Gjæring

Hei. Jeg er helt ny med dette å brygge. Men prøvde på torsdag og sette mitt første brygg. Påskeøl fra ølbrygging.no. følte det gikk bra under mesking å koking. Men etter alt 3 dager med gjæring sluttet det å bruse i gjeringskaret. Er redd for det er for tilig og stoppe opp gjeringsprosesen. Hva tror dere?

Gekk

Har du målt fg. Sikkert ikke helt ferdig, men stormgjæringen kan være over. Lå stå i 2 uker før du tapper, og mål fg over et par dager slik at du vet den er stabil.

Mål SG med hydrometer eller refraktometer. Bobling i gjærlås er ikke en nøyaktig indikator på gjæringsforløpet. Stabile SG målinger over tre dager betyr som regel at gjæringen er ferdig.

Har ikke hydrometer eller refraktometer. Skjønner jeg må gå til anskafelse av et slikt.

Takk for raskt svar.

Kjøp deg et hydrometer. Det er et ABSOLUTT must å ha når man skal brygge.Et refraktometer er litt mer omstendelig å bruke når man skal måle væske som inneholder alkohol.

Og et 100ml målebeger, det er gull verdt for å slippe å tappe ut mer enn du må til tester underveis http://www.bryggselv.no/products/test-ror-

Tilbake
Topp