• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis bort: Villgjær

Fanget i fjor noe villgjær. Siden jeg er spent på hva man får til med dette så ser jeg etter noen som er villige til å bruke den i et brygg. Jeg har selv kun to gjæringskamre så vil ikke ha de opptatte med masse brygg med villgjær hele tiden for å finne ut av hva den lager.

Eneste jeg vet er at den er fanget under en bringebærbusk, oppfører seg som bryggegjær når satt på magnetmølla og lukter gjær med overtoner av cider/champagne. Rask i gang og flokkulerer raskt og tett.

Sender WL-rør med denne gjæren i posten til den som vil ha, portoen er på meg med mindre den er latterlig.

Dere må kunne uppe denne selv da jeg ikke har kapasitet til å røre den nok til å sende fulle rør rundt omkring.
 
Jeg skjønner ikke helt. Fant du villlgjær? Hvordan ser det ut ? Ikke frekt ment bare for å ha sagt det.
Alltid vært interessert i natur og det som hører med men aldri hørt om at man kan finne villlgjær.
Prøvde å finne bilder på Google men det gikk ikke.
 
Frode Granli skrev:
Jeg skjønner ikke helt. Fant du villlgjær? Hvordan ser det ut ? Ikke frekt ment bare for å ha sagt det.
Alltid vært interessert i natur og det som hører med men aldri hørt om at man kan finne villlgjær.
Prøvde å finne bilder på Google men det gikk ikke.

Han fant det ikke, men fanget det.

Edit: Det kan for øvrig se slik ut:
reg_100.jpg
 
Frode Granli skrev:
Jeg skjønner ikke helt. Fant du villlgjær? Hvordan ser det ut ? Ikke frekt ment bare for å ha sagt det.
Alltid vært interessert i natur og det som hører med men aldri hørt om at man kan finne villlgjær.
Prøvde å finne bilder på Google men det gikk ikke.

Du er omgitt av av gjær. Forskjellen på villgjær og den gjæren du kjøper i butikken er at butikkgjæren har blitt domestisert gjennom mange mange år. Butikkgjæren er gjær som inokulerte vørter og så har de som har brygget for mange mange år siden tatt vare på gjær fra de bryggene de har vært mest fornøyde med og så har det gått sin gang. Akkurat som at hunder i sin tid var villdyr.

Ta deg en tur ut i skogen og ta et godt magadrag så kan naturen love at noe av det du puster inn en form for gjær :)

*Edit: Gjæren ser helt vanlig ut. Det er gjær :)

Edit #2: Ser glenn har kommet med microbilder av gjæren. Er du så heldig at du har et mikroskop som forstørrer såpass ser du forskjell på gjærtypene. Men ellers så ser den ut som den vanlige gjæren du ville brygget eller bakt brød med.
 
Frode Granli skrev:
Jeg leste feil. I spekulatoren min ble det til at du fant noe villlgjær under en busk.
Hva gjorde du når du fanget gjæren?

Vel, det er jo forsåvidt det jeg gjorde.

Satte ut fire glass med svak vørter på steder her og der. Strømpebukse rappet fra madammen over for å holde dritt og insekter utenfor glasset. Satte ut fire glass, to av de ble det ingenting på og tredje var under pissebusken til ene bikkja, jeg hadde glemt at det var det men da jeg en morgen så at han slo en flott bue oppi glasset så skjønte jeg fort at der var det ikke noe å hente.

Edit: gjæren er da fra det fjerde glasset som stod et stykke unna.
 
dette er interessangt. Jeg tenker litt på å lage en surøl i løpet av våren. Jeg lager da 2*25L, og kunne brukt denne i det ene karet. Problemet er at jeg bare har én magnetrører, så det kan bli en litt omstendelig prosess å få to forskjellige gjær klar til pitch samtidig...
 
Du trenger jo ikke å ha de klare samtidig.. La villgjæren stå fire dager i kjøleskapet mens den andre snurrer.
 
Det er et godt poeng, når den først har blitt stor nok kan jeg friske den opp siste døgn med litt fersk vørter så den er aktiv i det jeg pitcher.

