Counterflow chiller, for å kjøle ned vørteren

Jens skrev:
Ok, men hvordan beregnes dette?

Jeg er interessert i å kjøle vørteren ned til ca 25 grader, og jeg vil gjerne la vørteren renne gjennom røret så fort som mulig, da jeg regner med å tappe ut 100 liter eller mer. Hvor langt kjølerør bør jeg ha?

Jeg er overrasket over at du bare bruker 3 meter, Jan Morten, og likevel får så lav temp som 10 grader. I Eduards artikkel anbefales jo en kjølerørslengde på mellom 5 og 10 meter.

Det er tiden vørten benytter i kjølern som bestemmer slutt-temp på vørten. Altså må jeg beregne ca 40+ minutter når 22 liter skal kjøles ned til 10 grader pga sakte gjennomstrømming i
kjøleren. Til 20+ grader går det 20-25 minutter. Jeg vil tro 8-10m passer fint til å kjøle 100 liter om man ikke ønsker å benytte for lang tid :ilike:
 
Til 200 l ville jeg nok brukt en større motstrømskjøler enn den jeg bruker. I dette tilfelle trenger man nok en platekjøler med vesentlig større kapasitet. Og ja, som sagt, min kjøler vil sikkert fungere for ditt brygg også, bare at det tar 10 x så lang tid. Vet ikke om du har lyst å bruke 5 t på å kjøle ned ølet ;). Platekjølere brukes mange steder så det går sikkert an å få kjøpt.
 
Jeg stusser. Hvis jeg har et ti meter langt kobberrør, kan jeg vel kjøre vørteren ganske fort igjennom og likevel komme ut på ca 25 grader, eller?

Jeg satser forøvrig på å brygge ca 100 liter per gang, foreløpig, men tenker samtidig litt fremover og prøver å skaffe utstyr som også kan brukes på større dimensjon dersom jeg skulle få kapasitet til å trappe opp.
 
Jepp! Jeg har faktisk sittet og siklet litt på den der. Vet du noe om hvordan Terminator står seg mot Blichmann (som er over $ 100 dyrere)?
 
Therminator produseres av Blichmann. Jeg har selv en slik og er svært godt fornøyd med den. Nå har jeg riktignok ikke prøvd en annen platekjøler, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
 
Eduard skrev:
Hei!

(...)

Jeg har laget min egen vørterkjøler på samme måte, bare at jeg brukte et kobberrør på bare 5 m. Også har jeg festet loddemuffer til alle inn- og utganger (4 st) og skrudd til koblingsdeler av Gardena. Gardenakoblingene er greie nok til kjølevannet men til vørteren vil jeg nok anbefale mere egnete koblingsdeler.

[/center]


Jeg er litt fristet av å bygge en motstrømskjøler, selv om kobberprisene er litt høye.

Hva er det for et fint hvitt plastrør du bruker på din?

Jeg har sett en med kobber både inni og utenpå, det er kanskje mere holdbart, men det blir jo dyrere.

12 mm utvendig diameter er kanskje eneste mulighet, for å få forminskningsmuffer og slange som passer rundt? Og tynnere rør blir kanskje for dårlig flow-hastighet?

Regner med at 5 m er nok, ellers blir kobberet for dyrt, koster 369 kr for 5 meter. Og + muffer etc...

Vet du hvilken minste diameter på kveilen for et 12mm kobberrør? For skarp bøy knekker vel røret.

Kankskje er en kjøpt platekjøler er bedre..  ???  Har litt lyst å være litt kreativ nemlig! Men det kan jeg sikkert også være med noe annet.

Vennlig hilsen Morten

PS - platekjøler hos Vin og Bar ligger på 850 kr, så det burde være mulig å gjære det billigere! (Bortsett fra at jeg også skal kjøpe loddegassutstyr med tilbehør.. HOBBYKONTO!)
 
