Gjærstarter for lager bruker lang tid...

Jeg dro godt på denne gangen :D Skal vel en del til for å overpitche, og dette med nok gjær er jo nokså viktig når man brygger lager. Så tenkte det var bedre å være på den sikre siden. Det kan jo også vise seg å ha vært lurt i og med at starteren trolig ikke var gått seg 100 % ferdig :)

Å overpitche lager sånn at det får negative konsekvenser, er nok vanskelig. Dessuten blir kalkulasjonene noe feil når vi ikke lar starteren spinne hele veien, men jeg har ingen anelse om hvor mye mindre vi får enn de 160 milliardene pr. liter med OG på 1.040 som ligger som forutsetning i tallene til @Holmentoppen. Kanskje er det ikke så mye, men det kommer selvfølgelig an på tidspunktet vi tar den av på.

Du ligger i alle fall godt an nå:).
 
Jeg dro godt på denne gangen :D Skal vel en del til for å overpitche, og dette med nok gjær er jo nokså viktig når man brygger lager. Så tenkte det var bedre å være på den sikre siden. Det kan jo også vise seg å ha vært lurt i og med at starteren trolig ikke var gått seg 100 % ferdig :)
Vask ut av kolben med litt vørter eller en boks vørterøl – så har du nok gjær til neste gang du fyrer opp en starter. Bare sett blandingen på kjøkkenbenken i et syltetøyglass i 2 døgn. Uten å skru til lokket, selvsagt.
 
EDIT: Hva tenker du er fordelen med å måle SG på det jeg heller av? Tenker du utgjæret øl = nok gjær. Høy SG = for lite gjær?
Mål så får du se hva SG er. For å lære. Kanskje den var gjæret helt ut, og boblene du så var CO2 som sakt gikk ut av ølet.
Eller du finner ut at den var gjæret mindre ut enn du ønsket/forventet. Da VET du at du trenger lenger tid neste gang.

Så poenget med å måle SG på det du dekanterer er ikke for å gjøre noe med denne batchen, men å trekke erfaringer til neste gang.
 
Da står pilsen til gjæring. Skal definitivt bruke bedre tid når jeg lager starter på lagergjær neste gang. Slet med å få den bunnfelt godt nok, selv etter 42 timer i kjøleskap. Det forsvant nok en del gjær rett i sluket når jeg dekanterte, men det var enten det eller å pitche en oksidert starter på over 3 liter i totalt 23 liter. Jeg mistenker at jeg nok nå har for lite gjær. I tillegg så klarte jeg kunststykket å følge dårlig med ved overføring til gjæringskar, slik at jeg tøyde maksgrensen på unitanken. Tenkte jeg skal ta sjangsen når først blemme var gjort, men fikk kalde føtter etter pitch av gjær og tappet av en liter. Satser på at det ikke forsvant enda mer gjær der :p

Uansett, det var så smått blitt litt aktivitet i gjærlås etter 11 timer. Nå i kveld så putrer det ganske jevnt, etter ca. 18ish-timer. Så kan ikke være helt gale.
 
Da står pilsen til gjæring. Skal definitivt bruke bedre tid når jeg lager starter på lagergjær neste gang. Slet med å få den bunnfelt godt nok, selv etter 42 timer i kjøleskap. Det forsvant nok en del gjær rett i sluket når jeg dekanterte, men det var enten det eller å pitche en oksidert starter på over 3 liter i totalt 23 liter. Jeg mistenker at jeg nok nå har for lite gjær. I tillegg så klarte jeg kunststykket å følge dårlig med ved overføring til gjæringskar, slik at jeg tøyde maksgrensen på unitanken. Tenkte jeg skal ta sjangsen når først blemme var gjort, men fikk kalde føtter etter pitch av gjær og tappet av en liter. Satser på at det ikke forsvant enda mer gjær der :p

Uansett, det var så smått blitt litt aktivitet i gjærlås etter 11 timer. Nå i kveld så putrer det ganske jevnt, etter ca. 18ish-timer. Så kan ikke være helt gale.
Blir spennende å høre åssen utgjæringa blir.
 
Blir spennende å høre åssen utgjæringa blir.

Har nok generelt hatt litt for lite gjær ved lagerbrygging tidligere. Tenkte derfor jeg skulle dra på litt ekstra nå. Utgjæringen har dog vært brukbar tidligere, så har håp om å komme i mål denne gang og. Tar noen målinger underveis og pusher den litt opp i temperatur mot slutten. Satser på at det kan bidra positivt. Skal oppdatere tråden :)
 
Kuriositet.... Jeg lagde 2 startere på 3 liter med WLP833, en til en kompis og en til meg selv. Den første satte jeg i kjøleskapet etter ca 36 timer, og da jeg satte igang neste på magnetrøreren. Kjøleskapet holder 3 °C. Etter nye ca 36 timer var nr 2 ferdig, og satte den da på kjellergulvet i boden (10°C) grunnet manglende plass i kjøleskapet. Allerede neste dag hadde den siste bunnfelt "mer", og var betraktelig klarere enn den som stod i kjøleskapet..... Er dette reelt, er det kun kuldetåke i den som står (stod) i kjøleskapet? :)

Edit: Prikk like startere med gjær fra samme batch/dato fra WL.
 
