Gjæring stoppet på 1028, Stout

Hei,

Jeg har prøvd å lest på dette temaet, men blir rett og slett bare forvirra av alle mulig årsaker og løsninger på dette. Derfor lager jeg "enda" en tråd angående dette temaet, og håper at noen kan hjelpe.

For 16 dager siden brygget jeg en stout der alt gikk etter planen med tanke på både temperaturer, skylling og nedkjøling. Jeg har brukt Safbrew S-33 tørrgjær som har blitt sprinklet over vørteren. (2 fat, 1 pakke gjær pr fat)

Jeg tenkte å tappe i helgen da den hadde stått i 14 dager, men da målte jeg den til 1028. Der er den fortsatt, og det ser ut til at den har stoppet. Ifølge oppskrift skal denne ned til 1012. Disse to ukene har den stått i ca 18 grader.

Jeg laget som sagt ikke gjærstarter på denne. Jeg tror ikke at det ble mesket på for høy temperatur.

Hva bør jeg gjøre for å få fart på denne igjen? Ny gjær? Helle oppi sukker? Råd taes imot med takk.
 
Har du målt med hydrometer? Hva var OG? Sprinkling over vørter tar knekken på mange gjærceller.

Hva brygger du på, hvordan mesker du og hvordan måler du tempersturen?
 
1.012 er alt for lavt for en Imperial Stout
Hva slags oppskrift er dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Målt med hydrometer
OG var 10607,
Brygger på en BB60a
Temperatur er kun målt med innebygget termometer
Hadde 74 grader på inmesk, så ned til 64 under mesk, og skylte med ca 74.

Brygget forøvrig en pale ale med samme utstyret,samme temperaturer osv.. andre ingredienser og gjær selvsagt.. denne ble spot on på både OG og FG.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Målt med hydrometer
OG var 10607,
Brygger på en BB60a
Temperatur er kun målt med innebygget termometer
Hadde 74 grader på inmesk, så ned til 64 under mesk, og skylte med ca 74.

Brygget forøvrig en pale ale med samme utstyret,samme temperaturer osv.. andre ingredienser og gjær selvsagt.. denne ble spot on på både OG og FG.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
OG var 1060 skulle det stå

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Aight. Drit i de 1.012 greiene. Det vil gi en utgjæring på 79%, fra 1.060, noe som er litt tja, synes jeg. Har du tempkontroll skru opp til 22 og rugg litt på dunken. Har du ikke tempkontroll sett den på badet hvis du har varmekabler og sett noe under dunken som som buffer. I beste fall kan den spise opp noe mer. Gjæren du har brukt er er lavt attenuerende gjær, men du ligger langt under pr nå. Hvis den ikke spiser noe mer etter fem dager i varmere omgivelser, og ikke smaker direkte søtt, så ta den som den er med mindre du vil holde på og styre.

Hvis du drysset en pakke gjær så har du noen poeng av grunnen der.
 
Nevnte det i en post tidligere. Gjæringen stoppet opp hos meg også. Gjæret på 20 grader i starten senere 22 grader. Sto på samme FG i flere dager. Slo så av varmen og etter et par tre dager startet den opp igjenn. Temp var vel en 17 grader da. Så jeg opplevde det motsatte.
 
Jeg sattgjæringsdunkene på ett varmere sted. Etter noen dager ble det plutselig full fart. Den ene batchen kom seg til 1013, og den andre til 1015! Det eneste problemet er at den stod til gjæring i litt over 3 uker, og tørrhumle lå i mesteparten av tiden, så smaker litt skarpt nå. Det går seg nok til .
 
Jeg sattgjæringsdunkene på ett varmere sted. Etter noen dager ble det plutselig full fart. Den ene batchen kom seg til 1013, og den andre til 1015! Det eneste problemet er at den stod til gjæring i litt over 3 uker, og tørrhumle lå i mesteparten av tiden, så smaker litt skarpt nå. Det går seg nok til .
Hvor varmt?
 
Tilbake
Topp