Gjæringstid i ballong

Hei!

Første gang jeg poster her på forumet. Prøvde å finne svar på dette her, men fant ikke noe om det.

Har tenkt til å brygge øl på gården vi ferierer på. Har funnet noen gamle glassballonger nede i kjelleren, som tidligere har både blitt brukt til saft- og øl-brygging.

Tenkte å vaske godt ut av de, og bruke de til gjæringsprosessen. Spørsmålet mitt er som følger: hvor lenge kan det gjære i ballongene? Må det kun gjære i 2 uker på rundt 20 grader?

Er ikke alltid vi er på gården i to uker, og hadde vært kult om det kunne langtidsgjære seg i noen måneder/halvt år.

Det du spør om er det ikke noe eksakt svar på. Kan prøve å summere opp det som mange har erfart.
  • Gjæring på opptil 4 uker i primærkaret er regnet som uproblematisk
  • Det viktigste du kan gjøre for smaken/kvaliteten på ølet er at du har kontroll på gjærings temperaturen, det optimale er en styringsenhet med kjøling og ev. varme, type kjøleskap med ekstern kontrollenhet. Har du en kald kjeller med stabil temperatur kan dette også fungere bra, husk at inne i gjæringskaret under stormgjæringen vil det gjærne bli 2-3 grader varmere enn omgivelsestemperaturen
  • Står ølet lenge på "gjærkaka" kan det oppstå autolyse av gjæren som ødelegger smaken på ølet. Når dette oppstår er avhengig av mange parametre,gjærhelse,temperatur,tid er vel de viktigste. Igjen, mange har erfart at tildels lang tid kan gå (måneder) uten problemer, noen få har erfart det motsatte. Selv har jeg stukket om ølet de få gangene jeg vet at det skal stå utover en måned i gjæringskaret. Stikker da om på slutten av stormgjæringen slik at oksygen som tilføres i stor grad blir tatt hånd om av aktiv gjær.

alegjær ca 2 verker og lager gjær ca 4 veker er tommelfingerregelen til det er ferdig utgjæra. Etter dette er det slutt på næring og gjæren byrjar å døy. Du vil ha oppegåande gjær når du flasker dersom du vil ha kullsyre i flaskene, evt fyller du dei med co2. Men prøv deg fram, sett ein liten batch og sjå om det fungerar å la den stå der ei stund. Dersom det er ein gammal gard så er det kansjke ein jordkjellar der med stabil temp på rundt 8-12 grader gjennom året så då er det berre å kjøre på med lager og sjå korleis resultatet vert.

Cider er nok mer egnet til langtidsgjæring, om du i tillegg har noen frukt/epletrær i hagen er det verdt en tanke.

Er gjæringstiden den samme uavhengig av størrelse på brygget? Siden gjæringstiden varierer fra øl-type til øl-type, la oss ta utgangspunkt i en Pale Ale. Ifølge oppskrift fra Nøgne Ø, skulle denne gjære til det var over 50 sek mellom hvert "plopp" - da var det på tide å flaske.
Jeg brygger foreløpig kun smått med en 5-liters glassballong, og har brukt denne regelen hver gang.

Det tar ca 5-7 dager til 50-sekunders"regelen" i oppskriften er nådd, men jeg har lest at 2 uker på kar før flasking er anbefalt.
Vil det fortsatt være nok gjær etter to uker til å få noen bobler i ølen, og hva vil eventuelt forskjellen være mellom å la ølen gjære i to uker kontra én uke?

Er gjæringstiden den samme uavhengig av størrelse på brygget? Siden gjæringstiden varierer fra øl-type til øl-type, la oss ta utgangspunkt i en Pale Ale. Ifølge oppskrift fra Nøgne Ø, skulle denne gjære til det var over 50 sek mellom hvert "plopp" - da var det på tide å flaske.
Jeg brygger foreløpig kun smått med en 5-liters glassballong, og har brukt denne regelen hver gang.

Det tar ca 5-7 dager til 50-sekunders"regelen" i oppskriften er nådd, men jeg har lest at 2 uker på kar før flasking er anbefalt.
Vil det fortsatt være nok gjær etter to uker til å få noen bobler i ølen, og hva vil eventuelt forskjellen være mellom å la ølen gjære i to uker kontra én uke?
Kjenner jeg dør litt inni meg når slike råd blir gitt, som å telle sekunder mellom ploppene i låsen.
Dette er ikke akkurat en vitenskapelig måte å se om gjæringsprosessen er ferdig på. Kjøp deg et hydrometer og lær deg å bruke det!

Om gjæret får arbeide litt ekstra vil det bruke tiden på å rydde opp i både sitt eget og ditt rot, du blir mao kvitt noen eventuelle usmaker som kan ha dukket opp.
Gjæringstiden vil være (omtrent) den samme gitt at mengden gjær, forholden for gjæret, temperaturer, planetenes stilling og sukkerinnhold er like.
For de fleste gjærtyper vil det være mer enn nok gjær tilgjengelig til karbonering etter to uker.

Tilbake
Topp