Sist redigert:
Har nok generelt hatt litt for lite gjær ved lagerbrygging tidligere. Tenkte derfor jeg skulle dra på litt ekstra nå. Utgjæringen har dog vært brukbar tidligere, så har håp om å komme i mål denne gang og. Tar noen målinger underveis og pusher den litt opp i temperatur mot slutten. Satser på at det kan bidra positivt. Skal oppdatere tråden :)
Jeg tror ikke du har underpitchet denne gangen. Hvis det er synlig aktivitet etter 11 timer, tyder det på en passe mengde.

Folk som dumper en ny batch på en gammel gjærkake rapporter ofte om aktivitet nesten umiddelbart – og tolker det som noe positivt. Det er det jo egentlig ikke – det er tegn på en kraftig overpitch.
 
Jeg tror ikke du har underpitchet denne gangen. Hvis det er synlig aktivitet etter 11 timer, tyder det på en passe mengde.

Folk som dumper en ny batch på en gammel gjærkake rapporter ofte om aktivitet nesten umiddelbart – og tolker det som noe positivt. Det er det jo egentlig ikke – det er tegn på en kraftig overpitch.

Jeg tolket i utgangspunktet det som et positivt tegn at det var antydning til liv etter 11 timer :) Spent på å se hvordan denne blir! En ting er i hvert fall sikkert, og det er at årstiden er perfekt for lagerbrygging. Springvannet er kaldt, og kjølingen går raskt og effektivt, og man kommer seg helt uproblematisk ned til gjæringstemperatur. Også vil den jo være klar i god tid til terrassesesongen starter!
 
Jeg tror ikke du har underpitchet denne gangen. Hvis det er synlig aktivitet etter 11 timer, tyder det på en passe mengde.

Folk som dumper en ny batch på en gammel gjærkake rapporter ofte om aktivitet nesten umiddelbart – og tolker det som noe positivt. Det er det jo egentlig ikke – det er tegn på en kraftig overpitch.

Hvis du bruker hele gjærkaka, vil det være snakk om kraftig overpitch, ja. Men, litt avhengig av hvor lenge det gamle brygget sto før det blei tappa opp, og hvor sunn gjæringsprosessen var, vil du antakelig ha en brukbar mengde aktiv gjær i kaka.
Jeg tolket i utgangspunktet det som et positivt tegn at det var antydning til liv etter 11 timer :) Spent på å se hvordan denne blir! En ting er i hvert fall sikkert, og det er at årstiden er perfekt for lagerbrygging. Springvannet er kaldt, og kjølingen går raskt og effektivt, og man kommer seg helt uproblematisk ned til gjæringstemperatur. Også vil den jo være klar i god tid til terrassesesongen starter!

- og jeg har 10 grader i kjeller'n. Så nå må jeg få kasta meg rundt og få brygga noen batch'er:)!
 
Et lite sidespor kanskje dette, men ikke så mye …

Jeg synes at mengden gjær i bunnen av erlenmeyerkolben når jeg lager en starter visuelt ser mindre ut for en lager vs en ale. Dette til tross for at lagerstarterene selvsagt er større. Er lagergjæren mindre "voluminøs"?
 
Kuriositet.... Jeg lagde 2 startere på 3 liter med WLP833...
Allerede neste dag hadde den siste bunnfelt "mer", og var betraktelig klarere enn den som stod i kjøleskapet.....
Prikk like startere med gjær fra samme batch/dato fra WL.
Dersom du hadde dekantert gjær i et glass, vil forskjellige gjærceller bunnfelle forskjellig. De som flokulerer dårlig legger seg på toppen. Din første starter vil da hovedsakelig bestå av disse, mens starter #2 vil bestå av gjær som bunnfeller hurtig. Du har mao. selektert gjæren din.
Starter #2 vil muligens gi lavere utgjæring
 
Dersom du hadde dekantert gjær i et glass, vil forskjellige gjærceller bunnfelle forskjellig. De som flokulerer dårlig legger seg på toppen. Din første starter vil da hovedsakelig bestå av disse, mens starter #2 vil bestå av gjær som bunnfeller hurtig. Du har mao. selektert gjæren din.
Starter #2 vil muligens gi lavere utgjæring
Mulig jeg skrev uklart:
  • 2 erlenmeyerkolber
  • 2 pk 833 (1 til hver ,samme batch/dato fra WL)
  • OG40 på begge startere, 3 liter
  • Like mye næring på begge
  • Samme temp på begge på magnetrører
  • Likt tidsforbruk på begge
Kolbe 1 satt i kjøleskapet på 3 grader etter 36 timer (12 timer på magnetrører +24 timer av)
Kolbe 2 satt igang på magnetrøreren når kolbe 1 gikk i kjøleskapet. Så samme tidsforbruk. Kolbe 2 satt på kjellergulv etter 36 timer.
Dagen etter: Kolbe 2 "mer klar" enn kolbe 1.

Nuvel, egentlig ikke så spennende, mer litt snodig :)
 
Det går unna dette. På 5 dager har den gått over 2/3 av løpet, fra 1,050 til 1,021. Raskere enn noen annen lager jeg har brygget, så det er lov å håpe på at mengde gjær har vært bra!

Jeg starter å krabbe oppover i temperatur nå for å dytte i retning av en så god utgjæring som mulig, og for å kvitte meg med eventuell diacetyl (selv om jeg ikke kunne kjenne noe (tror jeg) fra måleprøven jeg tok).

@Holmentoppen, du har jo litt erfaring med lagerbrygging. Hvor raskt øker du temperaturen? En grad morgen og kveld? I yeast ser jeg at han snakker om diacetyl rast på 18-20 grader, men trenger man gå så høyt?
 
Tilbake
Topp