Langdryg aktivitet i gjærstarter

Hei,
Jeg laget en gjærstarter på 2 liter og hadde oppi 2pk wlp550 med prod.dato 12/6. Den har nå snurret og kosa seg på magnetrører siden onsdag kveld. Jeg hadde tenkt å brygge i morgen og har derfor lyst å sette starteren kaldt slik at den rekker å bunnfelle. Men det stiger fortsatt mye bobler opp langs kanten på kolben( se bilder). Kl 19 i kveld har den stått i 48 timer, burde ikke det være nok.? Jeg har søkt og lest mye om dette på forumet her og de fleste sier at 36 timer holder. Men på tross av aktiviteten bør jeg kanskje utsette bryggedagen litt..? Takknemlig for svar
 

Vedlegg

  • IMG_3892.JPG
    IMG_3892.JPG
    114,7 KB · Sett: 25
  • IMG_3891.JPG
    IMG_3891.JPG
    113,3 KB · Sett: 25
Stiger det fortsatt bobler når du skrur av magnetrøreren? Har selv en slik treiging stående selv, bikker snart 48 timer men det er fortsatt aktivitet..
 
Hvor lenge lar dere den stå før dere konkluderer med at den fremdeles er i aktivitet.
På grunn av røreren blir det jo blandet inn luft, og den vil jo bruke litt tid på å slippe ut av starteren.
Så litt bobler vil det jo være rett etter at røreren er slått av.
 
Jeg skrudde den av nå og det steg bobler i ca 20-30 sekunder før det stoppet helt opp. Nå er det kun den lille skumkanten inn mot kolben som ligger igjen.
 
Lot min 550 gå i tre døgn, men er sikker på at du nå er i mål. Ville muligens ikke ha helt ut mer enn 2/3 etter kjøling siden du da kvitter deg med den gjæren som er i suspensjon, og som derfor jobber lengst og senker FG mest
 
Lot min 550 gå i tre døgn, men er sikker på at du nå er i mål. Ville muligens ikke ha helt ut mer enn 2/3 etter kjøling siden du da kvitter deg med den gjæren som er i suspensjon, og som derfor jobber lengst og senker FG mest

Takk for tipset, er 550 treg til å flokkulere.? Jeg får være forsiktig når jeg dekanterer denne tenker jeg.
 
Tilbake
Topp