På en helg brygget jeg 4 batcher. To og to av samme type øl, 2 lager og 2 ale. De ble kjølt ned til dsmme temperatur og gjæren(samme gjær) holdt tilsvarende da den ble pitchet. Jeg hadde kun to startere(en på hver type), så de andre fikk 2 wlp rør istedet som egentlig er for lite gjær. Jeg synes jeg merket en enorm forskjell i aktivitet. Gjæringskarene(speidel 30L) med gjærstartere var det nesten ikke synlig aktivitet i og motsatt. Så ikke et plopp i gjærlåsen på de med startere. Traff relativt bra på FG på alle
Har andre gjort lignende tanker med synlige tegn på aktivitet fra gjæren ettersom hvor mye gjær man tilsetter?Det sier seg jo egentlig selv at har man for lite gjær vil man se mer aktivitet, men synes det varen ekstrem forskjell i disse tilfellene..
Har andre gjort lignende tanker med synlige tegn på aktivitet fra gjæren ettersom hvor mye gjær man tilsetter?Det sier seg jo egentlig selv at har man for lite gjær vil man se mer aktivitet, men synes det varen ekstrem forskjell i disse tilfellene..