Gjærlås bobler ikke - første brygg.

Hei! Har søkt en del på forumet, men finner ikke svar på det jeg lurer på. På torsdag kveld satt meg og en kamerat dette settet: http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-ipa-3kg Et ganske enkelt nybegynnersett. Vi visste ikke at vi måtte ta målinger med hydrometer etter vi var ferdige, så det har jeg ikke gjort enda. På de fleste filmsnuttene jeg finner på youtube, ser jeg at gjærlåsen bolber. Det gjør ikke det jeg har satt. Googlet litt på et amerikansk forum, der det er en som sier at over halvåparten av bryggene han settter bobler ikke, og at det ikke er noe å bekymre seg for. Jeg vet at det ikke er lekasjer, og at Co2 kan "rømme", fordi jeg har satt noe tungt på lokket og vannet i gjærlåsen holder seg stabil med mer vann på den ene siden.

Hvis det er målinger med hydrometer jeg må ta for å se om det er noe liv i brygget, hva bør den i såfall ligge på?

Er det bare å kaste brygget?

Gjæret vi brukte er av dette merket: http://www.bryggselv.no/products/safale-us05-115g

Man bør se på dette fra to mulige sider:

1. Det gjærer som det skal, du bare ser det ikke
Her er det lekkasje som gjelder. En enkel test er å trykke litt på lokket med en finger og se om vannstanden i gjærlåsen flytter seg.

2. Det gjærer ikke
Her er det et par muligheter....
- for lite kjøling av vørter før pitching = gjæren dør når den puttes i for varm væske.
- død gjær i utgangspunktet. Lite sannsynlig med tørrgjær, men har selv opplevd det så kan definitivt skje.

Hva slags temperatur står gjærkaret i nå?

Angående måling av gravity skal det egentlig gjøres før du pitcher gjær, men du kan for all del ta en måling nå uansett. Litt lite data å finne på det settet ditt, men ut fra forventet ABV på 5.5% er det greit å forvente en OG på et sted mellom 1050 og 1060

Det står på rundt 22-23 grader. Jeg vet det er litt for mye temp, men det er det kaldeste stedet i huset.

Det der gjærer hvertfall. Du har sikkert lekkasje, ikke noe problem.

Få igjen lokket så du ikke infiserer det, la det står et par uker og mål FG før du flasker :D

Flott :) Tok lokket på med en gang, og smørte noe antibac på hendene før jeg tok i det.  Nå når jeg satt på lokket igjen, boble det som bare det, men nesten alt av vannet i gjærlåsen har gått over på en side. Det lukter godt! Takker for alle svar!

Fiskeskitt skrev:
Jeg vet at det ikke er lekasjer, og at CO₂ kan "rømme", fordi jeg har satt noe tungt på lokket og vannet i gjærlåsen holder seg stabil med mer vann på den ene siden.

Om du skal være sikker på de må du ha et bedre lokk enn det jeg noen gang har sett på standard gjræringskar.

janmb skrev:
Det der gjærer hvertfall. Du har sikkert lekkasje, ikke noe problem.

Få igjen lokket så du ikke infiserer det, la det står et par uker og mål FG før du flasker :D

Hva bør FG ligge på før jeg flasker? 1.010 eller 1.015?

Fiskeskitt skrev:
Hva bør FG ligge på før jeg flasker? 1.010 eller 1.015?

Det er nok en grei forventning rundt der ja.

FG varierer mye mellom ulike øl. Både mesketemperatur, type gjær, gjæringstemp og varighet påvirker FGen mye.

IPAen du lager skal jo ikke ha spesielt mye restsødme og SA-05 skal vel normalt gi en rimelig god utgjæring så gjerne ned på 1010 ja.

Og vær heller litt tålmodig og gi det noen dager ekstra om nødvendig. ca 14 dager er nok normalt for det brygget, men noen dager mer skader definitivt ikke, oftest tvert imot.

Helt supert! Godt å få gode svar. Neste gang blir det ikke ekstrakt! Gleder meg til det. Meskeposer og gryte er kjøpt :ilike:

Tilbake
Topp