Glødet kobberrør for resirkulasjon?

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg har laget et resirk-oppsett med kinapumpe og glødet kommerrør (vedlagt bilde). Er det noen som vet om dette er problematisk i forhold til helse? Så vidt jeg kan se, er det kobber på innsiden. Jeg har kjørt en runde med surt vann (sitronsyre) for å ta vekk eventuelt akkumulert oksid. Men hva med glødingen/forkrommingen på utsiden?

Er det ellers noen som har gode innspill til hvordan jeg kan feste rør-loopen på en fin måte? Brukte bare strips mot håndtaket på kjelen her, men synes ikke det er særlig ok.
Kanskje papirklips i metall, og strips mot disse?
Bindemiddel-klip,-papirclips-for-ark-papir_510ac72c075a4-thumb.jpg

Mvh,
Anders

4 kroker i passe lengde vil vel funke? Litt bekymret mht malt i vørteren som kan tette hullene.

eller hva med å lage et kryss av trepinner, og feste røret under

Synes tipset med å henge det opp i et kryss hørtes særlig bra ut. Skal teste det, takker!

Noen som har noen sterke meninger på helseproblematikk? Om gjæren overlever, så overlever jeg?  ;D

Anders

Er det kobber er det vel greit.  Ville laget minst mulig mikk makk på toppen av gryta. Er bare i veien når du skal røre i mesken.  Jeg har bare en rørstuss. Så setter jeg røresleiva slik at det spruter litt rundt..

--

Ok, men trenger du å røre så mye når du har resirkulasjon da? Så egentlig for meg at behovet for det skulle bli betydelig redusert.

A

Frykter at rørloopen din vil gå tett en eller annen gang. Et av poengene med resirkulasjon er at du tar med deg grums og maltrester under silbunnen og legger det på toppen av maltsenga. Det finnes mange artige konstruksjoner for selve overrislingen, men man trenger bare å passe på at ikke maltsenga blir virvlet opp. Det kan enkelt løses ved å legge slangen på toppen av mesken slik at det renner omtrent vannrett ut (som gjøres med f.eks. Blichmann Sparge Arm), eller la vørteren renne rett ned på et plastlokk som flyter oppå mesken.

Ah, ok. Men jeg skulle kanskje påpekt at dette er BIAB!?
Da er vel ikke tettingsproblematikken like relevant, eller?

A

Selv om kobberet ikke er et problem, så er krom ikke bra, og jeg tror det vil løses opp av den sure vørteren, så strengt tatt ville jeg ha bytta det ut med fex en silikonslange med huller i, eller et mykglødd kobberrør uten forkromming

AndyHagen skrev:
Ah, ok. Men jeg skulle kanskje påpekt at dette er BIAB!?
Da er vel ikke tettingsproblematikken like relevant, eller?

A
Nei, muligens ikke. Jeg vet ikke hvor mye som slipper igjennom en slik pose...

TorsteinO skrev:
Selv om kobberet ikke er et problem, så er krom ikke bra, og jeg tror det vil løses opp av den sure vørteren, så strengt tatt ville jeg ha bytta det ut med fex en silikonslange med huller i, eller et mykglødd kobberrør uten forkromming

Hei,
Jeg har undersøkt med en kjemikerkollega som i tillegg brygger (ja, jeg kunne spurt han først, glemte). Han sier følgende:
Vørteren er sur, så det er mulig at litt krom går i løsning selv om kontaktflaten vel er liten. Det er i såfall som Cr(III) som er mye mindre biotilgjengelig og giftig enn Cr(VI). Ser ikke hvordan Cr(III) skal gå til Cr(VI) i surt miljø og/eller anoksisk miljø.

Moderate mengder Cr (III) i dietten skal ikke være noe problem (Wikipedia). Med andre ord, kanskje ikke allverden å være redd for. Men kobberrør uten forkromming er såpass lett å få tak i at jeg nok kommer til å gå for dette uansett, i hvert fall på sikt.

Kommer tilbake med løsningen på oppheng.

A

Hvis man tenker på dette med krom, og ikke allerede har bygget noe, er det ikke lettere å bare gå for en silikonslage med flottør-ball?

Miguel skrev:
Hvis man tenker på dette med krom, og ikke allerede har bygget noe, er det ikke lettere å bare gå for en silikonslage med flottør-ball?

+1  Hvis ikke, hadde jeg gått for rustrfritt stål, ganske enkelt...

Hei,
Det med flottørball tok jeg ikke helt. I BIAB? Rustfritt stål blir vel også hakket vanskelig å forme til, eller?
Fant uansett ikke dette på Jula, så jeg valgte 12mm kobber og forkrommet klemring T-kobling i kobber/messing. Har bygget på nytt nå.
Testet først en runde med sitronsyre i vannet og fjæringer rett i hullene jeg hadde laget, med visshet om galvanisk korrosjonsfare. Og joda, tuppene på fjæringene ble sorte og fine.
Byttet derfor nå over til strips på strips, og færing festet i disse (ikke vist på bilde).

Synes det ser bra ut nå, og tester dette på søndag.

Takk for alle innspill!

A

Flottørball. I stedet for å ha skyllemanifold så har du en rustfri ball med et hull gjennom som du så trer en silikonslange gjennom og så flyter slangen oppå mesken.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Aha, skjønner. Så for meg flottørbryter eller noe slikt. Får teste dette nå, så hiver jeg meg på flottørballen hvis dette ikke funker. Takk for klargjøring!

A

Litt OT kanske, men TS har vel fått svar?

Det diskuteres hvor farlig krom i vørter kan være og en mulig løsning er "rustfritt".
("Rustfritt" for det heter vel mer eller mindre rustbestandig stål avg av miljø)
Men slikt stål innholder jo mye krom (og nikkel).
Vanlig
304 stål har ca 19% krom og ca 9% nikkel og
316 ca 17% krom og ca 12% nikkel.
Er 316 dermed bedre egnet? (Mindre krom)

Hva med f eks Inconel 925 med ca 21% krom og 44% nikkel,
er det ubrukelig?

Såvidt jeg har skjønt er 304 safe for oss hjemmebryggere. 316 tåler mer mtp kjemiske reaksjoner og er hakket safere sånn sett. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp