Gjøvikstudentenes Haandbryggerlaug

Hei hei alle sammen.
Før sommeren fikk jeg og noen venner opprettet en studentgruppe ved hig (Høyskolen i Gjøvik).
Vårt formål er å få støtte av skolens studentorganisasjon til bryggeutstyr. Foreløpig ser dette ut til å komme i orden.
Vi er et bryggelaug hovedsakelig for studenter ved HIG, men er også åpne for andre studenter i mjøsområdet.
Ønsker du å bli medlem eller bare følge med på hva som skjer, ta kontakt på higbrew@gmail.com eller bli medlem på facebook http://www.facebook.com/groups/176730282365586/
Nå til høsten skal vi gå til innkjøp av felles bryggerutstyr og jeg er derfor mer en mottakelig på innspill angående dette.
Det vi trenger er  portabelt utstyr. Elektrisk, som kan brukes på hybelkjøkken og ikke tar for mye plass. Det er desverre ikke ledige rom på skolen så gass er uaktuelt og hybelkonfyrene tar ikke allverden av kjelestørrelse.

Mvh
Daniel Agerup Bull
 
Hei,

Lykke til!
Har selv vært student på Gjøvik og i den tiden var det mye sterkere saker som produsert  :jaha:!
Har dere bestemt dere for hvor stor batcher dere skal produsere, evt. om dere skal ha flere mindre oppsett for å lage flere varianter samtidig?

Har dere lyst og tid er dere velkommen en tur ned til meg på Gran (45 min.) for å se på mitt oppsett.
Dette er elektrisk og et forholdvis klassisk oppsett basert på kjele og kjølebagger.
 
Jens Martinsen skrev:
Har selv vært student på Gjøvik og i den tiden var det mye sterkere saker som produsert  :jaha:!
Har dere bestemt dere for hvor stor batcher dere skal produsere, evt. om dere skal ha flere mindre oppsett for å lage flere varianter samtidig?

Har dere lyst og tid er dere velkommen en tur ned til meg på Gran (45 min.) for å se på mitt oppsett.
Dette er elektrisk og et forholdvis klassisk oppsett basert på kjele og kjølebagger.

Det er vel en grunn til at vi ikke heter ølbryggelaug. For å ikke eksludere de som ønsker å lage te, mjød, vin osv ...
Men personlig er det øl det går i  :angel:

Når det kommer til batch størrelse er dette et lite problem. Det ideelle ville jo være å ha en viss fleksibilitet her, men grunnet lagerplass og mobilitet må vi nok begrense oss foreløpig til rundt 20-30l størrelser nå i oppstarten. Har du noen bider av oppsettet. Hadde vært artig å se, men er ganske tett program nå i starten av semesteret.

Martin E skrev:
Mulig dette er å banne i kjerka, men dere bør virkelig vurdere en Speidel. Det er portabelt det!

Kan ikke si noe annet en at dette ville vært utrolig deilig. Portabelt, enkelt oppsett og tar ikke mye plass. Har absolutt tenkt til å prøve å få til dette. Eneste problemet er hvordan man skal rettferdiggjøre et slikt anlegg på fordelingsmøtet og hvordan vil det være for folk som ønsker å starte med ekstrakt. Bruke Speidel til ekstraktbrygg vil vel isåfall være som å pisse i kirken, hvis det idet hele tatt går?
 
Martin E skrev:
Mulig dette er å banne i kjerka, men dere bør virkelig vurdere en Speidel. Det er portabelt det!

Kan ikke si noe annet en at dette ville vært utrolig deilig. Portabelt, enkelt oppsett og tar ikke mye plass. Har absolutt tenkt til å prøve å få til dette. Eneste problemet er hvordan man skal rettferdiggjøre et slikt anlegg på fordelingsmøtet og hvordan vil det være for folk som ønsker å starte med ekstrakt. Bruke Speidel til ekstraktbrygg vil vel isåfall være som å pisse i kirken, hvis det idet hele tatt går?
[/quote]

Hør med Trondheim Akademiske Ølbryggerlaug, de gikk i år over til Speidel etter å ha holdt på med diverse selvlaget utstyr over flere perioder.
Speidelen vil gjøre at det er lettere å forklare og sette seg inn i systemet, og den kan fint brukes også til ekstrakt.
www.lauget.org
 
Det burde da være mulig å finansiere en Speidel med en ordning med 100-200 kr i betaling for "leie" av speidelen for hvert brygg man brygger på den?
 
Trondheim Akademiske Ølbryggerlaug søkte støtte fra Frifond, og fikk 20.000 til 50 liter speidel :)
 
Speidel er jo en veldig deilig tanke. Det virker heller ikke umulig å få støtte av Gstud (Moderorganisasjonen for skolens lag og grupper)
Overtalelses argumentet "øl" bør jo være overbevisende nok i seg selv.
Jeg tenker 20L>50L ettersom 15kg er mye lettere å transportere rundt en 50kg.
Meningen er jo at utstyret skal kunne tas med hjem og brukes i f.eks en studenthybel.
Hadde vi hatt et rom å brygge i på skolen e.l. ville vi gått for 50L, men plassmangel og mobilitet spiller altså en viktig rolle.
Alternativet ville vel vært noe som dette:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2117 Men jeg er veldig skeptisk til både holdbarhet og kvalitet, pluss at da må meskekar være med i tillegg. Nei vettu hva, Speidel var en toppers ide Martin, takker så meget. Hvis ikke Gstud er støtte av frifond er det jo mulighetene for 2x20L! :skitbra:

Arne M, er du medlem av De Akademiske? Hadde det event. vært mulig å ta en titt på deres søknad til frifond?

Takker for svar alle sammen
 
Jeg tror Speidel alvorlig senker terskelen for at nye folk kan prøve seg selv. Det optimale er kanskje i ha en "utlånsspeidel" i kombinasjon med et større bryggeri på et fast lokale, men start med en speidel.

Vi burde få til en utveksling mellom studentbryggelaugene.
 
Jeg er enig med deg der. En Speidel ser mindre skummel ut og kan kanskje hjelpe med å rekruttere flere. Skulle gjerne hatt et fast bryggeri, men har dessverre mangel på lokaler.

Er med på å ordne en slags utveksling etterhvert. Noe som også kunne vært gøy er å skape litt konkurranse mellom skolelaugene. Organisere et slags studentNM. Vandrepokal og fjorårets vinner arrangerer?
 
Daniel B skrev:
Arne M, er du medlem av De Akademiske? Hadde det event. vært mulig å ta en titt på deres søknad til frifond?

Jepp, jeg er medlem (og tidligere styremedlem). Sender deg e-postadressen til styreleder (som skrev frifondsøknaden) på PM.
 
Tilbake
Topp