Gjænæring

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Det finnes gjærnæring for vin og øl å få kjøpt, hva er forskjellen ?
Kan jeg bruke gjærnæring for vin i en starter for øl ?  (lettere å få kjøp i "nærbutikk" )

Gjærnæringen for vin er stort sett bare DAP (diammoniumfosfat eller noe slikt), først og fremst et nitrogentilskudd. Gjærnæringen til øl inneholder også zink, som er bra for gjæren. Jeg ville tatt meg bryet med å bestille gjærnæring til øl. Både Petit og Vin og Bar har Wyeast sin næring. Du kan bruke vingjærnæring også, men i følge Dave Logsdon fra Wyeast kan for store tilskudd føre til økte forekomster av svovel i ølet (ikke spør meg hvorfor, men han sa så, sjefen...).

Har et par pakker gjærnæring liggende, men har aldri brukt det så langt. Tilsettes det best i starteren eller i gjæringen av hovedvørteren?

Skal brygge til helgen - planlegger å dele 100 liter lys vørter fra mesken i to kokekar med ulik gjær og humle. Det ene blir pilsner med hovedsaklig saaz som smak og aroma, det andre blir en amerikansk pale ale eller IPA med hovedsaklig cascade som smak og aromahumle.

Gahr skrev:
Gjærnæringen for vin er stort sett bare DAP (diammoniumfosfat eller noe slikt), først og fremst et nitrogentilskudd. Gjærnæringen til øl inneholder også zink, som er bra for gjæren. Jeg ville tatt meg bryet med å bestille gjærnæring til øl. Både Petit og Vin og Bar har Wyeast sin næring. Du kan bruke vingjærnæring også, men i følge Dave Logsdon fra Wyeast kan for store tilskudd føre til økte forekomster av svovel i ølet (ikke spør meg hvorfor, men han sa så, sjefen...).

Javel sjef, da blir det slik.
Takk

Tore B. skrev:
Tilsettes det best i starteren eller i gjæringen av hovedvørteren?

Ja takk, begge deler! Bruk 1/2 ts per liter i starteren og 1/2 ts per 20-25 liter i vørteren. Tilsett det 15 minutter før kokeslutt. Jeg forutsetter her at det er gjærnæring for øl du snakker om. Med vingjærnæring er jeg ikke sikker på mengdene, men jeg vil tro du kan bruke omtrent det samme som med ølgjærnæring uten at det har skadelig effekt i alle fall.

Javel sjef, da blir det slik.
Takk
[/quote]

He-he, så har man blitt kalt det også!  ;D Med "sjefen" mente jeg forøvrig Dave Logsdon, som er sjefen for Wyeast...

Tilbake
Topp