Gjæringskap i kjølerom

Erling A

Norbrygg-medlem
Jeg har gammelt hus med tykke steinmurer, og klarer å holde passe temperatur for gjæring i tre årstider. Men jeg har en del varmekilder i kjelleren, og har i sommer hatt rundt 25 grader eller mer i kjelleren. Jeg har tre små frysebokser, en vv-bereder og et kjøleaggregat som alle produserer en del varme. Det er mange her som har erfaring med ulike oppsett for gjæringskap, og jeg prøver meg på et spørsmål.
Jeg har fått en idé som kanskje er enklere enn å kjøpe et kjøleskap. Jeg har jo kjølerommet. Vil det funke å bygge en isolert kasse med en liten varmekilde og sette denne i kjølerommet? Varmekilden kan være en liten varmeovn med termostat, eller jeg kan bruke en STC-1000 til å styre varmekilden. Det blir jo bare som et varmt rom inni et kaldt rom, og kjølekilden skal ikke styres. Noen som har synspunkter?
 
Jeg har en isolert kasse på altanen med en fire meter lang varmekabel(frostsikring fra Chlas Ohlson) og UT-700, fungerer veldig greit når temperaturen er lav nok ut. Vil tru det funker knall på kjølerommet ditt
 
Kjøp isopor på byggvarehandelen og lim sammen til en kasse, funker gull sammen med en stc 1000 og en liten lyspære på fex 40w som varmekilde
 
Jeg anbefaler at du bare legger en liten varmekabel/varmebelte på f.eks 20 W rundt gjæringskaret og deretter et liggeunderlag rundt det igjen og kobler til en PID. Tar mindre plass enn en kasse og funker fint. Jeg har brukt et slikt opplegg ute om vinteren og temperaturen har vært jevn og fin.
 
Tilbake
Topp