Gjære ale på 16 grader?

Jeg har har gått på en logistikk smell.

For å få ølet på flaske i før jeg drar på ferie må jeg brygge i dag.
Jeg skal brygge en ale hvor anbefalt gjæringstemp er 20 grader og en lager hvor anbefalt temp er 14-16 grader.

Jeg tenker kanskje å prøve å gjære begge på 16 grader. Noen som har noen andre anbefalinger eller kommentarer til hvor dette vil påvirke sluttresultatet?
 
Du kan også f.eks ta ale'en ut etter stormgjæring og la den gjøre seg ferdig i romtemperatur. Da får du den ihvertfall ferdig før du drar
 
Gjær til ale: fermentis Safale S-04

Gjær til lager: fermolager W

Glemte å nevne at jeg bruker et gjæringsskap med plass til 2 gjæringskar. Disse får jo da samme temp
 
Det er litt lavt for s-04 og litt høyt for fermolager W
Du kan ikke gjære alen i romtemp da, rundt 20 C?

SAFALE S-04 11,5G​

En engelsk gjærstamme valgt for sin raske gjæringsprofil. Produserer balanserte fruktige og florale toner. På grunn av sin flokkuleringskraft har den en tendens til å produsere øl med høyere klarhet. Ideell for et stort utvalg av amerikanske og engelske øl – inkludert høyt humlet øl. Spesielt velegnet for fermentering i koniske gjæringstanker. Samme gjærstamme som WLP007.

  • Gjær: Saccharomyces cerevisiae
  • Ideell gjæringstemperatur: 18-26C
  • Utgjæring: 74-82%
  • Alkoholtoleranse: 9-11%
  • Flokkulering: Høy
  • Esterproduksjon: Lav
  • Dosering: 50-80g per 100L

Når drar du på ferie forresten?
 
18.juli
Planen er 2 uker på gjærdunk.
1uke på fat også flasking.

Jeg har 2 gjærdunker som skal over på fat i dag. De tar plass i mitt andre kjøleskap som jeg kunne brukt til å holde 2 forskjellige grader på vørteren.

Jeg kan jo kanskje prøve å tvangskarbonere disse og vente med å tilsette gjær i et av settene? Det blir jo litt høy risiko da jeg ikke har sjonglert så mye med så edle varer før .

Eller så kan jeg montere en panelovn i kjelleren som holder 12-20 grader. Å bruke denne til ale'n.

Her må jeg bare sørge for at det er over 18 og under 26? Og vil det påvirke ølet mye om det ikke er stabilt innenfor dette området?
 
Må du flaske begge før du reiser ?
Hva med å brygge en ale og flaske den rett fra gjæringskaret. Antagelig rekker du å ha den på fat også hvis du lar den stå 10 dager til gjæring. Og så brygge en lager og la den stå til gjæring mens du er på ferie.
 
Hvis du absolutt må brygge begge samtidig og du ikke finner en måte å få det til med samme gjærstamme, så hadde jeg satt lageren i kjøleskapet og ale-en i romtemperatur.
 
Ser at Fermentis har endra temperatur anbefalingen til "Ideell temperatur" minimum 18 grader. Ganske så sikker på at det var 15 grader før. Jeg har hvertfall lagt engelsk porter og mine esb nede på 15-16 grader til å starte med når jeg har brukt S-04, og Nottingham også egentlig. Ved 20 grader så håper jeg at du har litt fribord i gjæringsbøtta. ;)
 
Ser at Fermentis har endra temperatur anbefalingen til "Ideell temperatur" minimum 18 grader. Ganske så sikker på at det var 15 grader før. Jeg har hvertfall lagt engelsk porter og mine esb nede på 15-16 grader til å starte med når jeg har brukt S-04, og Nottingham også egentlig. Ved 20 grader så håper jeg at du har litt fribord i gjæringsbøtta. ;)
Jeg fyrte avgårde en mail for noen år siden da da jeg hadde ideal-temp med S-04 på 15 - 20 grader og så det samme som deg at den plutselig var blitt endret. Lurte på om de hadde endret noe i produksjonen slik de nye pakkene hadde 18 - 26 grader, men om jeg skulle fortsatt bruke 15 - 20 på gammel batch. Fikk da i svar:

Hi Henning,

Thanks for your message and apologies for responding late. The specification is now 18-26 °C. This has been changed since we are doing ongoing research on all our yeasts and adapt specifications accordingly. The recommendation on the packaging will be changed in due time. Please note the information on our website is up to date. Check here: https://fermentis.com/en/fermentation/beer-brewing-solutions/active-dry-yeast/



With best regards,

Gino



--

Gino Baart

Sales Manager – Northern Europe

Fermentis by Lesaffre

90 Rue de Lille, 59520 Marquette-lez-Lille, France

Tel (mob): +33 (0)6 48 64 80 20

 
Tilbake
Topp