Gjærslurry

Hei

Jeg trenger litt hjelp fra ekspertene (igjen).  :bank2:

Jeg har hatt en lager til gjæring en stund og tappet over på fat i dag (fra primærgjæring). Jeg har planer om å bruke gjæren om igjen, men ikke før om et par uker.
Jeg har høstet gjæren ved å fylle noen glass med gjærslurryen og satt de i kjøleskapet.

Det jeg lurer på er i følge Mr.Malty's gjærkalkulator skal jeg bruke ca 600 ml gjærslurry neste gang, men kan jeg da bare helle 600 ml av det "kremet" laget i vørteren, eller bør jeg lage en starter for å "vekke" gjæren igjen?

Og i så fall, hvor stor starter bør jeg lage tiil 600 ml slurry?

En annen ting. da jeg helte gjæren over i glass helte jeg det gjennom en sil, vil dette fungere som en måte å fjerne mye trub på? Det har nå stått i fire timer, og det har kun blitt et lite lag med "klar" væske på toppen, et godt lag med "krem" under dette. Jeg kan ikke se et lag med "gruff" i bunnen. Det er så og si bare to lag.

Noen idè'er til hva jeg skal gjøre? slik det ser ut nå så har jeg 5 liter slurry som jeg har fått ut av et 50 liters brygg.  :attevar:
 
Hei. Andre kan sikkert hjelpe deg med utregningen osv. Når det gjelder vasking av gjæren så anbefaler jeg å søke på "gjærvask" på youtube og se. Nyttig info det. Det trenger ikke stå lenger enn ca 20 min før du får tre lag. Et topplag med øl, et mellomlag med melkefarge, som er gjæren, og bunnen som er humlerester og død gjær osv. Om du lar det stå 4 timer så regner jeg med bunnlaget er gjær blandet med restene av død gjer osv.

PS: Jeg har kun gjort dette EN gang, så jeg er ganske ny på dette jeg og.
 
Takk for svaret, men jeg ble ikke så mye klokere...  ;D

Kanskje det er noen andre der ute som kan komme med noen svar...  :help:
 
"frisk" gjær legger seg på toppen og er noe lysere enn død gjør som legger seg på bunn. Se youtube videoen om gjærvask. Starter kan og være lurt, siden en da kan sjekke at gjæren fungerer som den skal uten at masse vørter blir ødelagt om det skulle være noe deil med gjæren.
 
Bjornendre skrev:
Et topplag med øl, et mellomlag med melkefarge, som er gjæren, og bunnen som er humlerester og død gjær osv.

Du klarer ikke å skille død og levende gjær med denne metoden. Det du får kvittet deg med er humlerester, trub og annet avfall, men du klarer ikke å skille død og levende gjær.
 
Så dersom jeg i følge MrMalty's kalkulator skal bruke 600 ml gjærslurry, hvordan bør jeg gå frem for å sikre meg at jeg har nok levende celler?
Dersom jeg bruker en slurry som jeg ikke har fått renset skikkelig siden jeg ikke får tre lag kan vel da m.a.o inneholde mye trub og mye døde celler?

Jeg spør kanskje vanskelig, men det er vel slik man lærer.
 
kanskje denne kan hjelpe deg..har gjort det samme som han her med stort hell! 
www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk
 
Tilbake
Topp