Jeg skal møte Didrik etterpå, og kan gi ham et par tomme wlp-rør som han kan legge på pulten sin til deg. Han kommer hit en tur for å brygge neste søndag :)
 
AMelbye skrev:
Det er et godt poeng, når den først har blitt stor nok kan jeg friske den opp siste døgn med litt fersk vørter så den er aktiv i det jeg pitcher.

Jeg skal møte Didrik etterpå, og kan gi ham et par tomme wlp-rør som han kan legge på pulten sin til deg. Han kommer hit en tur for å brygge neste søndag :)
Kan evt bytte rør. Jeg har rør jeg bruker til brukt gjær som dere får med villgjæren oppi, men setter pris på å få noen tomme tilbake, Ser ikke helt for meg at du trenger å friske opp gjær som er fire dager gammel. Selvsagt er det bedre men hvis du fordeler den i flere rør med veldig svak vørter så blir det som å pitche aktiv gjær, vet ikke helt hvor mye trykk har å si her men.
 
Miguel skrev:
AMelbye skrev:
Det er et godt poeng, når den først har blitt stor nok kan jeg friske den opp siste døgn med litt fersk vørter så den er aktiv i det jeg pitcher.

Jeg skal møte Didrik etterpå, og kan gi ham et par tomme wlp-rør som han kan legge på pulten sin til deg. Han kommer hit en tur for å brygge neste søndag :)
Kan evt bytte rør. Jeg har rør jeg bruker til brukt gjær som dere får med villgjæren oppi, men setter pris på å få noen tomme tilbake, Ser ikke helt for meg at du trenger å friske opp gjær som er fire dager gammel. Selvsagt er det bedre men hvis du fordeler den i flere rør med veldig svak vørter så blir det som å pitche aktiv gjær, vet ikke helt hvor mye trykk har å si her men.

Ja, du går vel tom for rør etterhvert hvis det er mange som vil ha.

Det går nok helt fint å pitche 4 dager gammel gjær ja, i hvertfall når OG ikke er skyhøy :) Jeg tar gjerne imot. Ser for meg at jeg får testet denne først om noen uker riktignok. Vi skal brygge stout på søndag/mandag, så gjæringsskapet vil være opptatt i ca 3 uker fra da av.
 
Jeg har hatt denne gjæren i nesten ett år uten å brygge på den, så noen uker ekstra går helt fint ;)

Det har vært enten den eller et vanlig brygg der jeg bodde før så da ble det alltid det vanlige brygget. Men nå går jeg for to fermenteringskamre + 1 coldrash/fermentering så har endelig muglihet for å teste den ut, men vil gjerne har flere med på laget, for ellers ville det tatt flere år å finne ut av den på egenhånd.
 
Skikkelig ræva, for å si det sånn. I et WL-rør i mat-kjøleskapet hele veien.

Men, den oppførte seg veldig bra på magnetrøreren da jeg tok den for en snurr igjen for å revitalisere for en ukes tid siden. Full aktivitet i løpet av 12 timer med skum som så ut som enhver fersk ølgjær fra butikken.

Har nå lovet bort to prøver av den, DU kan bli den tredje ;)
 
I stedet for å dra copy/paste i innboksen min så skriver jeg her til de som har takket ja.

Sender ut gjær fra mandag (manglet fortsatt noen adresser som jeg håper er på plass i løpet av helgen).

Den er ferdig på magnetrøreren og dere bør trå til med en 2x2L starter selv for en full pitch på OG rundt 50 (gjetter jeg, hvem vet?). Av den infoen jeg har fått visuelt og luktmessig av starterne så starter den med en gang, gjør seg fort ferdig og flokkulerer fort og tett. Etter runde tre på starteren nå nettopp så virker det som noe har skjedd, mindre av denne eple/cider-lukten og mer banan og "standard" brygge-gjærlukt. Luktet faktisk som noe jeg kunne tenke meg å pitche hvis jeg sammenligner med vanlig bryggergjær til en belgisk.
 
Da har jeg fått villgjær i postkassa mi. Hva skal man teste med dette da? Hveteøl eller noe?

Takker så meget.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Tror du bør sette den på røreren først for å få en ide om hva den gjør. Kan jo hende at det er greiest å tilsette den på flaske? Hvem vet. Mange muligheter

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tror nok jeg lager en god starter på 2-3 liter, så tar jeg det derfra.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp