• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis bort: Villgjær

Da er min første batch satt. 20 liter med to rør av denne. Får se hvis det smaker noe man vil drikke om noen uker.
 
Liv er det iallefall. 18 timer etter pitch.

Kanskje en moderator kan flytte tråden vi kan utveksle erfaringer med gjære i til et annet forum enn kjøp/salg?
 

Vedlegg

  • rsz_wild_yeast.jpg
    rsz_wild_yeast.jpg
    100,1 KB · Sett: 569
Ned fra 1.056 til 1.020 på fem dager og så var det bom stopp. Har ikke rørt seg siden. En umenneskelig svovellukt på dag tre og fire.

hatt den en eller to dager på 17c og så 19 etter det.

9uganyhy.jpg


Dette bildet er tatt en time etter bildet i forrige post.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er denne tråden bekreftende på hvor gæærn jeg etter hvert kommer til å bli etter noen år med brygging?

Stå på..
 
Smaker ikke svært spennende akkurat. Bortsett fra svovelen så har jeg ikke merket noe av det jeg merket da jeg laget startere. Lurer på hva jeg skal gjøre med den nå. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tenkte å la den stå en stund til iallfall i tilfelle den ombestemmer seg og begynner å tygge videre.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
RETBergen skrev:
Er denne tråden bekreftende på hvor gæærn jeg etter hvert kommer til å bli etter noen år med brygging?

Stå på..

I dette tilfelle så tok det vel med noen dagers margin, mindre enn et år.  ;)
 
Er det noen av dere som har fått gjær (og du som får neste uke) som har lyst til å gjære den spm en lager og se hva som skjer? Jeg har kjørt min som en ale.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg la merke til at min har fått den matte hinna nå. Så da skal den få leve sitt eget liv en god stund utenfor gjæringsskapet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Satte ut fire glass med svak vørter på steder her og der. Strømpebukse rappet fra madammen over for å holde dritt og insekter utenfor glasset.

Får håpe det ikke er madammens candida du har fanget fra strømpebuksene da ;)
 
Haha! Bare finne riktig forum så kunne man sikkert tjent en god slant på slike limited-edition øl og.
 
Viktste skrev:
Gleder meg til beskrivelse av den første smaksprøven ;D

Vel. Før dette belegget kom så smakte jeg på noen måleprøver, feiget ut på to av de og tok bare en sipp. Men den siste drakk jeg opp og smakte-smakte. Dette skulle jo egentlig være en pilsner så det var oppskriften, men universet ville det annerledes så jeg endte opp med å inokulere med denne gjæren. Så oppskriften har altså ikke tatt hensyn til gjæren, noe som egentlig er litt synd, da gjæren ikke har fått optimale forhold.

Men den smakte funky, halvsur, og rund. Helt greit egentlig, men på det stadiet tror jeg man hadde måtte ta en tur ned i kjelleren for å drikke to halvlitere av den.
 
Jeg skal lage et øl til en vikingfestival der flere er opptatt av at ting skal vært historisk riktig. Jeg har ikke helt bestemt hvordan jeg skal få gjæret dette, men dette her må da være i riktig retning? Aner ikke hvordan de gjæret før jeg, annet enn at de hadde gjær kaka hengende på kvister etter bruk hehe.
 
Tilbake
Topp