lisens. For kommunal lisens er det kun kommunen det skal søkes til, men tollvesenet må være i loopen for at dem skal kreve inn særavgiftene.

Jeg vil ihvertfall sette stor pris på om du forteller de faktiske stegene du tar videre! Det kan være at det kan senke terskelen for andre som sysler med slike tanker.
 
Jeg har fått et par henvendelser hva denne how-to-do-lista mi angår. Jeg venter fremdeles på svar fra helse.dir, men jeg kan uansett anbefale å lese hva de fra Austmann sier. Det de skriver er kjempeviktig - jeg tok en telefon til helsedir og spurte om akkurat dette med fysisk sikring og fikk et svar som gikk på at det gjelder å forsikre anlegget sitt og varene slik at hvis feks folk blir skadd av ølet man lager så er man forsikra. I ettertid så hører jeg at det OGSÅ gjelder fysisk sikring av anlegget. Blir spennende å se for jeg har ingen annen fysisk sikring enn nøkkelen i døra. Dette er i alle fall det jeg har sendt inn til helsedir: Søknaden fylles ut etter beste evne - husk å ta kopi av det du har fylt ut til deg selv. Du finner søknaden her:
http://www.helsedirektoratet.no/fol...ents/soknadsskjema-tilvirkningsbevilling.pdf Veiledning finner du her:
http://www.helsedirektoratet.no/fol...g/Documents/veiledning-til-soknadsskjema.pdf Vedlegg:
Firmaattest
Forsikringsbevis(at bygg/utstyr/råvarer og evt folk som kan bli syke
av det du lager er forsikra)
Kopi av kvittering for innbet. av  gebyr til h.dir.(12 000kr / 15 000 kr)
IKbrygg - dette er et stort og omfattende dokument som må være med. Rutinebok rett og slett.
Kopi av bevis for kunnskapsprøven - salgsbevilling, både for deg og
stedfortreder. (Er ikke sikker på om dette er et krav, men vi har det
og la det ved)
Kopi av registrering hos Mattilsynet(tar 5 minutter å registrere seg,
de kommer nok på besøk og kontrollerer etterhvert. Du bør kunne en del
om prod. av næringsmidler fra før? Jeg har tatt og bestått Etablerprøven for næringsvirksomhet også)
Tegning over produksjonslokalene
Attest på restanse skatt og avgift for firmaet ditt. (fås hos kommunen)
Distribusjon. Legg ved beskrivelse over hvem og hvordan.

Punkt 11 i søknaden dreier seg om toll og sier: kan ikke fravikes. Du
krysser bare ut Nei. Når du får bevilginga di SÅ går du til toll og
får dette ordnet. Ble det sagt.

Ellers kan jeg vel si at jeg har et budsjett på 700 000 kr. Finansiert ved egne midler og bank. Jeg har søknader om øk. støtte ute til forskjellige instanser - har mottatt litt fra kommunens næringsfond og håper at jeg får noe fra en av Innovasjon Norges samarbeidspartnere også. Hver eneste krone kommer godt med. Det er som Austmann sier at det er utrolig mange skjulte kostnader ute og går - bare det å kjøpe seg strekkoder er en stor og løpende kostnad.

Men det går seg til! Snart klar til å flytte inn i lokalene, rørleggeren må innom og koble til vann, elektriker må koble til strøm. Da flytter jeg i allefall inn med småskalaproduksjonen min :) Ha en fin dag!

28.10.2013: Det begynner jo å bli ei stund sia jeg starta på dette prosjektet, jeg har fremdeles ikke fått tilvirkingsbevillinga i hus, heller ikke salgsbevilling som jeg trenger for å selge øl fra gårdsbutikken min. Utrolig hva tid sånne søknader trenger for å bli behandla  :noway: Midt oppi all annen jobb så må man jo søke om bruksendring av lokalene dersom disse ikke har vært i bruk til næring før. Og med det må man også varsle naboene. Her kan man gjøre en kjapp henvendelse til kommunen og ingeniørene der - de har nå hjulpet meg både med forenkling av nabovarselet (kunne blitt MANGE å reise til for min del) og utfylling av søknad.

Fra England er det kommet melding om at brygghuset mitt ferdigstilles i uke 47. Det gledes! Da er det bare tia og veien opp hit og så er jeg i gang. I mellomtia så har jeg full drift på catering og er heldig som tjener penger allerede før jeg brygger øl i storskala. Snart jul og greier også. Kanskje sette enda et juleøl?
 
