Gjærstarter

"Foam control" fra Morebeer er vidundermiddelet mot overkoking. Jeg bruker det i alle startere. Kan koke 5 liter i en 5-literskolbe uten problemer med dette stoffet. Det virker kanskje dyrt å få det over dammen, men en liten flaske rekker til svært mange brygg. Jeg bruker to-tre dråper per starter.
 
Pleide å bruke en humlepellet før, men foam control virker langt bedre. Trenger ikke følge med på kokingen i starteren i det hele tatt lenger...
 
Gahr skrev:
"Foam control" fra MoreBeer er vidundermiddelet mot overkoking. Jeg bruker det i alle startere. Kan koke 5 liter i en 5-literskolbe uten problemer med dette stoffet. Det virker kanskje dyrt å få det over dammen, men en liten flaske rekker til svært mange brygg. Jeg bruker to-tre dråper per starter.

Hei Gahr.

Bruker du Foam Control bare i starteren, eller under kokingen også? om så . Hvike mengder?

Jeg har litt problem med overkoking i min 100 liters koker når jeg skal brygge 80 liter. Tenke derfor at Foam Control kunne være løsningen.

Torga
 
Det hender jeg bruker det i vørteren også, men jeg er ikke helt sikker på om det ikke påvirker skumholdbarheten. I utgangspunktet skal det ikke det, men jeg er fortsatt litt skeptisk (selv om jeg holder en knapp på at det ikke påvirker ølet).  Brygget en ipa i dag, og brukte en enslig dråpe. Selv så lite gjør det enklere å kontrollere kokingen, så får vi se på resultatet.
 
Koker selv opp ca.0.5l vann i kolben med sølvfolie over samtidig som jeg koker opp maltekstrakten med resten av vannet i en kjele.
Når beggedeler har fått kokt en stund, heller jeg bare vørteren over i kolben, før jeg setter den rett i rennende vann.
 
Har gjort det samme helt siden jeg fikk min 5L kolbe, Men nå har jeg bestilt Foam controle fra MB så håper å slippe det. ALL kontakt med luft er med på øke kontaminisjons risiko. Men på den andre side... Man KAN bli ALT for Hysterisk med renhold. har liten tro for at den ene metoden er noe dårligere en den andre. bortsett fra at man sparer seg noe renhold ved å koke i kolben  :skaal2:
 
Riis'en skrev:
Har oppi en teskjed olivenolje. :) og eller en humlepellet

Olje i starteren? Er det en joke?  ::)

Søkte på forumet og fant også at matolje kan brukes som gjærnæring!?!  Trodde fett i øl far fy-fy, som melk i et øl-glass...

Hva med olje i kokekaret for å hindre skumming der?  Planlegger å koke 50 liter i 75-liters kjele - er det risikabelt i forhold til overkoking?

(Off-topik: er forresten 2300 W altfor puslete til å holde koken på 50 liter?)
 
Bruken av olivenolje i startere kommer av at gjæren trenger oljesyre (eng.: "oleic acid", tror det er oljesyre på norsk...) under dannelsen av cellemembranen. Vanligvis danner gjæren dette selv, ved hjelp av oksygenet man tilsetter vørteren, men tanken er at man kan hoppe over syntetiseringen av denne oljen og slippe tilsetting av oksygen. Dette vil da (potensielt) senke faren for oksidering av ølet under lang lagring.

Det har vært gjort noen forsøk, bla. av White Labs og av New Belgium-bryggeriet. Resultatene har forsåvidt vært greie, det ferdige ølet får en kraftigere esterprofil, men er fortsatt akseptabelt. I følge Chris White fra White Labs er det likevel ikke egentlig en tilfredsstillende løsning, fordi gjæren også produserer andre stoffer den trenger til membranen av oksygen, og den prosessen vil bli imndre effektiv om man ikke tilsetter oksygen.

Mengden olje som trengs, er forsvinnende liten. Jeg ville unngått å bruke olje i selve ølet, fordi man fort kan få skumproblemer om man ikke er forsiktig (jeg ville strengt tatt ikke ha brukt det uansett, men det er en annen sak...). vil du dempe skum, kjøp Foam Control fra MoreBeer.

Oljen er forøvrig ikke ment å erstatte gjærnæring, bare oksygen.
 
50 liter i en 75 liter kjele er plankekjøring.  Tror rekorden min var 68 liter, men då torde jeg ikke snu ryggen til.

Tipper 2300 w blir i minste laget, men isolerer du kjelen godt så kan det gå.  Vil nok ta veldig lang tid å koke opp.
 
Og hvis ikke 2300 Watt er nok så kan du jo kjøpe en grilltenner (475 Watt) til en hundrings på ICA eller Clas Ohlson :). Da tar det i det minste ikke en evighet før brygget begynner å koke.
 
Tilbake
Topp