gjærklumper i øl'et

Jeg bare lurte på hva en skulle gjøre hvis det fortsatt var gjær i toppen av øl'et før flasking. Det har gått 9 dager nå, men tenkte hvis det fortsatt var der etter 14 dager? Kan det hjelpe meg klaringsmiddel?

Ikke bry deg om det hvis det forsatt er der. Etter ni dager er det normalt med noen flåter.

Hvis det fortsatt er noe på toppen etter 14 dager kan du coldcrashe det. Da sekker det meste til bunn.

Bare rør litt oppi der. Ofte er det bare litt co2 som har blitt fanget under en klump som holder den flytende.

Gjør ingenting, forutsatt at ølet ditt har gjæret helt ut og fått stå litt sånn at gjæren har fått ryddet etter seg. Tappet en belgisk blonde i fjor der det var mye gjærrester som fløt rundt. Tappet som vanlig, ble et knallbra øl, og kanskje det aller klareste jeg noen gang har laget!

Så lenge smaken er god og det ikke smaker for mye gjær og det ikke flyter gjær i drikken bryr jeg meg ikke om den er noe særlig klar i utseende. synest det bare er litt fint at den er "cloudy" Virker mere hjemmelaget

Jeg flyttet gjæringskaret til området jeg skulle tappe og noen timer senere var all gjær sunket ned i bunn gleder meg til å smake på når det er helt ferdig

Tilbake
Topp