Gjær

Hei fant denne oppskriften som jeg har tenkt å bruke, men da jeg er ny i ølbrygging og ikke har peiling på flytene gjær så lurer jeg på om jeg kan bruke
Tørrgjer type Safel US-05  11,5 gram i stede for flytene Gjær Type White Labs WLP-001 :attevar:

Vørtermengde: 25 l
Sluttvolum: 20 l
Malt & sukker
5800 gram 100 % Pale Ale Globalmalt 9 EBC
Vann
14.5 l til innmesking

Meskeskjema
90 min 66 °C

Humle
70 gram Cascade Pellet 7.8 %-alfa 90 min
35 gram Cascade Pellet 7.8 %-alfa 15 min
45 gram Cascade Pellet 7.8 %-alfa  5 min
20 gram Cascade Pellet 7.8 %-alfa  2 min

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren: White Labs WLP-001  

Jeg lurer også på  hvor mye humle som skal være i brygg, da jeg ser at det er store variasjoner både i mengde gram og i %-alfasyre.
Har skjønt at det har med bitterstoffer å gjøre, men er det noen øvre grenser, (23l brygg)         
 
erliande skrev:
Tørrgjer type Safel US-05  11,5 gram i stede for flytene Gjær Type White Labs WLP-001 :attevar:

Ja, det er i utgangspunktet samme gjærstamme, så disse kan brukes om hverandre. Det samme gjelder Wyeast 1056.
 
Det er vel ikke noen egentlig grense på mengde bitterhet annet enn egen smak, men ofte inneholder oppskriften et mål på hvor bittert brygget skal være i IBU (international bitterness units).

Andel alfa-syrer bestemmer bitterhet i brygget, humle med høy alfasyre-prosent gir mer bitterhet enn humle med lavere prosent. Om du har humle med lavere prosent bør du altså justere opp mengden humle, og motsatt. Juksemåten å regne ut justeringen på er å gange alfa-prosenten med mengden humle, også dele det nye tallet du får med alfa-prosenten du sitter med. Da får du ny justert mengde.

Du kan lese mer her (anbefaler hele boka hvis du er fersk, som meg): http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-4.html
 
Tilbake
Topp