Gjæringstemperatur

ChristopherB

Norbrygg-medlem
Hei alle!!

Dette er en godt brukt overskrift , men fant ikke på noe bedre og har prøvd å søke litt etter svar på det problemet jeg snart får uten hell. Dette er første brygget mitt og alt har gått bra hittil så håper ikke dette blir min bane :)

Her i sør er det jo knall sommer og temperaturen ute er veldig høy! jeg har gjæringskaret mitt i en råkjeller som hele tiden har ligget mellom 18-20 grader. Men nå som ute temperaturen er så høy så stiger tempen i kjeller sakte men sikkert. Den ligger nå på rett over 21 grader og den har stått i 14 dager til førstkommende søndag 13/7 og skal da flaskes.

Går dette greit? Har lest flere plasser at den skal ligge mellom 18-22 grader i gjæring? Det er mulig jeg kan finne noen kaldere plasser i kjelleren men gjæringskaret skal vel ikke røres mens det gjærer?

Siste spørsmål! Skal ha litt folk på grilling den 19/7 , hvis jeg flasker søndag 13/7 (skal bruke karboneringsdrops). Er det da mulig å dele ut litt smaksprøver under grillmiddagen? Det er en IPA

Håper at dette går greit! ikke lyst å ødelegge første batch når alt ser så bra ut! :)

GOD SOMMER!

Stormgjæringen er over så ingen krise at temperaturen øker litt nå, tvert imot er det bare en fordel å få noen grader økning nå som du er på slutten av gjæringsperioden slik at gjæren får ryddet opp etter seg. Er ikke noe problem å røre på karet mens det gjærer, men bør ikke ristes selvfølgelig...

Smaksprøver 19. kan bli verre, 6 dager karbonering kan bli litt lite, men avhenger igjen av temperatur. Står de mellom 25 og 30 grader kan det fort bli kullsyre på denne tiden, men "all" øl smaker gjerne best etter at det har fått litt kaldlagring etter min erfaring - jeg merker i hvert fall stor forskjell de første 1 til 2 ukene etter endt karbonering, så det er ikke sikkert du *vil* servere smaksprøver så fort ;)

Hvis det er en IPA skal det gå greit å smake etter en uke, etter min erfaring. Det blir ikke like godt, men det er jo bare en ting man må peke ut når man gir ut smaksprøvene. Det er også en grei ting å gjøre for å vise folk hvordan smaken til et øl utvikler seg når det står på flaske :) Jeg hadde en Citra IPA som var veldig bra allerede etter 6 dager på flakse. Smak deg frem, og hvis du liker det, så blir sikkert gjestene å like det også!

Hvis det er en ale gjær du har så er nok dette helt fint, ja. men husk til seinere at optimal temperatur varierer med hvilken gjær du bruker. Får du for eksempel tak i en lagergjær og gjærer den på 20 C så kan det hende resultatet ikke blir helt som forventet. Riktig temperatur for en gjær kan du stort sett finne på produsentes hjemmeside om det ikke står på pakken. Bare for å svare på det, så tror jeg ikke du skal være redd for å flytte litt forsiktigpå gjæringskaret, sålenge du holder deg unna seriøs risting og røring

Hvilken temperatur bør det være når ølet gjærer på flasken? Har også en rå-kjeller som holder rundt 19 grader nå. Alternativet er jo kjøleskap på 4 grader.

Hvilken temperatur bør det være når ølet gjærer på flasken? Har også en rå-kjeller som holder rundt 19 grader nå. Alternativet er jo kjøleskap på 4 grader.
20-25 grader gjør at det karboneres fort. Ikke kjøleskap i alle fall.

Tilbake
Topp