Gjæring av min andre batch

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg brygget i går min andre batch, en American West Coast Amber Ale som jeg fant i prisvinnende oppskrifter. OG skulle vært 1.060, men traff her 1.050.  Etter at jeg beregnet maltmenge for en batch på 20 liter lå jeg inn litt ekstra på kokevolum (2 liter) for å kompensere for tap til trub, og mistenker at det er en medvirkende årsak til en lavere OG enn hva oppskriften skulle tilsi.

Når det gjelder gjæringen så pitchet jeg 1,5 pakker med Safale US-05. Når jeg på Mr. Malty la inn OG, og mengde, og valgte Hybrid så fikk jeg at det var nok med 1,1 pakke gjær, men jeg tok altså i litt ekstra... Jeg pitchet ca. kl. 2 i natt, og gjæringen er nå i gang. Til sammenligning med min første batch så er det ikke like heftig aktivitet i gjærlåsen. Tok tiden en liten periode nå og da boblet det ca. hvert 40 sekund. Noen ganger oftere, andre ganger litt skjeldnere. Kan det ha gått noe galt, eller er dette et normalt "intervall"?

Takker for tilbakemelding!

Det kan være den ikke er kommet ordentlig i gang ennå ellrr så kan det være at mye av co2'en finner en annen vei ut av bøtten enn gjærlåsen.

Tipper alt er tipp-topp!

Jeg har forøvrig gjæringskaret mitt på badet hvor både dass og dusj er i bruk, for å si det sånn. Kanskje et dumt spm, men det er ikke noe problem det?

Marius K. skrev:
Jeg har forøvrig gjæringskaret mitt på badet hvor både dass og dusj er i bruk, for å si det sånn. Kanskje et dumt spm, men det er ikke noe problem det?

Hvis du har 23 grader og varmekabler i gulvet på badet ditt så er det et ganske stort problem.

Marius K. skrev:

Bare du ikke har gjæringskaret på varmekablene

Det er ikke varmekabler der :) Tenkte mer på om bruk av dass og dusj kunne påvirke noe i form av dampen fra dusjing, og eventuell erh.. dasslukt, hehe.

Tilbake
Topp