Gjæren oppbrukt?

Hei !

Jeg er nybegynner som har satt min første ladning for gode 3 uker siden. En simpel pale ale, 25 l.
Oppskrift fra bakke brygg:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/82502/bakke-brygg-pale-ale-50-l
( en halvering av denne, med en mesketemp på 67 grader istedet. sliter med å finne tilbake til oppskriften på nett...)

Uansett; Nå har det stått i 3 uker, og gjæringen har stoppet. SG har stoppet på 1015, og har stått der i ca 5-6 dager :s ( på de tre ukene har den altså falt fra ca 1050 til 1015, men ca all gjæringen må ha skjedd i løpet av de 14 første dagene.) Etter ca 10-12 dager ble den flyttet fra ca 20 graders rom, til 23-25 grader, da jeg hadde lest at man på slutten av gjæringsprosessen, hvis ploppingen i gjærlåsen uteble, kunne heve tempen..

Under prosessen så tok nysgjerrigheten overhånd, og jeg har dermed lettet på lokket i ny og ned , blant annet for å måle fremgangen. ( renholdet burde ha vært tilstrekkelig disse gangene mener jeg, med koking av måleutstyr osv før bruk)

Noen som har noen formening om hva som har skjedd/ ikke skjedd, hva som kan gjøres, eller om alt må kastes?

Med tanke på at gjæringen har stanset kan man jo i teorien flaske det, men jeg mistenker jo her at gjæra er død..

Tanken omkring dette noen ?

Takker for svar!

Gjæren er nok garantert ikke død hvis du ikke har utsatt den for ekstremt høye temperaturer som du unnlater å fortelle om. Det kan være flere grunner til at den stopper på 1.015 og ikke 1.011, men det er en attenuasjon på nesten 70% som er ok for mange gjærsorter.

Jeg ville tilsatt sukkerlake og flasket. Det blir sikkert et helt ypperlig øl.

Den har vel gjort seg ferdig.

Hvis man ser bort i fra oppskriften så ligger mye av utgjæringsgraden i mengde gjær, helsen til gjæren og mengden oksygen tilsatt, i tillegg til gjæringstemperatur.