• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis bort: Villgjær

Skal det være helt riktig kan du kanskje bare sette ut spannet i noen dager uten lokk men med noe finmaskrt netting eller noe?

Blir jo forsåvidt samme prinsipp bortsett fra at du faktisk evt pitcher gjæren.
 
Før i tiden lagret man gjæren på en sleiv. De måtte vel ha fått den første gjæren på naturlig vis ved å sette vørteren ut i skogen, men kultivering og gjenbruk av gjær har vært praktisert i hvertfall siden Vikingtiden, mener jeg å ha lest. Men folk som lager eplecider bruker gjerne gjæren som bor på skallet. Hva med å skrelle noen epler fra egen (eller naboens) hage og putte skallet i gjæribgskaret? Jeg tror uansett jeg ville laget en 50L batch, fordelt på 10 bøtter og prøvd forskjellige ting med alle. En med epleskall, en med gjæren fra Miguel, en i kjelleren, en på loftet, en i garasjen, en under ripsbusken osv. Og gjenbrukt gjæren fra den som blir best...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Det var en god ide. Det spørs vel om jeg kanskje blir singel om jeg strør rundt meg med sånne dunker, men det høres veldig interessant ut.
Ok. Uansett sorry, jeg mente ikke å kuppe noen tråd! Lager en egen om/når jeg får satt igang denne...galskapen. :)
 
Er det noen som har noen forslag til hva for noe åndssvakt jeg kan gjøre med ølen som står og gjærer? Jeg har helt glemt å flytte den over til skundær, men enda ikke noe kvalmende autolyse-smak heldigvis, får gjøre det i morgen.

Vurderte eiketerninger, men har lyst til å gjøre det hjemmelaget. Hva med treverk som jeg har røyket over grillen? En seig odør av kjøtt, et kvalmende yum kanskje. Tørrhumle med gress? Hva skjer hvis jeg har jord oppi der? Eller hva med basilikum? Mulighetene er mange.
 
Målte ikke SG, Tok bare en pitteliten smaksprøve i sta, smaker ...rart. Litt surt og noe jeg ikke aner hvordan jeg skal beskrive.

Fargen er svart som tusj siden jeg prøvde å lage en svart lager.

Edit: Refraktometeret viste 1,018 etter omregning.
 
OK, hva med å tappe den til sekundær og la den stå noen måneder til? Hvis den har sg 1.018 og likevel smaker surt tyder kanskje det på at det må være noe lacto eller brett eller annet merkelig oppi der? Ellers tørr"humle" med gress eller jord har jeg ikke så mye tro på :p koriander? Eik? Ha i litt Whisky? Vanilje? Ellers finnes det jo humle med mye jordpreg. Ahtanum? Columbus?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ja, må ha den over i sekundær før det blir for sent. Tenkte å holde den "økologisk/jordlig" med tanke på hva som er standard bryggeingredienser. Så vanlig humle eller andre "standard" ingredienser vil jeg ikke ha oppi der, enda. Tanken er at siden jeg fant gjæren selv så skal resten også være noe jeg har gjort/funnet selv. Bortsett fra malten og humla som allerede er der da, den er det for sent å gjøre noe med.

Kommer til å smake drit sikkert, så jeg må få meg noen uvenner å dele den med.
 
Bare hyggelig, lykke til! Men, det er ikke sikkert du får all verdens smak ut av dem uten å koke dem. Jeg ville nok kokt dem 5min i vann eller øl og helt dette oppi

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Denne fant jeg igjen nettopp i en avsides krok. Gått helt i glemmeboka. Den har stått siden 27 april, på gjæren! Jeg skulle jo bruke et sekundærkar på denne men glemte det helt. Den har sluttet å gjære etter noe jeg antar er dag noen og 20. SG dag 14 var 1.020, og dag 46 var 1.018, som var det samme jeg målte idag.

Lukter forsåvidt "interessant", men smaken var det værre med, sikkert en haug av autolyse, den smakte bedre back in the days.

Neste prosjekt blir å tilføre gjæren i sekundærkar, som en slags topping. Og ikke glemme av den. Tror denne går i sluket.
 
Denne begynner faktisk å smake noe man kan drikke snart. FGen på 1.018 er litt for meget, skal pitche litt us05 oppi der om en stund.

Småsyrlig, uten nevneverdig aroma nå.
 
Jeg har jo to demi'johns jeg kan sette noe slikt på, hvilken temp har dere prøvd ut denne på? og er det igjen noe å sende? :)
 
Tilbake
Topp