Gjæren oppbrukt?

Hei !

Jeg er nybegynner som har satt min første ladning for gode 3 uker siden. En simpel pale ale, 25 l.
Oppskrift fra bakke brygg:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/82502/bakke-brygg-pale-ale-50-l
( en halvering av denne, med en mesketemp på 67 grader istedet. sliter med å finne tilbake til oppskriften på nett...)

Uansett; Nå har det stått i 3 uker, og gjæringen har stoppet. SG har stoppet på 1015, og har stått der i ca 5-6 dager :s ( på de tre ukene har den altså falt fra ca 1050 til 1015, men ca all gjæringen må ha skjedd i løpet av de 14 første dagene.) Etter ca 10-12 dager ble den flyttet fra ca 20 graders rom, til 23-25 grader, da jeg hadde lest at man på slutten av gjæringsprosessen, hvis ploppingen i gjærlåsen uteble, kunne heve tempen..

Under prosessen så tok nysgjerrigheten overhånd, og jeg har dermed lettet på lokket i ny og ned , blant annet for å måle fremgangen. ( renholdet burde ha vært tilstrekkelig disse gangene mener jeg, med koking av måleutstyr osv før bruk)

Noen som har noen formening om hva som har skjedd/ ikke skjedd, hva som kan gjøres, eller om alt må kastes?

Med tanke på at gjæringen har stanset kan man jo i teorien flaske det, men jeg mistenker jo her at gjæra er død..

Tanken omkring dette noen ?

Takker for svar!

Gjæren er nok garantert ikke død hvis du ikke har utsatt den for ekstremt høye temperaturer som du unnlater å fortelle om. Det kan være flere grunner til at den stopper på 1.015 og ikke 1.011, men det er en attenuasjon på nesten 70% som er ok for mange gjærsorter.

Jeg ville tilsatt sukkerlake og flasket. Det blir sikkert et helt ypperlig øl.

Den har vel gjort seg ferdig.

Hvis man ser bort i fra oppskriften så ligger mye av utgjæringsgraden i mengde gjær, helsen til gjæren og mengden oksygen tilsatt, i tillegg til gjæringstemperatur.

Gjæren er nok ikke død, med mindre du virkelig har mishandlet den, men da burde ølen smakee deretter, mishandlet... Den har mer sannsynlig funnet ut at den har gjort jobben sin for nå og gått i dvale.

Miguel: Hva mener du med at den "...mer sannsynlig funnet ut at den har gjort jobben sin for nå og gått i dvale..."?
hvis jeg har forstått det riktig, så er SG en indikasjon på hvor mye sukker som er i blandingen, og hos meg så virker det jo som om det er igjen masse sukker ettersom den står på 1015. Når jeg da flasker ølet, OG tilsetter ekstra sukker, vil ikke det bare resultere i en enda søtere suppe som ikke gjører?
Du nevner også noe om øksygenmengde tilsatt? Tenker du at selve flaskingen bidrar til å "vekke" gjæra igjen?
Utgangspunktet er vel at man flasker når ca alt sukkeret er brukt opp, og gjæra fortsatt er intakt slik at man kan fortsette en viss gjæringsprosess på flaskene? Jeg tenker vertfall at hvis man flasker nå, så har ikke sukkerlaken noe å reagere med, ettersom gjæra enten er "død" eller gått i dvale eller whatever...:p

Når SG ikke går lenger ned kan du gå ut fra at det sukkeret som er igjen er ugjærbart. Gjæren vil typisk ikke senere bestemme seg for at den kan spise dette sukkeret. Dette sukkeret er med på å gi ølet ditt god smak. Det sukkeret du tilsetter ved flaskingen vil bli spist opp av gjæren.

Miguel: Hva mener du med at den "...mer sannsynlig funnet ut at den har gjort jobben sin for nå og gått i dvale..."?
hvis jeg har forstått det riktig, så er SG en indikasjon på hvor mye sukker som er i blandingen, og hos meg så virker det jo som om det er igjen masse sukker ettersom den står på 1015. Når jeg da flasker ølet, OG tilsetter ekstra sukker, vil ikke det bare resultere i en enda søtere suppe som ikke gjører?
Du nevner også noe om øksygenmengde tilsatt? Tenker du at selve flaskingen bidrar til å "vekke" gjæra igjen?
Utgangspunktet er vel at man flasker når ca alt sukkeret er brukt opp, og gjæra fortsatt er intakt slik at man kan fortsette en viss gjæringsprosess på flaskene? Jeg tenker vertfall at hvis man flasker nå, så har ikke sukkerlaken noe å reagere med, ettersom gjæra enten er "død" eller gått i dvale eller whatever...:p

Som de to andre over her nevnte..

Gjæren spiser ikke opp nødvendigvis alt sukker. Det sukkeret som er igjen etter at FG er nådd er for komplekst å spise opp for den gjærtypen du benyttet. Forskjellige gjærtyper har forskjellige evner til å spise forskjellige sukkerarter.

Når gjæren har spist det den klarer av sukker, så gir den seg. Når du så tilsetter sukker for karbonering sammen med å sette flaskene i romtemperatur så trigger dette gjæren og den våkner igjen for å spise opp det sukkeret du har tilsatt. Sukkeret som i utgangspunktet var urørt forblir urørt, siden det fortsatt er for komplekst for gjæren å spise opp. Den vil bare spise det enkle sukkeret du har tilsatt.

Hvis du leser litt om gjæren din så finner du ut hva du kan ca forvente av utgjæring i en "vanlig" vørter, din vørter går under vanlig. Attenuation heter det. For alt du vet så kan det hende at det er helt i henhold med specs'ene til gjæren med en (tilsynelatende) utgjæring på 69%, som du har endt opp med.

Hvis det står i spesifikasjonen at forventet utgjæring er f.eks 75-85% så kan du lese det første innlegget mitt igjen som beskriver hva som påvirker utgjæringsgraden.

Tilbake
Topp