Jeg har hjemmelaget motstrømskjøler.
Jeg brukte 5 meter  (10 mm kobberrør) og skjøtedeler/overganger fra Biltema.
I mangel av loddelamp, så brukte jeg en varmluftspistol på 1,6 kW.
Biltema sine rør og deler holder i massevis.
Det er minimalt med trykk som kjøleren utsettes for.
Det er jo tross alt åpent i endene både for vørter og kjølevann.

Vørteren renner gjennom kjøleren ved selvfall.
Fungerer helt utmerket.

Egil B.
 
hallo.
jeg lagde en av deler jeg hadde. sikkert ikke det beste men vertfallt enkelt.trur jeg ga 230kr for hele greia. :biersmile:
bare lodde litt så er alt tett.5meter 12mm
P2230177.jpg
 
Hei gutta!

Hva med eggehvitestoffene? Er det noe i veien for at de er med under gjæring? De forsvinner jo under omstikk senere....

Og i forhold til platekjøler, vil ikke eggehvitestoffene tette til en slik?
 
Tror det er humlen som vil bli det største problemet når det gjelder eventuell tetting av en platekjøler, ikke protein.

Ang. hvor viktig det er ikke å få med trub over i gjæringskaret, er meningene delte. Trub kan til dels fungere som næring for gjæren, men kan også gi usmak (oksidering) og forkorte holdbarheten på ølet. I praksis er nok problemet ganske lite (i alle fall om alle andre ting er på plass i prosessen), men jeg vil anbefale at man forsøker å unngå mest mulig "gugg" i gjæringsdunken.
 
Enig i at man bør ungå "gugg" mest mulig. Ved siste brygg her så brukte jeg en saftsil (silpose, rimelig finmasket) ved tapping over i gjærkar. Noe gugg ble med. Dette fikk bare ligge i den gjærende vørteren. Ved omstikk etter gjæring lot jeg ølet renne gjennom et på forhånd kokt filter med 20 mikron (tror jeg det var) masker, og all resterende gugge ble filtrert ut. Ved test av ølet før flasking smakte det svært lovende og var dertil veldig klart og fint.

Bakgrunnen for at jeg brukte filter to ganger var at lite av guggen sank til bunns i kokekaret. Har nå kokekar som rommer 120 liter, og vanlig senkekjøler på 15 meter i spiral.

Har stor tro på ølet!!!

Vurderer bygge/kjøpe motstrøms til store kvantum pga guggen som ikke bunnfalt.... Til "kjøkkenbrygg" blir fortsatt vanlig senkekjøling brukt.
 
Dere som har meninger om motstrømskjølere her inne:

Hvilke tanker har dere om at humlearoma går tapt fordi (store deler av) vørteren holdes lenge ved høy temperatur og det fortsatt foregår avdampning?

Hvis dette er et problem, kan dette løses med en motstrømskjøler som sirkulerer vørteren, dvs. sender den tilbake i kjelen etter kjøling, slik at hele volumet kjøles samtidig?
 
Gjør man ikke disse counterflowchillerne alt for kompliserte? Hva med en kjøler, type HB-apparat, bare noe større?

En trenger ikke en 'boks' rundt, engang. En kunne bare legge spiralen i en plastbøtte, tette med lim der røret går ut, stikke en vannslange ned i bunnen av bøtta og skru på kaldtvannet. Burde bli en counterflowchiller god som noen!

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til lange rør som vørteren skal gjennom, hva med renhold etterhvert?
Kunne ikke whirlpoolchilleren til Jamil gjøres enklere ved å bruke en motor med visp på (også kjent som mixmaster)? Sirkulasjonen av vørter er jo kun for å lage bevegelse i karet?
 
Joda, det ser fint ut! Forbruket av kjølevann vil bli større, men det er nok en relativt liten post på bryggebudsjettet! Sikkert  helt topp til små batcher i hvert fall, men så er kanskje dyppkjøler like greit... (har bare 4 brygg på baken, og har kjølt ned på vannbad, så jeg mangler erfaring om dette)

Nå var det også mest for å vekke kreativiteten fra dvalen, at jeg vurderte å bygge en motstrømskjøler!  :)
 
Tilbake
Topp