Gjær og serveringstrykk

Heisann..

Har to spørsmål jeg gjene skulle hatt svar på.

1. Har hatt litt problemer med utgjæringen ved bruk av tørrgjær. Får liksom ikke den store stormgjæringen. Skal gå over til flytende, men har ikke det i hus nå. Vil det utgjøre noen effekt hvis jeg bruker to pakker med tørrgjær istedet for en? Brygger med ølsett som jeg tilsetter spraymalt.

2. Har en tappekran, men ettersom jeg har flere typer øl har jeg også tilføyd to slike plastikkraner som er omtalt på forumet her. Men det blir bare skum av det. Lurer derfor på hva slags serveringstrykk som er anbefalt? Tilsetter kullsyren i ølet ved at jeg lar trykket stå på ca 1 bar en ukes tid. Slangene jeg bruker til disse plastikkranene er ca 2 m.(husker ikke dimensjonen, men er av den som er anbefalt i andre tråder her)

Håper på hjelp;)

stein arne sveen
 
1. Hvilken typer tørrgjær benytter du?
    Både ølsett & spraymalt kan være vanskelig å gjære langt ned pga ugjærbare sukkertyper. Hva blir din FG?

  *Lag starter selv på tørrgjær ! Selv lager jeg starter av 1L vørter ca OG 1030-35. Benytter da Moss maltekstrakt og kokt vann,
    kjøler ned til ca 30 grader og setter over i en steril brusflaske som ristes villt (masse oksygen) og tilsetter tørrgjær  puh. . .  :)
    Bruker bare noe alufoil på plaska mao ikke tett!
    Etter et døgn eller to vil du se at gjæren har dobblet seg ;) Hell av overskytende vørter, roter flasken og skak den lett til all bunnfall
    er rørt opp og tilset batch. Presto ;D

2. Aner ikke ??? Her flasker vi brygget ;)
   
 
Hvis du tilsetter CO2 med 1 bar ved 'kjøleskaptemp' (3-7 gr.) så vil man generelt få et greit kullsyrenivå. Men da å tappe det ut på bra måte er dermed ikke garantert. Noen bruker et stykke veldig tynn ølledning for å øke linjemotstanden, andre bruker regulatorkraner. Tappes ølet bra på de kraner du her som ikke er laget av plastikk?
 
Sarsveen skrev:
2. Har en tappekran, men ettersom jeg har flere typer øl har jeg også tilføyd to slike plastikkraner som er omtalt på forumet her. Men det blir bare skum av det. Lurer derfor på hva slags serveringstrykk som er anbefalt? Tilsetter kullsyren i ølet ved at jeg lar trykket stå på ca 1 bar en ukes tid. Slangene jeg bruker til disse plastikkranene er ca 2 m.(husker ikke dimensjonen, men er av den som er anbefalt i andre tråder her)

Hei,

jeg har løst disse picnic faucetene slik:

Hvordan få en picnic faucet til og slutte å skumme

Disse kranene selger også Petit for 300 kroner på samme oppsett. Du kan også bruke US-ølslanger som er 3/16 tommer innerdiameter og en god lengde dvs 2 meter. Da skal det heller ikke skumme.
 
Hei.

Takker for gode tilbakemeldinger. Jeg bruker litt over 2m lange slanger med diameteren som Richard nevner i sitt innlegg. Dette fungerer veldig fint på kranen som ikke er av plastikk, men den kranen har skumregulator.
Tente å kjøpe noen kraner til på Morebeer for å feste på et kjøleskap. Men disse har ikke skumregulator, så da vil jeg vel få samme problem der? ???

mvh

stein arne sveen
 
Jeg har ventomatic kraner utenfor mitt kjølerom og det fungerer som en drøm m 2-2.5m slange m ID 3/16. Dersom dette ikke fungerer for deg,  da har overkarbonert ølen vil jeg tro. Kjøp gode kraner m en gang, de er verdt de få dollarene ekstra.
 
Tilbake
Topp