Gjærmengde ved lagerbrygging på lav temperatur

Liten oppdatering: Det ølet jeg satte på én pose L26 1.mars, skiller seg ikke ut fra andre pilsbrygg der jeg har brukt mer gjær, men ellers behandla likt. Jeg drikker det uten å føle noen form for avsky:).
 
Tenkte eg skulle kjøre samme løp med 1 pk gjær på starter fremover no for å se korleis det blir. Har brukt opp tørrgjærpakkene mine og har brukt å kjøre 15 gram og oppover på mange batcher siden mars og eneste eg har merka er litt meir balansert smak ved gjærmengde over 3 gram, men det kan vell være hodet som lurer eller gjæren rett og slett takler fint underpitching.
 
Tenkte eg skulle kjøre samme løp med 1 pk gjær på starter fremover no for å se korleis det blir. Har brukt opp tørrgjærpakkene mine og har brukt å kjøre 15 gram og oppover på mange batcher siden mars og eneste eg har merka er litt meir balansert smak ved gjærmengde over 3 gram, men det kan vell være hodet som lurer eller gjæren rett og slett takler fint underpitching.
Det blei litt uklart for meg hvor mye gjær du bruker til hvor store batcher.

Den gjæren jeg brukte, var altså en temmelig fersk pose av Imperials L25, og posene deres inneholder 200 milliarder celler. Det var 25 liter i dunken, og ølet blei gjæra på i underkant av 10 grader. OG var 1.050.

Det er ikke underpitching, eller ingen ville snakka om det som underpitching om det ikke var for at gjæringstemperaturen var lav. Hadde jeg gjæra på 20 grader, ville dette vært ganske normal pitchrate. (En av bryggosofene har forøvrig nylig testa ut L25 på aletemperatur, og det fungerte helt utmerka:).)
 
23 liter. Tenkte litt på starten av tråden så tenkte eg skulle prøve noen batcher siden eg skulle bruke opp den "gamle" gjeren. Så gikk ganske langt ned og langt opp i gjærmengden for å se ka de forskjellige utfallene ble. Når du tester då vil eg og teste
 
23 liter. Tenkte litt på starten av tråden så tenkte eg skulle prøve noen batcher siden eg skulle bruke opp den "gamle" gjeren. Så gikk ganske langt ned og langt opp i gjærmengden for å se ka de forskjellige utfallene ble. Når du tester då vil eg og teste
Flott, jo flere som tester, jo bedre:).

Men jeg må spørre litt mer. Hvilken gjær bruker du? Og når du sier 1 pk i starter, så avhenger jo ganske mye av hva slags starter, og hvor stor den er.

Dessuten introduserer du en ukjent faktor når du går veien om en starter, for tilstanden til gjæren du får ut av starteren, avhenger en god del av hvordan du har håndtert starteren. Om den f.eks. har blitt stående og spinne på en rører etter at den er ferdig, vil ikke gjæren være helt i toppform.

Fordelen med å bruke en fersk pose fra Imperial var at jeg både visste hvor mange celler jeg hadde, og at de var i toppform. (Jeg stoler på at gjæren var behandla riktig fram til jeg kjøpte den.)
 
Tilbake
Topp