Gjæring på 6-7 grader

Hei,

jeg er som flere andre her fersk brygger og må si at jeg er mektig imponert over kunnskapsnivået på en del av dere på forumet her.

Jeg har brygget 4 brygg, 2 sett og 2 ekstrakt med overraskende godt resultat, syntes jeg. Allerede bedre en std. butikk øl, det må jeg si var veldig uventet. Det har jo økt min entusiasme for faget og jeg har heller ingen problemer med avsetningen på brygget.
Hittil har det jeg har brygget gjæret på ca. 20 grader og den temperaturen kan jeg kontrollere bra. Jeg har også et kjølerom hvor jeg holder ca. 6-7 grader og jeg kunne tenke meg å brygge noe som kan gjæres på den temperaturen, det blir vel da noe Pilsner-aktig som hadde være moro å forsøke seg på.

Spørsmålene er;
Finnes det noen gjærekulturer som er godt egnet til en temperatur på 6-7 grader?
Har noen forslag til en god oppskrift (ekstrakt) som kan passe?

På forhånd takk.

Jeg har gjæret 4-5 brygg på den temperaturen med w34/70. Resultatet har vært over all forventning. Men det tar lang tid før ølet er ferdig utgjæret, ca 3-4 uker. Husk på at du må ha i 1,5 ganger mer gjær, i forhold til overgjær

Takk, interessant.
Jeg kan jo vurdere å sette 2 brygg samtidig-ett som tar lang tid og ett på en høyere temperatur som er litt raskere-for å holde produksjonen oppe!

Eg har ein lager batch som står til gjæring ved 7 C. Men eg er litt redd for att det skal dannes mye diacetyl i den. Når i gjæringsforløpet og kor varmt skal den settes når det er tid for diacetylrest?

Kan gi den diacetylrest når gjæringen har roet seg. (uke, eller to?). Da setter du dunken varmt, som f.eks i stua, slik den kan nå 20-23 grader og la den stå der et døgn. Det burde gjøre susen ettersom det jeg har skjønt.

Torvald skrev:
Eg har ein lager batch som står til gjæring ved 7 C. Men eg er litt redd for att det skal dannes mye diacetyl i den. Når i gjæringsforløpet og kor varmt skal den settes når det er tid for diacetylrest?

Om du startet gjæringen på lav temperatur, luftet vørteren godt og brukte nok frisk gjær, er det sannsynlig at det ikke vil utvikles så mye diacetyl. Men det er helt greit å følge Shea-Arnes tips. Ideelt sett skal du sette ølet på høyere temperatur mens det ennå er litt aktivitet, men slikt kan være litt vanskelig å beregne. RDWHAHB!

Kjølte vørteren til 11-12 grader lot den falle fritt ned i gjæringskaret og rekna gjærmengden etter mrmalty. Holder dette?

Synes forresten dette er ein skikkelig vanskelig del av brygginga. Noken Lagerøl skal jo ha diacetyl, men andre ikkje. Eg Brygga ein bayer som stod å gjæra på 10 C. Eg underpitcha den litt og fekk ein del diacetyl, mykje meir enn eg hadde tenkt. Det var ikkje ein vond smak, Og ølet blei skikkelig godt, men litt dumt å brygga bayer og ende opp med Mørk tjekkisk lager uten å meine det :).

Korleis beregner deko diasetylnivå i lagerøl?

Shea-Arne skrev:
Kan gi den diacetylrest når gjæringen har roet seg. (uke, eller to?). Da setter du dunken varmt, som f.eks i stua, slik den kan nå 20-23 grader og la den stå der et døgn. Det burde gjøre susen ettersom det jeg har skjønt.

Holder det forresten med eit døgn? trekker temperaturen i karet å stige til 18-20 grader på bare eit døgn?

Tja, får bare prøve og se :) Så kan du gi tilbakemelding på hvor lang tid det tok... I grunn, når brygget har nådd temperaturen, så trenger den ikke å være der så lenge for at gjæren rydder opp i diacetylen. Grunnen til temp stigningen er å få gjæren til å jobbe raskere.
Det vil sikkert ikke skade brygget heller om du skulle bestemme deg å la den stå i to døgn, hvis du mener tempøkningen blir for treg o.l.

Så vidt jeg vet, den beste måten å måle diacetylnivå i øl er å smake :)

Skal prøve å sette den inn i stua med tempratursensor isolert godt inntil dunken.

I sukkerlake pleier eg å bruke 5,5 g/liter i lager og 6,5g/ liter i ale (etter artikkelen om CO₂ i medlemssekjonen) sida lagerøl gjærast kaldare og dermed holder på meir CO₂. Vil lagerøl miste bemerkelsesverdig mykje CO₂ når temperaturen heves til 18-20 grader i eit døgn?
Og er det da vanleg å kompensere for CO₂ tapet ved ein diacetylrast, ved å for eks. bruke litt meir sukker i sukkerlake?
Eller holder lagerølet på kullsyra sida det bare er snakk om eit lite døgn?

resterende co2 etter gjæring beregner du etter høyeste temperatur, så lagerøllet vil etter et døgn i romtemperatur miste mesteparten ja.
jeg ville personlig droppet det, og latt øllet stå til lagring litt lenger etter karbonering. dette gir også godt resultat...

Ølet mister kullsyre med det samme det varmes opp, men det tar sikkert litt mer tid enn selve oppvarmingen. På den annen side er vel forskjellen såpass liten at om du karbonerer for 10 °C mens ølet ligger på 20 °C, vil du ende opp med ca. 0,3 volumenheter mindre kullsyre. Sikkert en merkbar forskjell, men ikke noe å bry seg om.

Tilbake
Topp