Gjærslush

Jeg står ovenfor en litt flau krise...
Etter at jeg hadde litt problemer med å få igang magnetrøreren i går kveld, havnet av en eller annen grunn temperatursensoren til stc-1000 utenfor gjæringsskapet.
Derfor har det stått på full kjøl over natta, og gjærstarteren er blitt til slush.
Er gjæren død?

Bryggedag er fredag, så jeg rekker å bestille 2-3 rør for direkte pitching...
 
Vet ikke om du allerede har funnet ut av dette, men det er vel slik at gjæren går i dvale ved lave temperaturer.
 
Ja, gjæren går vel i dvale ved lave temperaturer, men om den dør når den fryser til is?
Gjærstarteren står nå å snurrer på magnetrøreren, og det er uten tvil liv i leiren.
Jeg ser for meg at mye av gjærcellene overlevde fordi det ikke rakk å fryse til solid is, men bare is-sørpe.

Men om mye av gjæren har dødd eller ikke, det vet jeg ikke noe om. Og da vet jeg heller ikke om starteren min inneholder nok gjærceller.
Jeg bestillte for sikkerhets skyld 3 nye rør med gjær, og kommer nok til å bruke disse til fredagens brygging.

Er det noen som kan med sikkerhet si at gjær dør ved å bli nedfrosset?
 
Ser man det. Flere enn meg som er litt distre en gang i blant.

Ja da kan vi være enige om at cellene dør.
Og at den starteren som det fortsatt er liv i, har for få gjærceller til at det er tilstrekkelig.

Da er jeg glad for at jeg bestillte ny gjær.

Litt sånn off topic; Regner med du har fått hørt igjen en god del om din navnebror, Jørn Hammerud i "Torsdag kveld fra nydalen"?
Jeg ler godt av Morten Ramm...  :fyflate:
http://www.youtube.com/watch?v=ShK50hmVy88
 
Tilbake
Topp