Gjærkake?

RoyU

Norbrygg-medlem
Newbiespørsmål. Har brygget en IPA - mitt første brygg med to pakker rehydrert Safale S-4 på enn tjueto-litersbatch.

Er alt dette i fra bunnen av karet mitt nå gjær? To liter?
 

Vedlegg

  • 992FBD47-937B-4594-BC81-39B15BC5AADF.jpeg
    992FBD47-937B-4594-BC81-39B15BC5AADF.jpeg
    166,4 KB · Sett: 74
Newbiespørsmål. Har brygget en IPA - mitt første brygg med to pakker rehydrert Safale S-4 på enn tjueto-litersbatch.

Er alt dette i fra bunnen av karet mitt nå gjær? To liter?

Du tenker kanskje på muligheten av å gjenbruke det?

I så fall er ikke gjær fra en IPA det beste. Den har blitt utsatt for ganske mye stress, både fra relativt mye alkohol, og fra mye humle. Og hvis du både har tørrrhumlet og har tatt med mye av bunnfallet fra kokekjelen over i gjæringskaret - og det har du antakelig siden det er så mye avfall - så må du i alle fall vaske ut gjæren fra resten av bunnfallet. Jeg ville nok heller spandert ny gjær.

Men gjær er dyrt, så gjenbruk er lurt. Om du ikke brygger med sett, da - for da får du med gjær, og du får vel ikke kjøpt sett uten gjær?

Skal du gjenbruke gjær, bør det være fra et øl som ikke har hverken for mye alkohol, eller et høyt IBU-tall. Og du bør sørge for å ikke få med bunnfall fra kokinga. Videre bør det være gjær fra et brygg der du har brukt nok gjær i god kondisjon, og som har fått gode arbeidsforhold. Da vil du få et ganske tynt lag med fin gjær i bunnen av karet; neppe mer enn 3-4 dl.. Den kan du bruke som den er uten problemer, men helst innen ei uke etter at du har høstet den.
 
Takk skal dere ha for svar :)
Per nå er det bare nysgjerrighet for å lære.
Høsting av gjær er nok noe jeg ser for meg lengre frem i tid.
Denne gangen lagde jeg et allgrain ølsett av Kinn Vestkyst.
Har allerede bestilt råvarene til å lage en lys belgisk strong ale. Dette var jo gøy. :)

Nå har jeg bare lest litt rundt på nett og tilegnet meg kunnskap. Har derfor bestilt malt, et par humletyper og fersk gjær også blir det å lage gjærstarter. To pakker Wyeast 1388 på en 20L batch.
 
Hvis du lager starter holder det med en pakke fersk gjær. sjekk feks yeastcalculator.com eller på brewersfriend for størrelse på starteren. Den ekstra pakken bidrar bare med de ekstra gjærcellene i pakke nr 2 og ikke i økt cellevekst
 
Gjærprodusenten Imperial selger gjæren i pakker med dobbelt så mye gjær som Wyeast og Whitelabs, altså 200 milliarder. Siden denne gjæren er i toppstand, klarer ei pakke seg til det aller meste av det vi brygger av 25 liters brygg.

Det er en god deal om du ikke er interessert i å sette startere. Prisen er 40% høyere enn for de andre produsentenes pakningeer som bare har halvparten av gjærmengden.
 
Tilbake
Topp