Pedal skrev:
Når det gjeld tilverking og salg av alkohol, så er det to alternativ. Det enklaste alternativet, om ein kan kan bruka den betegnelsen, er det utvida kommunale skjenkeløyvet. Her er kravet at ein har eller skaffar seg serveringsløyv etter søknad og godkjenning frå kommunen. Så må ein søkja om allment kommunalt skjenkeløyve for servering av alkohol. Ut i frå alkoholova § 4.2 kan ein så søkja om eit utvida løyve for å tilverka og servera alkohol i eiga verksemnd. Alkoholinnhaldet her er ganske romslig, - opptil 22%. Dette løyvet er først og fremst tiltenkt dei som driv med gardsturisme og oppleving. Kriteriane her at det skal vera ein heilheitleg del av opplevelsen, det vere seg mat eller oppleving. Med andre ord så er det tvilsomt om ein får starta opp med ein rein "gardspub" på eit slikt løyve. Frå 01.01.2012 vart det og endringar i alkohollova, slik at ein og kan søkja om salsløyve på eigenprodusert alkohol i denne samanhengen. Problemet er berre at då må ein avgrensa seg til eit alkoholinnhald på max 4,7%.
Så var det mattilsynet. Etter det eg har erfart er dei ganske greie på dette feltet. I utgangspunktet skal ein berre melda på fastsett skjema før ein startar opp. Ingen godkjenningar frå den kanten, bortsett frå at du må gjera rede for prosessane, og at internkontrollen skal vera på plass om dei finn det for godt å avlegga eit besøk når det passar seg slik.
Tollvesnet er meir krevande. Her må det fram med politiattest for å dokumentera at du har vore snill gut opp gjennom tidene. Med snill gut så legg dei vekt på at du har betalt din skatt og moms punktleg, og at du ikkje har vore innblanda i økonomiske episodar som ikkje talar til din fordel. Dei krev at du har ein godkjent rekneskapsførar, og dei skal ha namn og tlf nr til han. Vidare set dei krav til kontroll på kor mykje du har planlagt å produsera, og korleis du oppbevarar ferdig vare eller varer som er under produksjon. Så skal dei sjølvsagt ha avgift som på alt anna staten legg seg borti. Her er rundskriv frå Tollvenet http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2012 Alkohol.pdf. Avgift på alkohol inntil 4,7% kr 19,59 pr liter. Frå 4,7% inntil 22% er det kr 4,38 pr prosent pr liter. I tillegg kjem embalasjeavgift på kr 5,14 pr flaske.
På eit øl på 7% er det då avgifter på kr. 40,94 pr liter om ein tappar det på 2 halvlitersflasker. I tillegg må du og betala moms på utsalsprisen når ein sel ei flaske. For å sei det slik,- dette er ikkje raskaste vegen til rikdom. Du må rapportera og innbetala til Tolvesenet innan den 18 i kvar månad uoppfodra. Rapport skal dei ha om ein ikkje har hatt salg også. Om du missligheldt dette kan dei trua med inndraging.

Den andre måten å få bevilling på er å søkja om ein statleg bevilling. Det er vel stort sett dei same kriteriane som ligg til grunn her, men no kostar det straks endå meir. Her må du betala inn eit beløp på omlag kr. 15 000 for at helsedirektoratet i heile tatt vil sjå på søknaden. Deretter må du kunna stilla ein løpande bankgaranti på kr 200 000. Dette er som sikkerheit for at staten skal få sine avgifter om du går konkurs eller liknande.
Eg vil også tru at mattilsynet er meir tilstede her, men det veit eg ikkje.
Kommunen pliktar å vera behjelpelig med opplysningar.
Med andre ord - det er litt pes ja.

Jøye meg rundt. 20 kroner avgifter per liter. Sorry om spørsmål ikke har direkte relevans: men angående lønnsomhet;

Er det noen som aner hva et kommersielt bryggeri tar betalt for 1 liter levert på fat til en pub?

Cirka tall er bra nok for all del. Det må da mist være de 20 kronene + kostnader + profitt, det må da mist være en 40-50 kroner?..  :jaha:
 
For noen få år siden tok Rignes ca 35 kr per halvliter for Frydenlund levert på 30l fat. Inkludert alle avgifter. Prisen var noe lavere for øl levert på tank, men ikke voldsomt. Siden det er forbudt med individuelle priser på alkohol i Norge, er prisen lik for alle kundene. Derimot tar de igjen på individuelle avtaler på kickback, bonuser på barutstyr og glass og slikt.

Bottom line: Det er totalt sett gode marginer for kunder med stort volum, og ganske labert for de i andre enden av skalaen.
 
Steffan skrev:
For noen få år siden tok Rignes ca 35 kr per halvliter for Frydenlund levert på 30l fat. Inkludert alle avgifter. Prisen var noe lavere for øl levert på tank, men ikke voldsomt. Siden det er forbudt med individuelle priser på alkohol i Norge, er prisen lik for alle kundene. Derimot tar de igjen på individuelle avtaler på kickback, bonuser på barutstyr og glass og slikt.

Bottom line: Det er totalt sett gode marginer for kunder med stort volum, og ganske labert for de i andre enden av skalaen.

Tror nok du mener liter, du får tross alt kjøpt øl i butikken til overkant 50 kr L (25 pr boks 0,5L)
 
Steffan skrev:
For noen få år siden tok Rignes ca 35 kr per halvliter for Frydenlund levert på 30l fat. Inkludert alle avgifter.
Tipper den prisen var pr. liter, ikke pr. halvliter.
Har selv jobba i bryggeribransjen, men det er 13-14 år siden.  Da var prisen ca 15 kr pr. halvliter.
 
Nei, kr 35 per halve liter, men merk inkludert avgifter. Skjenkesteder har ikke nubbsjans til å konkurrere med salgssteder, det har de aldri kunnet.
De siste 10 årene har råvareprisen skutt i været, og det stemmer også godt med min erfaring at prisen var rundt kr 15 per halvliter for samme produktet for 14 år siden.
 
Nei, du har helt rett, det stemmer ikke.

Det var ca kr 31,60 per halvliter inn for pils på 30l fat. Og det var ca 3 år siden. Kr 35 var brake even ved 0 i svinn for å ta høyde for forskjellen i inngående og utgående mva.
 
Tilbake
Topp