Gjennbruk av gjær

Jeg brygget en pils for 3 uker siden. Den er nå ferdig utgjæret, og jeg skal tappe på fat i morgen.. Spørsmålet er om jeg kan bruke den gjæra om igjen, eller er den nå blitt for gammel. (stormgjæringa var over på en uke, og nå har ølet stått på ca 1 grad i en uke).
Har nemmelig lyst til å lage en Inda Pale Lager nå i jula ;-)
 
Den gjære kan du ganske sikkert bruke. Bare vær sikker på at det ikke er noen infeksjoner eller usmaker i pilsen, for det vil i så fall også bli med over i neste øl.
 
Beklager hijacking, men har et oppfølgningsspørsmål som kan være relevant.
Hvor lange tid etter flasking kan man vaske gjære? Jeg har et gjøærkar som har stått med ca 1 cm øl over nå i 2-3 uker i påvente av vask. Er det for sent?

Endre
 
leander skrev:
Eventuelt hvor lenge etter vask, er gjæra brukanes?

Hvor lang er en strikk?

Spør du en tysk industribrygger, med utdanning fra Weihenstephan og vokter av ISO-9000 sertifisering: En dag. To til nød.

Spør du en mikrobryggeri-brygger med behov for gjær og ei bøtte i kjølerommet: I hvert fall ei uke. Kanskje to.

Spør du en hjemmebrygger som vil brygge og ikke er så veldig nøye på resultatet: En måned. Kanskje to, for øl har det en tendens til å bli.
 
Og spør du en sunnmøring: et år, kanskje to? "For gjenbruk av gjær e jo gratis!!"
Har lest om folk som har brukt opptil ett år gammel gjær. Hvis du lager starter først så ser man jo også om gjæren er i live. Lukt på starteren, og du får en ca indikasjon på om den er infisert.
Gjærkake som har stått i 2-3 uker uten vask hadde jeg vært litt mer skeptisk til. Men for all del. Er jo bare å prøve. :D
 
Bjornendre skrev:
Og spør du en sunnmøring: et år, kanskje to? "For gjenbruk av gjær e jo gratis!!"
Har lest om folk som har brukt opptil ett år gammel gjær. Hvis du lager starter først så ser man jo også om gjæren er i live. Lukt på starteren, og du får en ca indikasjon på om den er infisert.
Gjærkake som har stått i 2-3 uker uten vask hadde jeg vært litt mer skeptisk til. Men for all del. Er jo bare å prøve. :D

Lukte etter infeksjon...??
 
Hmmmm. Det hørtes hvertfall smart ut i mine ører... Mulig jeg legger veldig godviljen til? Kanskje det ikke er så lett likevel?
 
Tilbake
Topp