Gjæring med nottingham og fermentor

Har kjøpt meg en Fermentor King og har satt noen liter (11) med årets juleøl (bayer). Prøver meg med Notthingham gjær fra Lallemann til denne. Gøy å prøve noe nytt.
Trykkgjærer ikke, men satte temperaturen til 12 grader og tenkte å la den stå slik i 3 uker, for deretter å øke temperaturen noen dager før flasking..
Det gjærer, men jeg synes sg beveger seg fryktelig sakte nedover, et par poeng i døgnet.
Hvis jeg har forstått Nottingham riktig så starter den å gjære rakt og blir fort ferdig.

Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?
 
Har kjøpt meg en Fermentor King og har satt noen liter (11) med årets juleøl (bayer). Prøver meg med Notthingham gjær fra Lallemann til denne. Gøy å prøve noe nytt.
Trykkgjærer ikke, men satte temperaturen til 12 grader og tenkte å la den stå slik i 3 uker, for deretter å øke temperaturen noen dager før flasking..
Det gjærer, men jeg synes sg beveger seg fryktelig sakte nedover, et par poeng i døgnet.
Hvis jeg har forstått Nottingham riktig så starter den å gjære rakt og blir fort ferdig.

Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?
12 grader er lavt for en alegjær, sjøl om Nottingham skal klare å jobbe godt på så lave temperaturer. Lallemand sier jo at den skal kunne lage lagerlike øl på 9 dager ned mot 10 grader. Jeg har ingen erfaring med den, men det virker rimelig å prøve å sette opp temperaturen et par grader.
 
Har kjøpt meg en Fermentor King og har satt noen liter (11) med årets juleøl (bayer). Prøver meg med Notthingham gjær fra Lallemann til denne. Gøy å prøve noe nytt.
Trykkgjærer ikke, men satte temperaturen til 12 grader og tenkte å la den stå slik i 3 uker, for deretter å øke temperaturen noen dager før flasking..
Det gjærer, men jeg synes sg beveger seg fryktelig sakte nedover, et par poeng i døgnet.
Hvis jeg har forstått Nottingham riktig så starter den å gjære rakt og blir fort ferdig.

Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?
Du sier ikke hvor mange dager det har gått og hva SG er. Men min erfaring er at den jobber kjapt, men jeg har gjæret på 17-18 grader og da er den nådd FG på ca. 3 dager med 1.050 ish OG. Lavere temperatur vil gjøre at det tar lengre tid, men et par poeng om dagen høres galt ut om det er tidlig i prosessen. Gjæren starter først med å spise det enkle sukkeret, og da går det hurtig. Det er først når man kommer til lengre kjedede sukkertyper at det går saktere, så mot slutten av gjæring kan det være et par dager hvor et par poeng i døgnet er normalt. Forutsatt at du er i starten av gjæringsprosessen ville jeg ristet gjæren opp i suspensjon og satt opp temperatur et par grader.
 
Så spm mitt er om jeg skal ha tålmodighet og vente, eller øke temperaturen for å få fortgang i gjæringen?
Hvor mye gjær har du pitchet? Normalt må du øke mengden på lavere temperatur.

Lallemand har en fin kalkulator som forteller anbefalt mengde utfra bl.a. temperatur.

 
Den vil gjære på 12 ℃, men det vil gå sakte, du trenger mer gjær og smak-aroma blir undertrykket.

Jeg gjærer Nottingham stigende fra 14℃ - 21℃ ramping over 300 timer uten trykk, som gir en fin profil.
 
Hvor mye gjær har du pitchet? Normalt må du øke mengden på lavere temperatur.

Lallemand har en fin kalkulator som forteller anbefalt mengde utfra bl.a. temperatur.

Kalkulatoren var fin den, og sier 9,5 gram tørrgjær ved 12 grader, jeg rehydrerte 14 gram fordi jeg var usikker på den lave temperaturen :).
Har nå økt temperaturen, og aktiviteten bar tatt seg betydelig opp :).
 
Tilbake
Topp