Gjæring stoppet på 1020!?!?

Hei, har satt 2 dunker med 22l i hver. Ekstrakt brygg.Det ene er Coopers Canadian Blonde og 1,5 coopers Brew Enhancer 1(60/40% dextrose/maltodextrin)
Den andre er også Canadian blonde men med 1kg spraymalt og 0,5kg Coopers brew enhancer 1

Det første ble satt 26.02 og SG har vært 1020 i 3 dager
Det 2dre ble satt 27.02 og det målte jeg første gang idag og der er SG også på 1020

Hva skjer her?? Gjæringtemp er på 18grader, burde jeg sette den høyere? Står i instruksjonene i coopers boksen at temp burde være 21-27c men det står mye rart i disse instruksjonene.

FG burde ende på 1008 ifølge Beersmith2

Du bør la de stå i 14 dager, og måle stabil SG over 3 dager før du gjør noe.
Hvilken gjær har du brukt, og hvor mye?

Måler med hydrometer, det viser forresten 1004 i 20c grader vann så SG er vell ennå høyere enn hva jeg skrev
Brukte Coopers gjær, har brukt denne tidligere også uten problemer, men da gjæret jeg varmere

Trur jeg prøver å sette opp tempen med noen grader. burde jeg røre opp "gjæringskaka" i bunn eller bare la det stå?? Eller kanskje handlet us05 på mandag

Sist redigert:
hvis hydrometeret viser 4 pkt for høyt i vann så viser det vel 4 pkt for høyt i vørter også, så da er du på 1.016, som ikke er helt urimelig 5-6 dager etter bryggedag. Ville ikke vært for bekymret, men jeg ville nok brukt annen gjær enn den som fulgte med, men det er vel for sent nå :)

hvis hydrometeret viser 4 pkt for høyt i vann så viser det vel 4 pkt for høyt i vørter også, så da er du på 1.016, som ikke er helt urimelig 5-6 dager etter bryggedag. Ville ikke vært for bekymret, men jeg ville nok brukt annen gjær enn den som fulgte med, men det er vel for sent nå :)

Det er sant, tenkte helt feil her nå. men uansett så har det stoppet opp for tidlig/målt samme i 3 dager.

Ja annen gjær burde jeg vel brukt, men greia var å bare sette dette før jeg skal prøve meg på BIAB, så brukte bare det jeg hadde liggende.

Hei, har satt 2 dunker med 22l i hver. Ekstrakt brygg.Det ene er Coopers Canadian Blonde og 1,5 coopers Brew Enhancer 1(60/40% dextrose/maltodextrin)
Den andre er også Canadian blonde men med 1kg spraymalt og 0,5kg Coopers brew enhancer 1

Det første ble satt 26.02 og SG har vært 1020 i 3 dager
Det 2dre ble satt 27.02 og det målte jeg første gang idag og der er SG også på 1020

Hva skjer her?? Gjæringtemp er på 18grader, burde jeg sette den høyere? Står i instruksjonene i coopers boksen at temp burde være 21-27c men det står mye rart i disse instruksjonene.

FG burde ende på 1008 ifølge Beersmith2
Kjøp medlemsskap i norbrygg, så kan du lese artikkelen; Bryt 1020 grensen.

Tilbake
Topp