Gjenbruk av gjær

Hei. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med gjenbruk av gjær. Jeg har for to uker siden satt en ale med gjærtypen wyeast 1084 irish ale. Jeg har planer om å tappe dette på fat for videre lagring i dag, og jeg vurderer å ta vare på gjæren for å bruke den en annen gang.
Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre dette og hvordan jeg bør oppbevare den og hvor lenge jeg kan oppbevare den. Er det dette som blir kalt gjærslurry? og er det da dette jeg benytter i kalkulatoren til Mr.Malty?
Planen min er å helle alt slammet/gjærkaka som er i bunnen av gjærkaret over i en desinfisert beholder å sette denne i kjøleskapet til jeg skal brygge nytt. Er dette bare til åpitch i vørteren når den tid kommer, eller bør jeg "vaske" den først, og eventuelt lageen starter for å få liv i den igjen?

Jeg håper det er noen eksperter der ute som kan hjelpe meg, og ikke ler av kanskje noen dumme spørsmål...  :attevar:

Jeg pleier å koke opp og avkjøle et par dl. Vann, dette slår jeg oppå gjærkaka, for å løse den opp litt, tømmer deretter hele greia over på et kokt og avkjølt norgesglass eller to, og setter dette i kjøleskapet.
Hvis jeg bruker slurryen innen en uke eller to, lar jeg den bare stå i romtemp noen timer før pitching.

Kan jeg f.eks helle det på en plastdunk som jeg har vasket godt (samme som jeg brukte til gjærstarter) og desinfisert med starsan?

Hvis den har tett lokk burde det fungere.
Det som er viktig med gjæren er at det er rent!
Derfor liker jeg norgesglass, de kan kokes tilnærmet sterile, og er helt tette ved lagring.

Takk for det... Da ble jeg litt klokere. Men sånn for å skifte tema helt i min egen tråd. Jeg har nå tappet om ølet og i samme slengen måtte jeg jo smake. Det er det stærste nedsiget på lenge. Det smakte noe så innfor jæ.... ja. Er dette vanlig når det tappes om, at det blir medre når det får stå kaldt noen uker, eller er det noe galt?  :help:

Kan du beskrive smaken litt nærmere? Vanlig at ølet ikke smaker helt fantastisk ved tapping, men om alt er normalt blir det bedre, så fremt usmakene ikke skyldes spesielle feil.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Det er litt vanskelig å forklare... Jeg synest det smakt beskt, og så lurer jeg på om det kan være noe gjær i det, for det virket som om det var "liv" i det nå jeg hadde det i munnen. Det var heller ikke klart når jeg tappet det.
Som du ser lenger oppe så er det en ale jeg har prøvt meg på. Gjæret i 15 dager på 20 grader. en Wyeast 1084 Irish ale. O.G. 1.063 F.G 1.015.
Ikke vet jeg hva det er....  :attevar:

Tilbake til gjenbruken av gjær.
Jeg har som jeg nevnte tidligere tatt vare på gjæren fra forige brygg og har planen om å gjenbruke noe av denne. Jeg har lest noen plasser at det anbefales å "vaske" gjæren, er dette nødvendig? Da jeg heldte gjæren i beholderen som jeg har den i kokte jeg først noen liter med vann som jeg kjølte ned til 20 grader og heldte over gjærkaken for å løse den opp, deretter tømte jeg hele slurryen gjennom en sterilisert sil slik at jeg fikksilt ut all "guffe". Er dette godt nok eller MÅ jeg "vaske" den? Og dersom jeg kan bruke den som den er, er mengden riktig i forhold til Mr.Malty's gjærkalkulator?
Og for å komme med ett spørsmål til, bør jeg lage en ny gjærstarter for denne slurryen eller er det godt nok å øke tempen på den til rett pitching temp og bare pitche den som den er?

Tilbake
Topp