gjenbruk av gjær, hvordan?

Jeg har nå et par gjæringskar som jeg tappet for et par dager siden. Jeg var litt treg denne gangen, og det er nok ca 1mnd siden gjæren ble pitchet.

Jeg skal brygge igjen om ca to uker. Kan jeg bruke denne gjæren igjen da, eller er den for gammel da, ca 6 uker etter pitch?

Nå ligger den bare igjen i bunn av gjæringskarene. Bør jeg ha den i kjøleskapet eller trives den like godt ved 20 grader?

Er det noe poeng å overføre gjæren til ny beholder? Jeg har nok gjæringskar til at jeg kan la gjæren ligge i karet. Og jeg har plass til begge karene (to typer gjær, vil bruke begge) i kjøleskap om det trengs. Jeg tenker at å overføre den til et syltetøyglass eller liknende bare medfører risiko for infeksjon?

fin video, men den besvarer ingen av mine spørsmål.

Når gjæren er så ren og pen som den jeg har for hånden nå, tror jeg ikke det er noe vits i / nødvendig å vaske den.

Kjør på..vi brygger ca. hver 6-8 uke,bruker gjær fra sist brygging..så den har stått 4-6 uker på kjøl før gjenbruk.

fin video, men den besvarer ingen av mine spørsmål.

Når gjæren er så ren og pen som den jeg har for hånden nå, tror jeg ikke det er noe vits i / nødvendig å vaske den.
Vasker du den får du vekk litt av smaken på siste brygg og det vert eit endå renere resultat

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Angående vasking, så er jeg stadig litt usikker på om du får vekk døde gjærceller - eller i alle fall en stor del av dem - når du vasker. Jeg mener å ha lest at du får det, mens mange her har påstått at du ikke får det. Jeg får også veldig rein gjær, og ser liten vits i å vaske den hvis det ikke er for å bli kvitt død gjær.

edit: tror jeg ville satt en starter etter flere ukers lagring av slurry, ja. Funker det, så funker det, kan en jo si, men det kan jo funke uten å gi optimalt resultat. Litt som spørsmålet om rehydrering av tørrgjær?

Ingen starter,bruker ca 1/2 parten av gjæren første gang og forsett med ca.samme volum..er vel oppe i generasjon 5 på gjæren nå...(WLP830 Lager gjær).
Har sjekker i mikroskop men har gått bort fra det,tar det sånn ca. og har fungert veldig bra..
Noen ganger kan det gå 3 dager før det er action og noen ganger 12 timer,blir like bra øl hver gang..

Angående vasking, så er jeg stadig litt usikker på om du får vekk døde gjærceller - eller i alle fall en stor del av dem - når du vasker.

Levende og døde gjærceller er fysisk like, og vil oppføre seg likt i en vaskeprosess. Rett fra gjæringskaret er det jo også veldig få døde celler å kvitte seg med. Svaret er altså: Du kan ikke regne med at du fjerner døde celler ved vask.

edit: tror jeg ville satt en starter etter flere ukers lagring av slurry, ja. Funker det, så funker det, kan en jo si, men det kan jo funke uten å gi optimalt resultat. Litt som spørsmålet om rehydrering av tørrgjær?

Har det gått så lenge at du tror det er for lite levende celler i slurryen, og du må starte oppdyrking i en starter, så ville jeg heller startet på nytt fra ny gjær.

Hvis man setter dette inn i en kalkulator for å sjekke vitaliteten til gjæren, teller man da fra dagen man høstet? Fra dagen gjæringsprosessen begynte? Dagen FG var oppnådd? Dagen ølen burde vært flasket? Dagen den faktisk ble flasket? Dette har en del å si når det er 4 uker mellom ytterpunktene...

Tilbake
Topp